گزارش جی پلاس

مقتدرانه‌ترین قهرمانی‌های تاریخ لیگ اروپا؛ زیردریایی ها با عبور از شیاطین سرخ خاص می شوند!

تنها هفت تیم در مسیر قهرمانی لیگ اروپا شکستی را تجربه نکردند و ویارئال با پیروزی برابر منچستریونایتد می تواند نامش را در این فهرست قرار دهد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فینال لیگ اروپا چهارشنبه شب بین دو تیم منچستریونایتد و ویارئال برگزار می شود. ویارئال می تواند با پیروزی برابر تیم انگلیسی یک رکورد خیره کننده به نام خود ثبت کند و جام قهرمانی را بدون قبول حتی یک شکست بالای سر ببرد. به نوشته ۹۰ مین در تاریخ این رقابت ها (جام یوفا یا لیگ اروپا) تنها هفت تیم توانسته اند بدون شکست قهرمان شوند یعنی ۱۶ درصد از ۵۰ دوره ای که برگزار شده است. 

تاتنهام (۱۹۷۲) 

تیم انگلیسی در ۱۲ بازی که انجام داد تا قهرمان نخستین دوره لیگ اروپا لقب بگیرد، هشت پیروزی به دست آورد و در چهار دیدار متوقف شد. در شروع کفلاویک ایسلند را با نتایج ۶ بر یک و ۹ بر صفر شکست داد. در دور بعد پس از تساوی بدون گل در دیدار رفت برابر نانت توانست پیروزی یک بر صفر کسب کند و به یک هشتم نهایی صعود کند. راپید بخارست در دو بازی با نتایج ۳ بر صفر و ۲ بر صفر مغلوب تاتنهام شد. در یک چهارم نهایی تیم انگلیسی در دیدار رفت یوتا آراد را با دو گل شکست داد و در بازی برگشت به تساوی یک -یک دست یافت تا به نیمه نهایی راه یابد. در این مرحله ابتدا پیروزی ۲ بر یک را مقابل میلان به ثبت رساند و سپس با یک مساوی فینالیست شد. تاتنهام در آخرین گام به مصاف ولورهمپتون رفت و در دیدار رفت ۲ بر یک پیروز شد. بازی برگشت با نتیجه یک -یک پایان یافت تا تاتنهام جام قهرمانی را بالای سر ببرد. 

مونشن گلادباخ (۱۹۷۹) 

گلادباخ پس از هفت پیروزی و پنج تساوی توانست فاتح فصل ۷۹-۱۹۷۸ جام یوفا شود. تیم آلمانی در دور نخست اشتورم گراتس را با دو پیروزی ۵ بر یک و ۲ بر یک پشت سر گذاشت. سپس با کسب تساوی بدون گل و پیروزی ۲ بر صفر بنفیکا را حذف کرد‌. در ادامه برابر اشلاسک لهستان قرار گرفت و پس از تساوی یک بر یک در بازی رفت توانست با پیروزی ۴ بر ۲ در بازی برگشت راهی یک چهارم نهایی شود. گلادباخ در این مرحله به مصاف سیتی رفت و در بازی رفت یک بر یک مساوی کرد اما بازی دوم را با پیروزی ۳ بر یک به نفع خود به پایان رساند و در نیمه نهایی دوباره با تساوی کار خود را شروع کرد (۲ بر ۲). در دیدار برگشت توانست ۴ بر یک دویسبورگ را شکست دهد. فینال مقابل ستاره سرخ برگزار شد که دو تیم در بازی نخست به تساوی یک بر یک دست یافتند. در دیدار برگشت یک گل کافی بود تا گلادباخ در آلمان قهرمان شود. 

گوتبورگ (۱۹۸۲ و ۱۹۸۷) 

تیم سوئدی در مسیر قهرمانی فصل ۸۲-۱۹۸۱ جام یوفا ۹ پیروزی و سه تساوی به دست آورد. گوتبورگ کار خود را با دو برد مقابل اف سی هاکا فنلاند شروع کرد و به ترتیب ۳ بر ۲ و ۴ بر صفر پیروز شد. سپس مقابل اشتورم گراتس ۲ بر ۲ مساوی کرد و در بازی برگشت ۳ بر ۲ حریفش را شکست داد. در یک هشتم نهایی در هر دو بازی دینامو بخارست را مغلوب کرد (۳ بر یک و یک بر صفر). کسب تساوی ۲ بر ۲ و پیروزی ۲ بر صفر کافی بود تا والنسیا را هم پشت سر بگذارد. تیم سوئدی در نیمه نهایی به مصاف کایزرسلاترن رفت و پس از تساوی یک بر یک در دیدار رفت، بازی برگشت را با پیروزی ۲ بر یک به پایان رساند تا به فینال صعود کند. در دیدار نهایی با دو برد برابر هامبورگ توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد. در بازی رفت یک بر صفر پیروز شد و بازی برگشت را با نتیجه ۳ بر صفر به نفع خود پایان داد.

گوتبورگ تنها پنج سال بعد با ثبت این رکورد فوق العاده دوباره عنوان قهرمانی را به دست آورد. در سال ۷۲ پس از هفت پیروزی و پنج تساوی جام را بالای سر برد. سیگما چک نخستین حریف تیم سوئدی بود که نتایج یک بر یک و ۴ بر صفر را برابرش به ثبت رساند. سپس مقابل اشتال برندبورگو آلمان قرار گرفت و دو پیروزی یک بر صفر و ۴ بر صفر را به دست آورد. دو تساوی بدون گل و یک بر یک موجب شد اینتر را به لطف گل زده در خانه حریف کنار بزند و به مرحله بعد صعود کند. در نیمه نهایی ادمیرا واکر اتریش را پیش رو داشت که در بازی رفت ۴ بر یک پیروز شد و در دیدار برگشت با یک گل حریفش را شکست داد. دندی یونایتد حریف گوتبورگ در فینال بود که ابتدا یک بر صفر حریفش را شکست داد و سپس با تساوی یک بر یک قهرمانی در این رقابت ها را به دست آورد. 

آژاکس (۱۹۹۲) 

تیم هلندی با هشت پیروزی و چهار تساوی از ۱۲ بازی توانست جام قهرمانی را در فصل ۹۲-۱۹۹۱ بالای سر ببرد. نخستین حریف آژاکس، اوربرو سوئد بود که در هر دو بازی پیروز شد (۳ بر صفر و یک بر صفر). سپس قوت وایس ارفورت آلمان را با نتایج ۲ بر یک و ۳ بر صفر شکست داد. اوساسونا حریف این تیم در یک هشتم نهایی بود و در هر دو بازی یک بر صفر پیروز شد. در یک چهارم نهایی پس از تساوی بدون گل برابر خنت بلژیک، در بازی برگشت توانست با سه گل پیروز شود. آژاکس در نیمه نهایی برابر جنوا قرار گرفت و پس از پیروزی ۳ بر ۲، در بازی برگشت یک بر یک مساوی کرد و فینالیست شد. در دیدار نهایی در هیچ یک از بازی ها نتوانست تورینو را شکست دهد و به لطف گل زده در خانه حریف قهرمان شد (تساوی ۲ بر ۲ و صفر بر صفر). 

گالاتاسرای (۲۰۰۰)

تیم ترکیه ای برای فتح این رقابت ها به پنج پیروزی و چهار تساوی نیاز داشت. گالاتاسرای در یک شانزدهم نهایی برابر بولونیا قرار گرفت و یک -یک مساوی کرد اما با پیروزی ۲ بر یک در بازی برگشت به دور بعد صعود کرد. دورتموند حریف بعدی این تیم بود که در بازی رفت با دو گل تیم آلمانی را شکست داد و پس از تساوی بدون گل راهی مرحله بعد شد. گالاتاسرای در یک چهارم نهایی به راحتی مایورکا را پشت سر گذاشت و پیروزی های ۴ بر یک و ۲ بر یک را به دست آورد. سپس برابر لیدز یونایتد قرار گرفت و با دو گل حریفش را شکست داد. در بازی برگشت دو تیم ۲ بر ۲ مساوی کردند و تیم ترکیه ای بود که به فینال صعود کرد‌. برنده دیدار نهایی پس از تساوی بدون گل در ضربات پنالتی مشخص شد و آرسنال ۴ بر یک شکست خورد.

فاینورد (۲۰۰۲) 

تیم هلندی در این فهرست پیروزهایش کمتر از مساوی بوده است. فاینور تنها پنج برد به دست آورد و به لطف پنج تساوی توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد. این تیم یک شانزدهم نهایی را با پیروزی یک بر صفر برابر فرایبورگ شروع کرد و با تساوی ۲ بر ۲ صعودش به مرحله بعد قطعی شد. سپس برابر رنجر در بازی نخست یک بر یک مساوی کرد اما در دیدار برگشت ۳ بر ۲ پیروز شد. فاینورد در یک چهارم برابر آیندهوون قرار گرفت که هر دو بازی با نتیجه یک بر یک به پایان رسید و در ضربات پنالتی ۵ بر ۴ پیروز شد. این تیم سپس مقابل اینتر قرار گرفت و در دیدار نخست پیروزی خفیف یک بر صفر را به دست آورد. در بازی برگشت به تساوی ۲ بر ۲ دست یافت و به دیدار نهایی صعود کرد. فاینورد در فینال با نتیجه ۳ بر ۲ دورتموند را شکست داد و قهرمان شد. 

چلسی (۲۰۱۹) 

تنها تیمی که در فرمت جدید قهرمان شد و شکست نخورد آبی های لندن بودند. آن ها ۱۲ پیروزی کسب کردند و سه بار مساوی کردند. در مرحله گروهی پنج پیروزی به دست آوردند. پائوک در هر دو بازی مغلوب چلسی شد (یک بر صفر و چهار بر صفر). باته‌ باریسف هم چنین شرایطی را تجربه کرد و با نتایج ۳ بر صفر و یک بر صفر شکست خورد. چلسی توانست ویدتون مجارستان را در بازی رفت با یک گل شکست دهد اما دیدار برگشت با نتیجه ۲ بر ۲ به پایان رسید. آبی های لندن در شروع مرحله حذفی دو پیروزی برابر مالمو به دست آوردند (۲ بر یک و ۳ بر صفر). سپس دینامو کی‌یف را با نتیجه قاطع ۳ بر صفر و ۵ بر صفر پشت سر گذاشتند. در یک چهارم نهایی اسلاویا پراگ را به ترتیب یک بر صفر و ۴ بر ۳ شکست دادند. چلسی در نیمه نهایی دو تساوی یک بر یک پیاپی برابر اینتراخت فرانکفورت به دست آورد و در ضربات پنالتی ۴ بر ۳ پیروز شد تا راهی فینال شود. در دیدار نهایی آرسنال را تحقیر کرد و ۴ بر یک پیروز شد. 

دیدگاه تان را بنویسید