گزارش جی پلاس

آن چه از لیگ‌های اروپایی نمی دانید؛ لژیونر ایرانی در پادشاه قهرمانی‌ها!

در حالی که در لیگ های انگلیس و اسپانیا تقریبا هر سال یک تیم متفاوت قهرمان می شود در برخی از لیگ های اروپایی به دلیل نبود یک رقیب قدرتمند رکورد قهرمانی ها پیاپی دو رقمی شده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، اغلب لیگ های اروپایی در آخرین هفته های خود به سر می برند و در برخی از آن ها قهرمانانشان مشخص شده است. سه لیگ از پنج لیگ برتر اروپا قهرمانان خود را شناخته اند. در آلمان، بایرن مونیخ، در ایتالیا، اینتر و در انگلیس منچسترسیتی جام را بالای سر بردند. در اسپانیا و فرانسه ممکن است یکشنبه فاتحان مشخص شوند.

بایرن سال ها است در بوندسلیگا حمکرانی می کند. تیمی نمی تواند با باوارایی ها رقابت کند. باواریایی ها امسال برای نهمین فصل پیاپی جام قهرمانی را به دست آورد‌ند. این دوران درخشان با یوپ هاینکس از فصل ۱۳-۲۰۱۲ آغاز شد. در آن زمان بایرن با فتح لیگ، لیگ قهرمانان و جام حذفی سه گانه تاریخی را کسب کرد.

به نوشته بی ساکر تیم های یوونتوس و سلتیک آمار مشابهی دارند. با این حال در این فصل به ترتیب اینتر و رنجرز اجازه ندادند این حمکرانی ادامه پیدا کند و این زنجیره را قطع کردند. تعداد قهرمانی های پیاپی یوونتوس و سلتیک روی عدد ۹ باقی ماند. در سری  A ایتالیا از سال ۲۰۰۱ چهار تیم مختلف قهرمان شدند. یوونتوس، اینتر، رم و میلان چنین تجربه ای  داشتند. این در حالی است که قهرمانی در اسکاتلند بین سلتیک و رنجرز تقسیم شده است.

با این حال پادشاه قهرمانی های پیاپی در اروپا دینامو زاگرب است. تیم کروات در این فصل یازدهمین قهرمانی پیاپی اش را جشن گرفت. بهترین تیم تمام ادوار کرواسی در قرن ۲۱ توانسته است ۱۴ جام را بالای سر ببرد.

فهرست پنج حکمران اروپایی با سالزبورگ تکمیل می شود. تیم اتریشی هشت سال پیاپی قهرمان لیگ کشورش شد. بازل هم از فصل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ برای هشت بار در لیگ سوییس عنوان قهرمانی را به دست آورد. در رتبه های پایین تر هفت قهرمانی پیاپی هم دیده می شود. در فرانسه چنین رکوردی را لیون به ثبت رسانده است. المپیاکوس هم در یونان هفت بار پیاپی جام را بالای سر برد. این تیم در قرن ۲۱ تاکنون ۱۷ بار قهرمان شده است و پاناتینایکوس با فتح لیگ ۲۰۰۴ و ۲۰۱۰ اجازه نداد رکورد تاریخی در اروپا به ثبت برسد.

در صربستان، پارتیزان بلگراد از سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ لیگ را فتح کرد. اندرلخت در بلژیک بهترین رکورد را به خود اختصاص داده است و از سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ جام قهرمانی را بالای سر برد. پایین تر از آن ها تیم های نروژی، پرتغالی و هلندی قرار دارند. در پرتغال، پورتو و بنفیکا (۲۰۰۹-۲۰۰۶ و ۲۰۱۷-۲۰۱۴) و در هلند، آیندهوون و آژاکس (۲۰۰۸-۲۰۰۵ و ۲۰۱۴-۲۰۱۱) تنها برای چهار فصل پیاپی در لیگ حمکرانی کردند. روزنبرگ نروژ هم برای چهار سال پیاپی قهرمان لیگ کشورش شد.

در این رتبه بندی که با حداقل سه قهرمانی پیاپی به پایان می رسد تیم های منچستریونایتد در لیگ برتر  و بارسلونا در لالیگا دیده می شوند. رقابت نزدیک در لیگ انگلیس و اسپانیا باعث شده است حکمران مطلق وجود نداشته باشد. البته این موضوع در لیگ برتر بیشتر دیده می شود و در اسپانیا قهرمانی ها اغلب بین دو تیم بارسا و رئال مادرید تقسیم شده است. 

دیدگاه تان را بنویسید