گزارش جی پلاس

سرنوشت لیگ های فوتبال جهان چه می شود؟

در حاشیه درگیری مردم بیش از 200 کشور جهان با ویروس کرونا، یکی از مهم ترین موضوعاتی که مورد توجه ورزشی ها قرار دارد، سرنوشت لیگ های فوتبال است که هنوز هیچ نهادی نتوانسته راه حلی برای آن پیدا کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، بعد از شیوع گسترده ویروس کرونا یکی از پدیده های قدرتمند جهان یعنی فوتبال هم تحت تاثیر قرار گرفت؛ اتفاقی که در تاریخ نادر بوده و کمتر موضوعی بوده که بتواند باعث تعطیلی فوتبال شود. بعد از اینکه لیگ های اروپایی و البته لیگ های دیگر نقاط جهان که با کرونا درگیر بودند؛ تعطیل شد این سوال به وجود آمد که حالا سرنوشت لیگ های فوتبال چه می شود؟ چه تیمی قهرمان می شود؟ چه تیم هایی سقوط و چه تیم های به لیگ برتر صعود می کنند؟

تاکنون حرف و حدیث های فراوانی در خصوص نحوه تصمیم گیری در این باره صورت گرفته اما هنوز هیچ کشور و هیچ کنفدراسیونی به نتیجه ای که مورد تایید و رضایت همه باشد نرسیده است. در انگلیس زمانی که صحبت از معرفی لیورپول به عنوان قهرمان صورت گرفت، ریو فردیناند کاپیتان پیشین منچستریونایتد آن را غیرممکن خواند و اعلام کرد نتایج لیگ باید پاک شود. از آن طرف هواداران لیورپول پاک شدن نتایج را غیرمنصفانه می دانند. این نارضایتی و تعدد آرا در تمام لیگ ها وجود دارد.

اگر قرار باشد تیم های سقوط کننده براساس جایگاه فعلی تعیین شود بازهم ناعادلانه خواهد بود. اگر هیچ تیمی در لیگ ها نیز سقوط نکند بازهم در حق تیم های دسته اولی که در انتظار صعود به لیگ برتر بودند اجحاف صورت می گیرد. حتی برای تعیین سهمیه لیگ قهرمانان قاره ها هم مشکلات زیادی وجود دارد و نمی توان به راحتی تعیین کرد که چه تیمی در چه جایگاهی قرار می گیرد.

موضوع مورد توجه این است که فیفا و البته یوفا به هزینه های صورت گرفته در تیم ها هم اهمیت زیادی می دهد و نمی خواهند ضربه های بزرگ تری به اقتصاد تیم ها وارد شود.

با بررسی تمام این مسائل کنفدراسیون فوتبال اروپا (یوفا) تصمیم نهایی خود را برای لیگ های این قاره گرفت. مسئولان یوفا در جلسه ای که هفته گذشته برگزار کردند تصمیم گرفتند به هرشکلی که هست لیگ ها باید به پایان برسند. در همین راستا هم بازی های ملی به تعویق افتاد تا فرصت کافی برای به پایان رساندن لیگ ها وجود داشته باشد. نکته قابل توجه این است که مسئولان فدراسیون بلژیک اعلام کردند که در جلسه آینده شان تیم کلوب بروژ بلژیک را رسما به عنوان قهرمان معرفی می کنند و لیگ این کشور نیمه کاره به پایان رسیده است.

یک روز بعد از این تصمیم یوفا اعلام کرد کشورها برای به پایان رساندن لیگ ها عجله نکنند. ضمن این که مسئولان یوفا تهدید کردند که اگر این تصمیم عملی شود تیم های بلژیکی از رقابت های اروپایی کنار گذاشته می شود و همین باعث شده که فدراسیون این کشور عقب نشینی کند.

این تصمیم یوفا برای لیگ ایران هم می تواند عملی شود چرا که بازی های ملی در آسیا هم به تعویق افتاده است و هیچ عجله ای برای اعلام پایان لیگ وجود ندارد. با توجه به اینکه این شرایط فعلی در تمام دنیا یکسان وجود دارد فیفا می تواند تقویم خود را تغییر بدهد و یک برنامه ریزی کلی برای بازی های باقی مانده انجام شود.

یوفا حتی اعلام کرده اگر لازم باشد بازی ها تا پایان فصل، پشت درهای بسته برگزار می شود چرا که بسیاری معتقدند انجام برخی از بازی ها در لیگ قهرمانان عامل موثری در گسترش این ویروس در اروپا بوده است. بازی لیورپول- اتلتکو مادرید، پاری سن ژرمن- دورتموند و والنسیا - آتالانتا از جمله دیدارهایی است که به علت برگزاری مورد انتقاد قرار گرفته است.

به هرشکلی که هست کنفدراسیون قاره ها هم به مانند فیفا در اعلام یک برنامه ریزی کلی عاجز ماندند و قطعا شرایط کشورها با ویروس کرونا مهم ترین موضوعی است که تصمیمات را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر قرار باشد این ویروس به مانند امروز کشورها را درگیر نگه دارد نمی توان به برگزاری مسابقات امیدوار بود اما در صورت کاهش تعداد مبتلایان و عادی تر شدن شرایط می توان انتظار داشت تحت شرایط بهداشتی رقابت ها ادامه یابد.

لیگ جزیره چندین راه حل برای اتمام لیگ این کشور در نظر گرفته است. آن ها پیشنهاد دادند که ادامه رقابت ها در چین برگزار شود اما به نظر نمی رسد تیم ها با این موضوع موافقت کنند. موضوع دیگر برگزاری رقابت ها به صورت قرنطینه بازیکنان، عوامل تیم ها و کادر اجرایی مسابقات است. آن ها می خواهند در مدت زمان خاص این افراد در یک مکان قرنطینه شوند و زمانی که از سلامت همه اطمینان حاصل شد رقابت ها ادامه پیدا کند؛ شیوه ای که هزینه زیادی را دربرخواهد داشت.

آن چه که در حال حاضر کاملا واضح به نظر می رسد این است که فدراسیون ها نباید تصمیم گیری نهایی در خصوص لیگ ها داشته باشند و باید منتظر تعیین شرایط بهداشتی کشور مربوطه باشند و براساس آن تصمیم گیری کنند. این همان چیزی است که یوفا به کشورهای عضو درخصوص آن هشدار داده و خودش هم موضع گیری خاصی ندارد و ترجیح می دهد لیگ ها به پایان برسند. ضمن اینکه زمان خیلی زیادی از همه گیری کووید 19 در جهان نگذشته و باید منتظر سرنوشت کشورها با این مهمان ناخوانده و منفور ماند تا در خصوص ادامه لیگ های فوتبال و دیگر مسابقات ورزشی تصمیم گیری شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید