لاله حاکمی در گفت وگو با جی پلاس؛

نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی: قرنطینه ورزشکاران فعلا شدنی نیست/ فوتبالی ها باید تمرینات خود را تعطیل کنند/ هیچ ورزشکاری کرونا نگرفته است

نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: ورزشکاران ما در حال حاضر نمی توانند قرنطینه شوند چرا که هنوز با جامعه در تماس هستند و می توانند ویروس را از بیرون به داخل آکادمی بیاورند.

لینک کوتاه کپی شد

لاله حاکمی نایب رییس فدراسیون پزشکی- ورزشی در گفت گو با خبرنگار جی پلاس، درباره اینکه با وجود تعطیلی لیگ برتر فوتبال برخی از تیم ها چندین جلسه تمرینی و البته مسابقات تدارکاتی را برگزار کردند و اینکه آیا باید با آن ها برخورد شود یا خیر؟ اظهار کرد: براساس قانون تمام تمرینات باید تعطیل شود. طبق اطلاعیه شماره 5، تمام مسابقات لیگ برتر، دسته یک و هر باشگاه خصوصی و دولتی نیز باید تعطیل شود و اگر این اتفاق رخ ندهد برحسب قانون می توان با آن ها برخورد کرد.

حاکمی در پاسخ به این سوال که آیا فوتبالیست ها که شاید بعد از تعطیلات نوروز مجبور به حضور در لیگ برتر شوند، می توانند تمرینات را تعطیل کنند؟ گفت: کاملا منطقی است که ورزشکار حرفه ای نمی تواند مدت زمان زیادی را بدون تمرین سپری کند و دچار افت می شود. با این حال باید این را در نظر گرفت که مشکل ویروس کرونا برای تمام جهان است و خیلی از افراد را درگیر کرده و آن ها را تحت تاثیر قرار داده است. اقتصاد، توریسم و ... تمام مسائلی هستند تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است و ما نمی توانیم جزیره ای عمل کنیم. ورزشکاران هم باید خودشان بسیاری از مسائل را رعایت کنند و سعی کنند از وسایل ورزشی شخصی بیشتر استفاده کنند. هر اندازه کار با دستگاه های مشترک محدود شود بهتر و مطمئن تر است.

نایب رییس فدراسیون پزشکی - ورزشی درباره نحوه نظارت بر اعزام ها و ورود ورزشکاران به کشور نیز اظهار کرد: متاسفانه ما یکی از نقاط خطرناک و قرمز در خصوص کرونا محسوب می شویم و روی اعزام های ما حساسیت وجود دارد. تیم بوکس وقتی می خواست برای انتخابی المپیک اعزام شود از ما درخواست گواهی سلامت کرد و ما خیلی زود پیگیری کردیم و خوشبختانه همه تیم سالم بود و با گواهی سلامت راهی رقابت ها شدند. در خصوص تیم ژیمناستیک چنین درخواستی از ما وجود نداشت. زمان بازگشت هم تیم ها به مانند دیگر افراد با دستورالعمل های موجود در فرودگاه معاینه و غربالگری می شوند. اگر مشکلی وجود داشته باشد ما هم در این مسیر کنار ورزشکاران هستیم و اگر نیاز به قرنطینه باشد این کار را انجام می دهیم. درواقع شرح حال تمام ورزشکارانمان را در اختیار داریم و تا به امروز خوشبختانه هیچ مشکلی در میان ورزشکاران وجود نداشته است.

او در خصوص صحبت های محمد بنا در خصوص قرنطینه کردن ورزشکاران در آکادمی ملی المپیک برای جلوگیری از ابتلای آن ها به کرونا، تصریح کرد: این کار در حال حاضر شدنی نیست چرا که ورزشکاران به خارج از آکادمی می روند و با جامعه  تماس دارند. در حال حاضر آمار ایران زیاد شده است و نمی توان این کار را انجام داد. از 16 تا 17 اسفند ما بالاترین آمار ابتلا را در 24 ساعت داشتیم و چطور می توان تضمین کرد که ورزشکاران از بیرون ویروس را به آکادمی نیاورند؟ تا زمانی که این شرایط وجود دارد نمی توان تمام ورزشکاران را قرنطینه کرد. ضمن اینکه ستاد کرونا باید اجازه چنین کاری را بدهد.

حاکمی در ادامه صحبت های خود گفت: با توجه به شرایط موجود اصلا صلاح نیست که ورزشکاران به صورت مشترک در جایی باشند و تجمعی از آن ها وجود داشته باشد. شاید در ادامه با فروکش شدن تعداد مبتلایان بتوان شرایط خاصی را برای ورزشکاران تدارک دید تا بتوانند تمرین کنند اما در حال حاضر این موضوع شدنی نیست.

او با بیان اینکه به یک باره نمی توان تمام فعالیت های تیم ها و ورزشکاران را آزاد کرد، گفت: اگر تعداد مبتلایان روزانه به کرونا کاهش پیدا کند و وضعیت به سمت عادی شدن برود بازهم نمی توان به یک بار همه فعالیت را آزاد کرد. ان شاالله اگر شرایط بهتر شود ما ابتدا باید اجازه بدهیم ورزشکاران در قرنطینه تمرین کنند و به مرور همه چیز را عادی کنیم. در اواخر اسفند و با توجه به دید و بازدید عید که متاسفانه برخی رعایت نمی کنند شاید آمار مبتلایان بیشتر شود. ما رفتار ویروس را در کشور نمی دانیم و راحت نمی توانیم هر تصمیمی را بگیریم. برای گروهی تمرین کردن باید شرایط ویژه حاکم باشد و به نظر من در حال حاضر قابل اجرا نیست.

او درخصوص وضعیت آسیب دیدگی حمیده عباسعلی ملی پوش المپیکی کاراته ایران گفت: جراحی حمیده عباسعلی توسط پزشک ایرانی (ارتوپد متخصص پزشکی ورزشی) همراه با یک پروفسور سوییسی در هانوفر آلمان انجام شده که جراح خانم عباسعلی خیلی راضی بود. به زودی فیزیوتراپی هم شروع می شود و با توجه به روش درمانی که مورد استفاده قرار می گیرد احتمالا از حدود ٤ ماه دیگر می تواند مسابقه بدهد. او در حال سرمادرمانی نیز هست.

حاکمی در خصوص شایعاتی که درباره علت فوت سیامند رحمان منتشر شده است، اظهار کرد: موارد مرگ ناگهانی در ورزشکاران براساس مشکلاتی است که قابل پیش بینی نبوده است. در رده بین المللی هم اینگونه است و در معاینات نمی توان تمام مشکلات را متوجه شد. این اتفاق حتی در مرگ ناگهانی ورزشکاران دیگر کشور ها هم رخ می دهد و اولین نشانه از مشکل منجر به مرگ می شود. در خصوص سیامند رحمان هم باید بگویم براساس آن چه که پزشک و بیمارستان اعلام کرده، به خاطر مشکل قلبی فوت کرده است. تمام صحبت هایی که درفضای مجازی صورت می گیرد شایعه است و باید تاکید کنم که تمام مشکلات قلبی در آزمایش ها و معاینات مشخص نمی شود.

نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی در پایان صحبت های خود گفت: اتفاق بدی که ممکن است رخ بدهد مربوط به دید و بازدید عید است و اگر مردم مراعات نکنند شاید تعداد مبتلایان بیشتر شود. در عین حال که گفته می شود نباید استرس داشت اما خواهش می کنم که همه در خانه بمانند و از مهمانی و مسافرت منصرف شوند. می توانیم در خانه و یا با وسایل شخصی ورزش کنیم و آمادگی بدنی خودمان را حفظ کنیم اما بهترین کار در خانه ماندن است. ما پویشی به نام "در خانه می مانیم و ورزش می کنیم" را راه اندازی کردیم و امیدواریم افراد به آن عمل کنند و این بیماری را پشت سربگذاریم.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید