گزارش جی پلاس

سوختن میزبانی و پنهان کاری؛ دسته گل جدید فدراسیون 5 ستاره اما بی در و پیکر!

کنفدراسیون فوتبال آسیا حق میزبانی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا را به طور کلی از نمایندگان ایران سلب کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، چند سالی است که باشگاه های ایرانی در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، در مواجهه با نمایندگان عربستان سعودی از حق میزبانی محروم هستند و بازی های خود را در زمین بی طرف برگزار می کنند، اما این مساله که در گذشته صرفا به بازی برابر تیم های سعودی محدود می شد، اکنون به کل رقابت ها تسری یافته و حتی دیدار نمایندگان ایران با حریفانی که مشکلی برای بازی کردن در ایران ندارند نیز در کشورمان برگزار نخواهد شد.

نخست این که در سال های گذشته هر چند عدم میزبانی در کشور خودی هم برای ایران و هم برای طرف سعودی وجود داشت، اما عملا نمایندگان ایران متضرر می شدند چرا که فرصت بازی در برابر تماشاگران پرشمار خود را از دست می دادند در حالی که طرف سعودی چیز خاصی از دست نمی داد چرا که اساسا در کشورهای حاشیه خلیج فارس، معمولا استقبال قابل توجهی از دیدارهای فوتبال صورت نمی گیرد.

عدم میزبانی از نمایندگان سعودی به دنبال تنش سیاسی در اواخر سال 94 رخ داد و به دنبال آن با نفوذ عربستان در AFC این تصمیم گرفته شد. تصمیمی که نهایتا برای همان فصلی که این اتفاق رخ داده بود قابل پذیرش بود، اما فدراسیون فوتبال در فصول آینده نیز نتوانست یا نخواست در برابر آن ایستادگی کند و به همین سادگی حق میزبانی ایران در برابر تیم هایی مانند الاهلی، الاتحاد، الهلال و ... از بین رفت.

در شرایطی که انتظار می رفت فدراسیون فوتبال و حتی نهادهای بالاتر مانند وزارت ورزش و جوانان و یا وزارت امور خارجه با مداخله در این تصمیم ناعادلانه شرایط را به وضعیت اولیه برگردانند، اما این اتفاق نیفتاد و حالا AFC پا را فراتر نهاده و حق میزبانی در برابر تمام تیم ها را از ایران سلب کرده است.

در شرایطی که باشگاه الکویت به صورت علنی از این تصمیم AFC خبر داده و حتی قطر را به عنوان میزبان دیدار این تیم برابر استقلال اعلام کرده فدراسیون فوتبال خبر را تکذیب کرد و مدعی بود چنین چیزی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام نشده است!

در ضعف دیپلماسی فوتبال ایران همین بس که کشوری مانند عربستان با وجود کشمکش های سیاسی و نظامی فراوان با کشورهایی مانند یمن، هرگز حق میزبانی را از دست نداده است اما مسئولان ورزش ایران با وجود امینت مطلق در کشورمان نمی توانند مسئولان AFC را متقاعد کنند که نمایندگان ایران شایسته میزبانی از حریفان خود هستند!

نکته نگران کننده تر اینجاست که ظاهرا این تصمیم به شکل یک طرفه گرفته شده است. در گذشته نه نمایندگان سعودی به ایران می آمدند و نه نمایندگان ایران راهی این کشور می شدند اما طبق تصمیم جدید شاید صرفا میزبانی از ایران گرفته شده است، یعنی تیم های ایرانی حق میزبانی ندارند اما مجبور به انجام بازی در زمین حریف خواهند بود.

فدراسیون فوتبال که بارها به ستاره های 5 قلویش بالیده است تا اندازه ای منفعل نشان داده که این تصمیم تا این حد ناعادلانه در قبال فوتبال ایران اتخاذ شده است. چه کسی می تواند ضمانت دهد که این اتفاق برای بازی های ملی رخ ندهد و تیم ملی از میزبانی دیدارهای خانگی در رقابت های انتخابی جام جهانی 2022 محروم نشود؟

فدراسیون فوتبال که پس از استعفای تاج به دلیل کسالت، بی در و پیکرتر از همیشه هست، باید هر چه سریعتر راهی برای حل این مشکل پیدا کند، دست روی دست گذاشتن و لابی های بی فایده با عناصر بی تاثیر در AFC به بهانه های واهی مانند حفظ کرسی و ... فوتبال ایران را با مشکلی جدی روبرو خواهد کرد و علاوه بر پیامدهای ورزشی، به وجهه بین المللی، سیاسی و امنیتی ایران نیز آسیب خواهد زد. نکته جالب توجه این است که گفته می شود نامه Afc حدود ۳ روز قبل ارسال شده اما فدراسیون در تلاش برای مخفی کردن این موضوع بود!

اسماعیل خلیل زاده سرپرست باشگاه استقلال درباره این موضوع گفت: این یک تصمیم غیرمنطقی است و ما از طریق فدراسیون فوتبال آن را پیگیری می‌کنیم.تحت هیچ شرایطی در کشور بی‌طرف بازی نخواهیم کرد. ایران یک کشور امن است و در رقابت‌های بین‌المللی قبلی که میزبان بوده بهترین میزبانی را انجام داده و خودش را ثابت کرده‌است.

هوشنگ نصیرزاده در پاسخ به این سوال که انصراف باشگاه های ایرانی چه پیامدی برای آن ها دارد، گفت: انصراف باشگاه‌های ایرانی از بازی در کشور ثالث، ممکن است علاوه بر جریمه نقدی تا ٢ سال محرومیت برای آنها اعمال کند همچنین اگر باشگاه‌های ایرانی بازی در کشور ثالث را قبول کنند، وجود ناامنی در ایران را تأیید می‌کنند.

 محمدحسن انصاری‌فرد سرپرست مدیرعامل پرسپولیس هم گفت: اگر ما کوتاه بیاییم و آن ها بگویند در ایران بازی نمی‌کنیم، اشتباه بزرگی است. یک روز مقابل عربستانی‌ها کوتاه آمدیم و الان هم اگر در قبال بازی استقلال کوتاه بیاییم، فردا این موضوع گریبان پرسپولیس و تیم‌های دیگر را هم می‌گیرد. باید جلوی این موضوع بایستیم و اجازه ندهیم که کشورهای دیگر از طریق فوتبال و به بهانه‌های واهی امنیت کشور را زیر سوال ببرند. در خاورمیانه و غرب آسیا هیچ جا امن‌تر از ایران نیست. وزیر ورزش هم تضامین لازم را به AFC اعلام کرده و ما هم در باشگاه پرسپولیس پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم. قویا باید جلوی این مسائل ایستاد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید