پیشکسوت فوتبال در گفت وگو با جی پلاس؛

ضیا عربشاهی: کی روش و ویلموتس کیلومترها باهم فرق دارند/ مجمع فدراسیون به فوتبال ایران خیانت کرد

پیشکسوت فوتبال ایران گفت: واقعا برای اعضای مجمع متاسفم که به آقای تاج رای دادند. چرا مدیران بزرگ نباید در مجمع حاضر باشند؟ مجمع به فوتبال ایران خیانت کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

ضیا عربشاهی پیشکسوت فوتبال ایران در گفت وگو با جی پلاس، درباره شرایط فعلی تیم ملی فوتبال ایران و مشکلات فدراسیون با مارک ویلموتس اظهار کرد: انتخاب ویلموتس کار خیلی اشتباهی بود اما همان زمان هم او را بزرگ کردند در حالی که ویلموتس مربی در حدو اندازه های تیم ملی نبود. قرارداد فدراسیون با ویلموتس شبیه همانی بود که با کی روش بسته شد؛ البته باید این را بگویم که کی روش و ویلموتس کیلومترها باهم فرق دارند. کی روش یک برند در فوتبال است اما از نظر شبیه بودن قرارداد کاملا یکی هستند. در قرارداد کی روش همه چیز دست او بود اما این موضوع تجربه نشد و همان کار را با ویلموتس کردند. این مربی بلژیکی قبل از بازی ها می آمد و چند جلسه تمرین برگزار می شد و تمام. موضوع ویلموتس ضربه بزرگی به تیم ملی زد که عاملش مهدی تاج بود.

عربشاهی با انتقاد از مدیریت مهدی تاج در فدراسیون فوتبال ایران گفت: همه این مشکلات به خاطر مدیریت غلط است. واقعا برای اعضای مجمع متاسفم که به آقای تاج رای دادند. چرا مدیران بزرگ نباید در مجمع حاضر باشند؟ مجمع به فوتبال ایران خیانت کرده است.

بازیکن سال های دور پرسپولیس درباره دو بازی تیم ملی فوتبال ایران برابر عراق و بحرین تصریح کرد: عراق و ایران سبکی شبیه به هم دارند و این مربیان هستند که با کارهای تاکتیکی و تکنیکی باعث برتری یک تیم می شوند. نه تنها عراق بلکه بحرین هم ما را شکست داد. این در حالی است که قبل از بازی با عراق ویلموتس به جای ایران به ترکیه رفت و قهر کرده بود. در نهایت هم با خواهش و بنا برآن چه که من شنیدم با پرداخت یک میلیون و 300 هزار دلار راضی شد به صورت نمادین روی نیمکت بنشیند. در این شرایط اینقدر به ویلموتس پرداخت کردیم و همانی بود که به کی روش هم داده بودیم؛ هرچند کی روش کجا و ویلموتس کجا؟

او در ادامه صحبت های خود گفت: وقتی ویلموتس آمد فقط صحبت از این بود که او می خواهد هجومی بازی کند. آیا یک مربی بدون آن که تیمش را آنالیز کرده باشد می تواند به راحتی بگوید سبک من این است؟ آقای تاج هم در مصاحبه ها فقط از ویلموتس تعریف می کرد و می گفت او فوتبال هجومی بازی می کند. اصلا آقای تاج تا چه حد از فوتبال می داند؟ پسر عموی او در زمان در سپاهان بود و فوتبال می داند اما خود مهدی تاج چه؟ او طوری صحبت می کند که انگار همه چیز را می داند.

ضیا عربشاهی درباره  شیوه قرارداد بستن فدراسیون با ویلموتس گفت: یک مدیر فقط نباید قرارداد امضا کند یا به بازیکن و مربی دست بدهد و عکس یادگاری بگیرد. باید به فکر این هم باشد که باید پول او را پرداخت کند. همسر ویلموتس وکیلش هم بود و طوری قرارداد امضا کرده که همه چیز برای او درست باشد. چرا ما نباید یک گام جلوتر باشیم؟ چرا مدیریت قرارداد یک مربی تا این حد برای ما سخت است. متاسفانه طوری قرارداد می بندند که همه چیز به ما تحمیل می شود. مگر کی روش این بلا را سرما نیاورد پس چرا دوباره تکرار شد؟

او هم چنین با انتقاد از شیوه اداره دو باشگاه پرسپولیس و استقلال گفت: باشگاه های ما دولتی هستند و بیشتر هزینه شان را دولت می دهد در حالی که پرسپولیس و استقلال اگر به بخش خصوصی واگذار شوند می توانند هزینه خودشان را دربیاورند و احتیاج به دولت نداشته باشند. تا زمانی که وزارت ورزش این مدیران را به نادرستی برای باشگاه ها انتخاب می کند شرایط همین است. اگر مدیران دلشان برای فوتبال می سوزد و می خواهند به شرایط ایده آل برسد باید دست از سر پرسپولیس و استقلال بردارند. با این شیوه انتخاب مدیر فقط بدهی روی بدهی می آید.

پیشکسوت فوتبال ایران درباره اینکه آیا باید مربی ایرانی برای تیم ملی انتخاب شود یا خارجی گفت: اگر در این برهه مربی ایرانی انتخاب شود بهتر است. ما مربیان خوبی داریم؛ چرا نباید تیم ملی را به دست آن ها بدهیم؟ اگر شرایط خوب پیش برود ما نیاز به مربی خارجی نداریم.

او درباره اینکه آیا شیوه مدیریتی مربی خارجی نمی تواند کمک بیشتری به فوتبال ایران کند یا خیر، اظهار کرد: من در 17 سالگی ملی پوش تیم بزرگسالان شدم و همه به من بچه می گفتند. در آن زمان ما حدو اندازه های خودمان را می دانستیم اما امروز مدیران بازیکنان را به اندازه ای بزرگ می کنند که مشکل ایجاد می شود. به همین دلیل است که عده ای معتقدند مربی خارجی بهتر می تواند با بازیکنان ایرانی  کار کند.

عربشاهی درباره سرمربی گری وحید هاشمیان در تیم ملی فوتبال ایران گفت: وحید پسر خیلی خوبی است و مدت ها درآلمان کار کرده اما به نظرم باید مربی در راس کادرفنی تیم ملی باشد که قاطعیت بیشتری داشته باشد و هم چنین مهره چین و روانشناس قابلی هم باشد. باید مربی باشد که هیچ بازیکنی جرات نکند جواب او را بدهد.

او درباره اینکه آیا وحید هاشمیان می توانست در بازی با عراق به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم ملی بنشیند یا نه، گفت: اگر بازی با عراق وحید هاشمیان روی نیمکت تیم ملی می نشست بهتر بود و حتی می شد با جنب وجوش جوانی عملکرد خوبی داشته باشد. وقتی ویلموتس روی نیمکت نشست دیگر هاشمیان مجالی برای ارائه نظرات فنی خود نداشت. درست است که او نمادین روی نیمکت بود اما هاشمیان اجازه تصمیم گیری نداشت. تیم ملی قبل از آغاز بازی با عراق باخته بود. این باخت به خاطر رییس فدراسیون و بعد مربی بود. قبول دارم که بازیکنان باید از حیثیت و پرچم تیم ملی دفاع می کردند اما واقعا با سه جلسه تمرین می شد؟

عربشاهی در پایان گفت: در فاصله باقی مانده تا بازی بعدی تیم ملی باید از نظر روحی و روانی روی تیم ملی کار کنیم. بازی با عراق و بحرین در  تهران هم کار ساده ای نیست. نباید فکر کنیم که به راحتی این تیم ها را شکست می دهیم و باید در فاصله باقی مانده بهترین تصمیم را بگیریم.

دیدگاه تان را بنویسید