یادداشت جی پلاس

بخشش، لازم نیست محرومش کنید! / فراموشی جرم با یک نامه ساده به کمیته استیناف

کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در روزهای گذشته تصمیماتی گرفته که مورد انتقاد واقع شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، در ادامه تصمیمات عجیب کمیته انضباطی این بار نوبت به کمیته استیناف فدراسیون فوتبال رسید که یک کار عجیب را انجام دهد. این کمیته در فاصله چند ساعت مانده تا بازی پرسپولیس برابر پیکان در لیگ برتر اعلام کرد محرومیت شجاع خلیل زاده به صورت تعلیقی درآمده و او می تواند برای تیمش به میدان برود. یک روز بعد و حدود دو ساعت قبل از بازی استقلال و ساپیا عارف غلامی بازیکن آبی ها هم بخشیده شد.

نکته اول درخصوص این دو تصمیم علت بخشیده شدن است. از این دست تصمیمات در کمیته استیناف به وفور دیده شده است؛ جایی که بازیکن، تماشاگران و تیم ها هرگونه بداخلاقی و اشتباه را انجام می دهند و با یک نامه نگاری ساده و درخواست بخشش به راحتی محرومیتشان از بین می رود.

خلیل زاده و غلامی دو بازیکنی بودند که به خاطر رفتار نامناسب در داربی محروم شده بودند اما با درخواست دو باشگاه پرسپولیس و استقلال یک جلسه باقی مانده محرومیتشان بخشیده شد. براساس ماده 107 انضباطی این تصمیم گرفته شد اما سوالی که به میان می آید این است که برچه اساس محرومیت ها بخشیده می شود؟ استناد به ماده 107 آن هم بدون هیچ توضیحی در خصوص علت بخشش منطقی و قابل قبول نیست. کمیته انضباطی که اول فصل را طوفانی آغاز کرد و هرانتقاد ساده ای حتی در حد توپ مسابقات را نادرست می دانست چه شده که با وجود رفتارهای عجیب بازیکنان در داربی به راحتی محرومیت آن ها را تعلیقی می کند؟ در ادامه فصل هر خطایی که رخ بدهد بازیکنان می توانند با عذرخواهی و درخواست بخشش آن را تعلیقی کنند؟ اگر درخواست دیگر بازیکنان مورد قبول واقع نشود چه رخ می دهد؟ آیا عدالت زیرپا گذاشته نمی شود؟

نکته دیگر در خصوص زمان اعلام این تجدید نظر است. شجاع خلیل زاده که برای بازی برابر پیکان اصلا تمرین نکرده بود تنها ساعاتی مانده به شروع مسابقه متوجه محرومیت تعلیقی خود شد؛ که البته مهدی دادرس عضو کمیته استیناف اعلام کرد این مشکل متوجه باشگاه پرسپولیس بوده چرا که نامه آن ها 5 شنبه صبح به فدراسیون رسیده و باتوجه به تعطیلی و برگزاری جلسات این کمیته در روز دوشنبه آن ها در اسرع وقت که همان یکشنبه صبح بوده محرومیت خلیل زاده را معلق کردند. موضوع مورد سوال دیگر این است که آیا این تصمیمات خارج از جلسه برای تمامی تیم ها گرفته می شود و یا این اتفاق می تواند برای همه رخ بدهد یا خیر؟

بعد از بخشیده شدن و معلق شدن محرومیت خلیل زاده، استقلالی ها برای عارف غلامی دست به کار شدند و پیش بینی کردند با توجه به تصمیم استیناف در خصوص خلیل زاده، درخواست تعلیق محرومیت غلامی هم مورد قبول واقع می شود و به همین خاطر درخواست تجدید نظر در رای این بازیکن را به کمیته استیناف فرستادند. درخواست استقلال هم مطابق پیش بینی ها مورد قبول واقع شد و غلامی در ترکیب اصلی تیمش قرار گرفت. او در پیروزی 4 بر صفر تیمش برابر سایپا تاثیر زیادی داشت و گلزنی کرد. هرچند زمان اعلام بخشیده شدن او هم درست نبود چرا که سایپا نیز می تواند مدعی باشد که تفکرات فنی آن ها در این بازی دچار تغییر شده است!

به نظر می رسد اگر استیناف درخواست استقلال را رد می کرد دچار دردسر می شد چرا که در آن زمان این باشگاه به خاطر فرق گذاشتن بین بازیکنان دوتیم پرسپولیس و استقلال اعتراض می کرد و آن زمان استیناف دچار حاشیه می شد؛ پس بهترین تصمیم همان تساوی بود که در صدور رای خاطیان داربی هم صورت گرفت. حتی اگر این تساوی در بخشش خطاها برای همه تیم ها و همه بازیکنان باشد بازهم باید گفت با این شرایط در فوتبال ایران سنگ روی سنگ بند نمی شود؛ فراموشی و بخشش جرم با یک نامه ساده؟!

 

 

107

105

دیدگاه تان را بنویسید