یادداشت جی پلاس

ناکامی ذهن های کوچک در بسکتبال ایران!

تیم ملی بسکتبال با شکست در هر دو بازی نخست خود در جام جهانی یک ناکامی محض را بر جای گذاشت تا در شرایطی که هنوز یک بازی دیگر در مرحله گروهی باقی مانده عملا شانس کسب سهمیه المپیک 2020 از بین برود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس - مصطفی معدنی ثانی: ملی پوشان بسکتبال با وجود تدارک مناسبی که به نسبت گذشته داشتند، با امید راهی جام جهانی 2019 شدند؛ جایی که همگروهی با پورتوریکو، تونس و اسپانیا شرایط تقریبا مساعدی را برای صعود از این گروه به عنوان تیم دوم فراهم کرده بود.

در حالی که کارشناسان از پیروزی برابر پورتوریکو و تونس صحبت می کردند تا بازی پایانی برابر تیم قدرتمند اسپانیا به نوعی تشریفاتی شود، این اتفاق به شکل دیگری رخ داد و ایران با قبول دو شکست برابر این دو تیم، شانس صعود از گروه را از دست داد تا بازی پایانی مقابل اسپانیا به نوعی دیگر تشریفاتی شود!

فارغ از مشکلات فنی، تکنیکی و تاکتیکی که احتمالا در پایان مسابقات از سوی صاحب نظران و کارشناسان بیان خواهد شد، تیم ملی ظاهرا از ذهنیت مناسبی نیز برخوردار نبود و کادر فنی در تدارک تیم به شدت ضعیف عمل کرد.

نقل قول مشهوری وجود دارد که هر کسی در نهایت شبیه آن چیزی می شود که در ذهن ترسیم کرده است. تیم ملی با وجود بازی خوب و منسجم برابر پورتوریکو که منجر به ایجاد اختلاف 20 امتیازی در میانه بازی شد، به ذهن کوچک کادر فنی باخت. اختلاف رفته رفته کم می شد و هیچ گونه اقدام خاصی صورت نگرفت. مهران شاهین طبع (سرمربی تیم ملی) در پایان بازی به جای افسوس و حسرت بابت از دست رفتن این پیروزی که می توانست بسیار ارزشمند باشد، جملات عجیبی را بر زبان راند که نشان می دهد، حداقل در ذهن او پورتوریکو، شکست دادنی نبوده و طبیعی است این اتفاق به زمین بازی هم تسری پیدا کند!

حضور مربیان خارجی در ایران نه فقط در بسکتبال بلکه در اکثر رشته های ورزشی بیش از زمینه فنی و تاکتیکی، از نظر روانی و ذهنی کمک حال بازیکنان ما بوده است. از یاد نبرده ایم که ولاسکو در بدو حضورش در تیم ملی والیبال مدت ها از نظر روانی با بازیکنان کار می کرد. کی روش نیز چنین دستور العملی را در تیم ملی فوتبال به کار گرفت و این نشان می دهد که تاثیر مسائل روانی و ذهنی، اگر از مسائل جسمانی و فنی بیشتر نباشد، کمتر نیست. فرضیه ای که ناکامی اخیر بسکتبال کاملا مهر تاییدی بر آن است.

سرمربی تیم ملی پس از شکست بسیار دردآور برابر پورتوریکو در ثانیه های پایانی گفت: اختلافی که با پورتوریکو در ابتدای بازی ایجاد شده بود، طبیعی نبود و بازی باید نزدیک دنبال می شد! ظاهرا شاهین طبع از اختلاف ایجاد شده روی تابلوی امتیاز سورپرایز شده و به نحوی منتظر بوده که پورتوریکو امتیازات از دست رفته را جبران کند! به این ترتیب غیرطبیعی هم نیست که این اتفاق رخ دهد و کادر فنی منفعل هیچ اقدام موثری جهت نگه داشتن بازی انجام ندهد!

شاهین طبع حتی تاکتیک های اعمال شده در زمین را نیز در باخت تیم ملی بی تاثیر دانست و گفت: دلیل باخت ما دفاع در تمام زمین حریف نبود. بلکه ما یکی دو توپ را زیر حلقه حریف از دست دادیم و به همین دلیل باختیم.

او حتی قبل از بازی برابر تونس هم اعلام کرد که داور چینی یکی از عوامل باخت ایران در بازی نخست بوده است.

سرمربی تیم ملی حتی در 4.4 ثانیه باقی مانده تا پایان بازی شاید می توانست تغییراتی به وجود آورد تا بازیکنان تازه نفس با یارگیری دقیق، چند ثانیه باقی مانده را مقاومت کنند اما این کار هم انجام نشد و تیم ملی (چنانچه کادر فنی هم انتظارش را داشت) به پورتوریکو باخت.

با این شرایط هنوز هم اندک شانس صعود از گروه باقی مانده بود. باخت سنگین تونس برابر اسپانیا این احتمال را در ذهن ایجاد می کرد که شاید با پیروزی برابر نماینده آفریقا و باخت پورتوریکو به تونس هر سه تیم صاحب یک پیروزی شوند و تفاضل امتیاز منجر به صعود ایران شود، اما در بازی دوم نیز این اتفاق رخ نداد.

تیم شکست خورده در بازی اول با وضعیت روانی نامناسب برابر تونس قرار گرفت. بازیکنانی مانند حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی که وزنه های تیم ملی از نظر تجربه و سابقه هستند کاملا عصبی و احساسی عمل کردند. تاثیر بد روانی ناشی از باخت بازی اول کاملا در بازیکنان مشهود بود و ظاهرا کادر فنی نتوانسته بود به بازیکنان القا کند که بازی پورتوریکو تمام شده و به تاریخ پیوسته است.

ملی پوشان ایران در بازی پایانی به مصاف اسپانیای قدرتمند خواهد رفت اما شانس کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو تقریبا به صفر رسیده و اما اگرهایی بسیار عجیب می تواند این شانس را مجددا ایجاد کند.

 

تیم ملی بسکتبال ایران چگونه سهمیه المپیک می گیرد؟

امید به سهمیه المپیک کمرنگ تر از همیشه!/ ناکامی در صعود با شکست مقابل تونس+عکس و فیلم

شاهین طبع: عملکرد داور چینی برای من جای سوال دارد/ برابر تونس به تمرکز نیاز داریم

حامد حدادی: حسرت باخت برابر پورتوریکو را چند سال بعد می خوریم/ باید امیدوار باشیم

کارشناس بسکتبال: ایران برابر تیم ضعیفی شکست نخورد/ محکوم به برد تونس هستیم

شاهین طبع:هنوز شانس صعود داریم

حامد حدادی: باید این بازی را فراموش کنیم/باخت در ۴۰ ثانیه پایانی بسیار تلخ بود

باخت در آستانه پیروزی!/ شکست بسکتبالیست های ایران برابر پورتوریکو در ثانیه های پایانی+ عکس و فیلم

کارشناس بسکتبال: بازی با پورتوریکو نقطه پرش ما خواهد بود/ اولین بازی همیشه سخت است

آغاز ماراتن المپیکی شدن در جام جهانی/ رقابت بسکتبال ایران درچین برای رسیدن به توکیو +معرفی تیم ها و برنامه

کارشناس بسکتبال: شانس موفقیت تیم ملی در جام جهانی زیاد است/ باید به همه حریفان جدی نگاه کنیم

کارشناس بسکتبال: شانس المپیکی شدن ایران بیشتر از چین است/ می توانیم به عنوان تیم دوم صعود کنیم

برنامه و نتایج کامل رقابت های بسکتبال جام جهانی 2019 چین +جدول

کارشناس بسکتبال: ما به اندازه رقبا کار نکردیم/ جای ارسلان در تیم ملی خالی است

دیدگاه تان را بنویسید