گزارش جی پلاس

پشت پرده غیبت تفتیان در فینال دوومیدانی قهرمانی آسیا چه بود؟!

ملی پوش دونده 100 متر به دلیل آن چه که فدراسیون مصدومیت عنوان کرده است، از حضور در رقابت نهایی قهرمانی آسیا انصراف داد؛ هرچند که نمی شد شانس مدال زیادی برای او قائل شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در دوره گذشته رقابت های دوومیدانی قهرمانی آسیا حسن تفتیان توانست مدال طلای مسابقه ها را از آن خود کند و اولین ایرانی لقب بگیرد که در این ماده به چنین موفقیت بزرگی رسیده است.

در حالی که در دوومیدانی قهرمانی آسیا در سال 2019 همه منتظر بودند تفتیان بعد از ماه ها تمرین در ایران و البته اروپا بتواند مدال دیگری در این رقابت ها به دست بیاورد اما زمان اعلام نتیجه رقابت نهایی دوی 100 متر جلوی اسم تفتیان به جای ثبت زمان، عدم آغاز مسابقه ثبت شده بود! اتفاقی که باعث تعجب همه شد.

بعد از چند ساعت فدراسیون دوومیدانی اعلام کرد که او به دلیل مصدومیت از حضور در فینال انصراف داده است.

اشکان اردیبهشت مسئول کمیته پزشکی فدراسیون دوومیدانی در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس در این باره اظهار کرد: " تفتیان در آخرین متر های دوی 100 متر دچار مصدومیت شده و با توجه به اینکه فاصله برگزاری مسابقه فینال و نیمه نهایی کمتر از دو ساعت بود، او از حضور در رقابت نهایی انصراف داد. "

اردیبهشت ادامه داد: " او از ناحیه عضله همسترینگ دچار کشیدگی شده است و برای اینکه مصدومیت او بیشتر نشود و مشکلی در آینده برای او رپیش نیاید از حضور در رقابت ها انصراف داد. "

قطعا مصدومیت برای هر ورزشکاری رخ می دهد، همان طور که یوسین بولت افسانه ای در آخرین رقابت خود حین مسابقه آسیب دید و پایان بدی داشت، برای حسن تفتیان هم این اولین بار نیست که در مسابقه نهایی چنین اتفاقی رخ می دهد. او در آخرین دوره بازی های کشورهای اسلامی در فینال مصدوم شد و به جایگاهی بهتر از هشتمی نرسید!

اما نکته جالب توجه در خصوص اتفاقاتی که برای تفتیان در این دوره از قهرمانی آسیا رخ داد این است که تفتیان در نیمه نهایی رکورد 10 ثانیه و 25 صدم ثانیه را برجای گذاشت و به عنوان نفر هفتم راهی فینال شد. این دقیقا همان رکوردی است که دو سال پیش او را در همین رقابت ها طلایی کرده بود!

در آن زمان برخی رسانه ها اعلام کردند که به دلیل حضور نداشتن چهره های شاخص در قهرمانی آسیا تفتیان و علی ثمری به راحتی قهرمان آسیا شده اند اما فدراسیون نسبت به این نظرات انتقاد کرد.

اما چندماه بعد و زمانی که تفتیان با فدراسیون دچار مشکل شد، تیمور غیاثی مدیر تیم های ملی دوومیدانی  اعلام کرد به دلیل عدم حضور برخی از چهره های مطرح آسیا در این رقابت ها (به خاطر فاصله کم قهرمانی آسیا تا قهرمانی جهان) تفتیان توانسته طلا را به دست بیاورد!

بنابر گزارش جی پلاس، در آن سال (2017) که تفتیان قهرمان آسیا شد، رکوردهای بسیار پایینی در رقابت ها به ثبت رسید که آن دلیلی جزء غیبت ستاره ها در قهرمانی آسیا نداشت؛ هرچند نمی توان عملکرد خوب سریعترین مرد ایران را نادیده گرفت و موفقیت او را زیر سوال برد. به هرصورتی که بود او در آن دوره از رقابت ها بهترین بود و به حقش رسید.

نتیجه فینال دوی 100 متر 2017
نتیجه فینال دوی 100 متر قهرمانی آسیا 2017

 

حال بعد از دو سال شرایط در قهرمانی آسیا تغییر کرده است. "یوشیهید کیریو" از ژاپن با زمان 10 ثانیه و 12 صدم ثانیه به فینال رسید. با وجود اینکه دوندگان رکورد اصلی خود را برای مسابقه نهایی می گذارند اما زمان دوندگان در نیمه نهایی ثابت می کند که سطح این دوره از رقابت ها قابل مقایسه با دوره قبل نیست. در دوره قبل دونده ای با 10.25 قهرمان آسیا شد اما در این دوره با رکورد 10.12 یک دونده به فینال می رسد!

دوومیدانی کاران این دوره از رقابت ها به ترتیب با رکوردهای زیر به رقابت نهایی رسیدند:

1- یوشیهید کیریو از ژاپن (10.12)

2- لالو محمد از اندونزی (10.15)

3- اندرو فیشر از بحرین (10.16)

4- ریوتا یاماگاتا از ژاپن (10.18)

5- وو ژیگیانگ از چین (10.22)

6- کیم کوک یانگ از کره جنوبی (10.25)

7- حسن تفتیان از ایران (10.25)

8- یانگ چونگ از چین تایپه (10.29)

در رقابت فینال هم "کیریو" از ژاپن با 10.10 قهرمان شد تا قهرمان بیست و دومین دوره رقابت ها 15 صدم ثانیه بهتر از قهرمان دوره قبل باشد.

 

نتیجه فینال دوی 100 متر قهرمانی آسیا 2019
نتیجه فینال دوی 100 متر قهرمانی آسیا 2019

 

برهمین اساس و برهمین اطلاعات می توان گفت که حسن تفتیان شانس زیادی برای کسب مدال طلای این دوره از رقابت ها نداشت و نمی توان گفت مصدومیت یک طلا را از کاروان ایران گرفته است اما این احتمال وجود دارد که همین عدم شانس مدال باعث شده تفتیان رغبت چندانی برای دویدن در فینال نداشته باشد؛ هرچند که رکورد فصل  تفتیان (10.08) دومین رکورد آسیا در سال 2019 است ؛ رکوردی که در تهران ثبت شد. قطعا اگر شانس مدال زیادی برای او وجود داشت تفتیان در یکی از مهم ترین رقابت های آسیا ترجیح می داد با مصدومیت هم بدود. چرا که او در بازی های آسیایی جاکارتا هم با رکورد 10.19 ششم شده بود و انگیزه زیادی برای جبران این نتیجه داشت.

با وجود آن که تفتیان سطح بالایی دارد اما در حدی نیست که بتواند در قهرمانی جهان به مدال برسد که به خاطر آن قهرمانی آسیا را از دست داد. قطعا برای تفتیان مدالی مهم تر از قهرمانی آسیا و البته کسب سهمیه المپیک نیست!

دیدگاه تان را بنویسید