گفت و گوی جی پلاس با علیرضا کریمی؛

مدیر برنامه ایرانی تیم دوومیدانی ترکیه: در کشورم از جوان ها استفاده نمی شود/ صد برابر ترکیه پیست داریم اما به خوبی از آنها بهره نمی بریم!

سرپرست و مدیر برنامه تیم ملی دوومیدانی ترکیه گفت: ایران پر از استعداد دوومیدانی است اما ما در بحث مدارس دوومیدانی مشکل داریم.

لینک کوتاه کپی شد

مسابقه های بین المللی دوومیدانی داخل سالن دهه فجر هفته گذشته به میزبانی ورزشگاه آفتاب انقلاب برگزار شد. یکی از تیم های شرکت کننده در این رقابت ها ترکیه بود که فردی آشنا و البته ایرانی را در مجموعه خود به همراه داشت.

"علیرضا کریمی" که چند سال پیش در دوی 400 متر با مانع ایران فعالیت می کرد و قهرمانی کشور را هم در کارنامه داشت به عنوان سرپرست و مدیر برنامه تیم ملی دوومیدانی ترکیه به ایران آمد. او در گفت و گویی با خبرنگار جی پلاس درباره حضورش در ترکیه و تفاوت دوومیدانی ایران و این کشور صحبت کرد.

با عشق به دوومیدانی آمدم

علیرضا کریمی درباره شروع فعالیت خود در دوومیدانی گفت: متولد سال 1371 در تبریز هستم. از دوره دبیرستان وارد رشته دوومیدانی شدم و توانستم قهرمانی دوی 400 متر با مانع جوانان و بزرگسالان ایران را به دست بیاورم. من عشق زیادی به  دوومیدانی داشتم و همین باعث شد که آن را ادامه بدهم.

کریمی درباره رفتنش به کشور ترکیه نیز اظهار کرد: بعد از پایان دوره لیسانس از دانشگاه "بیلکنت آنکارا" که رده صد دنیا است، پذیرش گرفتم.  پدر بزرگم اهل ترکیه بود و من از این اتفاق و موفقیتم خیلی خوشحال شدم. قبل از اینکه به ترکیه بروم مدتی تجهیزات به روز دوومیدانی را از ترکیه وارد می کردم. در راستای همان برنامه به فدراسیون دوومیدانی ترکیه مراجع کردم و با وجود اینکه ابتدای کار خیلی سخت بود اما به مرور ارتباطم بهتر شد و توانستم همکاری خودم را شروع کنم.

 

علیرضا کریمی - دوومیدانی

 

صدبرابر ترکیه پیست داریم اما از آنها درست استفاده نمی کنیم!

مدیر برنامه تیم ملی دوومیدانی ترکیه هم چنین درخصوص تفاوت زیرساخت های دوومیدانی ایران و ترکیه به جی پلاس گفت: از نظر زیرساخت می توانم بگویم که ایران از ترکیه جلوتر است چرا که ما در اکثر شهرهایمان به خصوص در مراکز استان پیست داریم اما در ترکیه فعلا فقط در استانبول فعال هستند و تازه در ازمیر هم سالن هایی را می سازند.

کریمی ادامه داد: اما یک نکته قابل توجه در این جا وجود دارد که مشکل دوومیدانی ماست و آن اینکه ترکیه ای ها یک پیست دارند و کامل و تمام وقت از آن استفاده می کنند اما ما 100 پیست داریم و نمی توانیم به خوبی از آن بهره ببریم. از نظر من که هر دو کشور را دیدم و در آن ها کار کردم باید بگویم که واقعا ایران امکانات دارد و نمی توانیم بگوییم که آن ها شرایط کار را دارند اما ما نداریم. مشکل اصلی ما نحوه استفاده از آن است. در شهرستان ها خانم های ما زمان لازم برای استفاده از پیست را ندارند و حتی نمی توانند با رعایت شرایط مناسب از مربی مرد بهره ببرند.

به مدارس دوومیدانی توجهی نمی شود

ملی پوش پیشین تیم ملی دوومیدانی با بیان اینکه در مدارس به این رشته توجهی نمی شود، تصریح کرد: ایران پر از استعداد دوومیدانی است اما ما در بحث مدارس دوومیدانی مشکل داریم. در ترکیه دوره های تخصصی آموزش برای کودکان را پشت سر گذاشتم اما زمانی که به ایران برگشتم و به هر مدرسه ای که برای کار رفتم، سنگ های زیادی جلوی پایم انداختند.

باشگاه های ایرانی دوومیدانی کاران را له می کنند!

کریمی درباره تفاوت شرایط باشگاه داری در ایران و ترکیه گفت: از لحاظ باشگاه داری هم باید بگویم که تیم های خوبی هم چون فنرباغچه، بشیکتاش، شهرداری استانبول و چندین باشگاه دیگر در دوومیدانی سرمایه گذاری کردند. ورزشکاران حداقل ماهیانه 2 هزار لیر دستمزد دریافت می کنند و لوازم تمرین و مسابقه آن ها نیز تامین می شود. ورزشکار می تواند در باشگاه اردو بزند و تمریناتش را انجام بدهد. اما متاسفانه در ایران اینگونه نیست و مشکلات زیادی میان باشگاه ها و ورزشکاران وجود دارند که به تعبیری می توانم بگویم دوومیدانی کاران توسط باشگاه ها له می شوند. در ترکیه به صورت متوسط هر هفته یک مسابقه قهرمانی کشور و یا اروپایی حتی برگزار می شود. با این کار ورزشکار با حضور در مسابقه بزرگ می شود.

کریمی افزود: قبول دارم که بسیاری از مشکلات موجود ظاهرا با پول حل می شود اما تفکر ورزشکاران هم بسیار مهم و تاثیرگذار است. واقعا همه ورزشکاران زمانی که وارد مسابقه می شوند فقط به فکر موفقیت کشور هستند و برای یک پرچم می جنگند.

او هم چنین درباره همکاری دوومیدانی ایران و ترکیه نیز به جی پلاس گفت: من به آقای کیهانی (رئیس فدراسیون دوومیدانی ایران) پیشنهاد خوبی دادم و قرار هست "فاتح چینتمار" رئیس فدراسیون ترکیه به ایران بیاید. در این شرایط اقتصادی ما می توانیم اردو های خوبی در ترکیه برگزار کنیم و آنها هم به ایران بیایند. آن ها برای این کار دلار خرج می کنند اما ما تومان.

هیات ها در ایران به مراکز بازنشستگی تبدیل شده اند!

یکی از بزرگترین نقایص فعلی دوومیدانی ایران عدم یکپارچه سازی هیات ها و مربیان است. فدراسیون باید هرساله از هیات ها ورزشکار درجه یک بخواهد اما دائم می گویند بودجه نیست در حالی که یک رییس هیات باید به دنبال پول برود و تلاش کند مسابقه برگزار کند. متاسفانه برخی هیات های دوومیدانی در حال حاضر مراکز بازنشستگی کشور شده اند. متاسفانه از جوان ها استفاده نمی شود.

 

علیرضا کریمی - دوومیدانی

به ایرانی بودنم افتخار می کنم

کریمی درباره رقابت هایی که همراه با تیم ملی ترکیه حاضر بوده، اظهار کرد: تقریبا سه سال می شود که کارم را در ترکیه شروع کردم. برای اولین بار بعد از رایزنی با رییس فدراسیون دوومیدانی ترکیه تیم ملی منتخب این کشور را به مسابقه های کاپ استانبول بردم و کار اصلی من هم از همان زمان شروع شد. در برنامه بعدی به رقابت های ارزروم رفتیم. در اکثر مسابقه های اروپایی من در کنار تیم ترکیه بودم و ارتباط بسیار خوبی هم با رئیس اتحادیه دوومیدانی اروپا "هانسن" دارم و الان هم به صورت آزمایشی در کنار تیم ملی منتخب نوجوانان ترکیه در تورنمنت های بین المللی هستم.

او ادامه داد: خیلی خوشحالم از اینکه اولین ایرانی لژیونر منیجر بودم که برای یک کشور اروپایی در مسابقات حضور داشتم. افتخار می کنم که ایرانی هستم و برای سرود ملی هر دو کشور به پا می خیزم و ادای احترام می کنم.

تیم سوم ترکیه به ایران آمد

کریمی درپاسخ به این سوال که تیم حاضر در رقابت های دهه فجر تیم اصلی ترکیه بود یا خیر، به خبرنگار جی پلاس گفت: تیمی که برای مسابقه های دهه فجر به ایران آمد تیم سوم ترکیه بود. "چینتمار" رییس فدراسیون ترکیه به احترام کشور ایران تیم کاملی را فرستاد. تیم اصلی ترکیه در مسابقه های دوومیدانی قهرمانی اروپا گلاسکو و برخی در مینسک حضور داشتند و برخی در اردوی آماده سازی در اسپانیا و اوکراین بودند. درواقع باید بگویم تیمی که به ایران آمد ترکیبی از ورزشکاران  زیر ۲۰ سال پسر و زیر ۱۸ سال دختر بود.

دیدگاه تان را بنویسید