یادداشت جی پلاس/

اشتباه روی اشتباه! چرا عبرت نمی گیریم؟

روابط عمومی وزارت ورزش از زیدان، مورینیو و کلینزمن به عنوان گزینه های جانشینی کی روش یاد کرده است. اتفاقی که نشان می دهد قرار نیست از اشتباه ها عبرت گرفته شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، در شرایطی که مصاحبه های تند کی روش فضای عمومی جامعه را ملتهب کرده بود، سخت بود که آینده ای برای او روی نیمکت تیم ملی پس از جام ملت ها متصور شد، حتی اگر تیم را قهرمان می کرد. اما حالا که ایران با ناکامی جام ملت ها را ترک کرد، دیگر داستان هشت ساله کی روش و فوتبال ایران را باید تمام شده دانست.

تلخ تر از حذف تیم ملی از جام ملت های آسیا، داستان های پساحذف است. اگر قرار بود فوتبال و ورزش ایران پس از یک شکست راه صحیح را پیدا کند در طی این 40 سال پیدا کرده بود. پس از باخت تیم ملی شاید آینده نیمکت تیم ملی مشخص نبود، اما یک چیز مشخص بود؛ ورزش و فوتبال ایران هیچ گاه قصد عبرت گرفتن ندارد.

فوتبال ایران در طی هشت سالی که کی روش را در اختیار داشت با چالش های زیادی روبرو بود. چالش هایی مانند نبود امکانات، اردوی تدارکاتی، بازی های دوستانه مناسب، زمین چمن و کمپ، لباس و تجهیزات و کلی مشکل ریز و درشت دیگر که هر باز به شکل موقتی حل شد اما ریشه ای درمان نشد. در طی این سال ها حتی برای پرداخت حقوق کادر فنی و دستیارانش به مشکل می خوردیم. تیم های رده های پایه حذف می شدند. تیم امید به المپیک نمی رفت. تنش های زیادی بین مربیان داخلی و سرمربی وجود داشت اما این مشکلات هرگز حل نشد.

حالا پس از رفتن کی روش، به جای بررسی تمام مشکلاتی که طی این هشت سال وجود داشت، به جای بررسی ساختار ناسالم و معیوب فدراسیون فوتبال، درست ساعتی پس از حذف، روابط عمومی وزارت ورزش حرف از مربیان تزار اول خارجی می آورد. این گزینه سازی جز حواس پرت کردن چه نتیجه ای می تواند داشته باشد.

قصد بررسی گزینه های اعلام شده را نداریم. زیدان، مورینیو، کلینزمن یا هر مربی دیگری با هر کارنامه پرافتخاری بیاید، داستانش چه فرقی با کی روش خواهد داشت؟ مگر حقوق کی روش را توانستیم درست پرداخت کنیم که حالا بخواهیم با مورینیو سر رقم قرارداد چانه بزنیم؟ مگر در این هشت سال بازی دوستانه درست و حسابی داشتیم؟ آیا زیدان یا مورینیو قرار است عصای جادویی با خود بیاورند و یک شبه تیم را از این رو به آن رو کنند؟ مگر نه این است که هر مربی موفقی برای نتیجه گرفتن نیاز به ابزار دارد؟

وزارت ورزش به جای اعلام گزینه های مربیگری تیم ملی توضیح دهد که قرار است چه اتفاقی برای کمپ تیم ملی رخ دهد. توضیح دهد که با نرخ فعلی دلار چند ده میلیارد تومان دستمزد کادر فنی خارجی را از چه منبعی تامین کند. توضیح دهد که تکلیف فوتبال پایه و آکادمی های شلخته آن چه خواهد شد؟

آجرها یکی پس از دیگری روی دیوار کج چیده می شوند. مربی بعدی می آید، نتیجه نمی گیرد، دچار تنش می شود و در بهترین حالت بدون حیا کن رها کن می رود و مربی بعدی می آید. این تمام چرخه معیوب حاکم بر ورزش و فوتبال ایران است.

 

دیدگاه تان را بنویسید