گزارش جی پلاس/

فوتبال آسیا سیاسی ترین فوتبال جهان!

رقابت های جام ملت های آسیا که در امارات در حال برگزاری است نشان می دهد فوتبال در قاره کهن به شدت سیاست زده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، کارشناسان و تحلیل گران در بررسی عوامل ضعف فوتبال آسیا به نسبت اروپا به مسائل گوناگونی مانند استعداد، امکانات سخت افزاری، زیرساخت های ورزشی، دانش مدرن فوتبال، نظم و انضباط و .... اشاره می کنند اما یکی از عواملی که تاثیر منفی زیادی بر رشد فوتبال آسیا داشته سیاسی کاری حاکم بر آن بوده است.

AFC به عنوان متولی فوتبال در پهناورترین قاره جهان هیچ گاه نتوانسته تصمیماتی مستقل بگیرد. این عدم استقلال گاه صرفا حاصل مراودات مالی یا روابط دوستانه بوده و گاه ناشی از سیاست زدگی. هر چه بوده و هست فوتبال آسیا به شدت از این مساله متضرر شده و جالب این که قدرت های اصلی آسیا تاکنون واکنش جدی بروز نداده اند.

البته مشکلات سیاسی حاکم بر فوتبال آسیا در غرب این قاره با شرق اصلا قابل قیاس نیست. مشکلات سیاسی کشورهای حاشیه خلیج فارس، مخاصمات و اختلافات سیاسی ایران با عربستان، جنگ های متعدد در منطقه خاور میانه و ... باعث شده تا شرایط اصلا طبیعی نباشد.

طبق آخرین اخبار اعلام شده، یکی از نهادهای اماراتی در اقدامی به شدت عجیب و غیر حرفه ای تمام بلیت های بازی امارات - قطر را پیش خرید کرده تا هیچ هوادار قطری نتواند وارد ورزشگاه شود! پیش از این محدودیت هایی برای فعالیت خبرنگاران و عکاسان قطری نیز ایجاد شده بود.

از سوی دیگر کمیته داوران AFC در تصمیمی غیرمتعارف تمام داوران مربوط به چهار تیم نیمه نهایی از جمله فغانی را به خانه فرستاد. اقدامی عجیب که هیچ سنخیتی با عرف رایج در فوتبال روز جهان ندارد. فغانی پس از بازگشت از پشت پرده های دیگری نیز سخن گفت که تماما بوی سیاست زدگی می داد. این که چینش داوران به گونه ای صورت گرفته که رویارویی داور با تیمی که کشورهایشان با هم مشکل سیاسی دارند رخ ندهد. مثلا فغانی هیچ یک از دیدارهای تیم های عربستان و امارات را سوت نزد. این اتفاق برای داوران قطری و اماراتی نیز رخ داد!

AFC بعد از چند سال از ماجرای مناقشه میان عربستان و ایران هنوز نتوانسته طرف سعودی را به حضور در ایران و انجام دیدارهای لیگ قهرمانان ایران مجاب کند. این در حالی است که هیچ توجیهی برای انجام بازی در زمین بی طرف برای اتفاقی که سه سال قبل رخ داده وجود ندارد و انجام بازی در زمین ثالث تنها در شرایطی که شرایط امنیتی یک کشور به وضوح دچار مشکل باشد (مانند جنگ سوریه یا یمن) امکان پذیر است.

کشورهای صاحب نام فوتبال در آسیا باید هر چه زودتر در حرکتی هماهنگ یک بار جلوی این سیستم معیوب را بگیرند چرا که ادامه این روند قطعا در آینده فوتبال آسیا را با مشکلاتی روبرو می کند هر چند تاکنون هیچ واکنش یکپارچه ای نسبت به این مساله نداشته اند و تنها در مواردی که پای سود و ضرر کشور خودشان بوده لب به اعتراض گشوده اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید