یادداشت جی پلاس؛

با در نظرگرفتن تجربه ویدیو چک در والیبال؛ جنگ در VAR

در هفته های اخیر همه تیم های لیگ برتر فوتبال اعتقاد دارند با توجه به شرایط داوری در این رقابت ها، مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ باید هرچه زودتر از سیستم کمک داور ویدیویی استفاده کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ در سه هفته پایانی نیم فصل لیگ برتر فوتبال کشور اعتراض تیم ها نسبت به اشتباهات داوری نسبت به گذشته بیشتر شد و همه متفق القول درخواست استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) در لیگ را داشتند.

بعد از این درخواست ها، مسئولان سازمان لیگ و کمیته داوران اعلام کردند که استفاده از این سیستم هزینه زیادی به همراه دارد. علاوه برهزینه، آموزش داوران برای استفاده از این سیستم هم قطعا مورد نیاز است.

از دیگر مسائلی که در استفاده از این سیستم باید مورد توجه قرار بگیرد شرایط فنی و سیستم ضبط تصاویر است. در بسیاری از ورزشگاه های کشور تمام 90 دقیقه مسابقه تنها با یک دوربین نشان داده می شود و این یکی از مهم ترین مشکلات اساسی است. حتی در ورزشگاه نقش جهان اصفهان که در حال حاضر به عنوان یک استادیوم تمیز و جدید معروف شده است؛ بدترین کیفیت فیلمبرداری مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین برای استفاده از سیستم VAR ابتدا باید تلاش شود تا دوربین ها به شکلی مورد استفاده قرار بگیرند که بتوان فیلمی از صحنه مورد اعتراض تهیه کرد! بارها در برنامه های مختلف کارشناسی فوتبال، زمانی که بحث درخصوص مسائل داوری می شود حتی صحنه مورد نظر به شکل مطلوب ضبط نشده و گاهی اوقات اصلا صحنه آفساید و خطا در دسترس نیست و کارشناسان باید حدس بزنند که چه اتفاقی رخ داده است!

کمی تامل نشان می دهد مشکلات ابتدایی برای راه اندازی سیستم کمک داوری ویدیویی در فوتبال ایران بسیار زیاد است.

اگر فرض را بر این بگیریم که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال این مشکلات را حل کند اما هنوز یک مشکل دیگر باقی می ماند.

استفاده از تجربه ویدیو چک والیبال در ایران!

حدود دو سال و نیم پیش بود که ویدیو چک وارد لیگ برتر والیبال ایران شد. در آن زمان تصور می شد که با این سیستم اعتراض ها نسبت به داوری کمتر می شود اما هیچ گاه این اتفاق رخ نداد؛ هر چند که این سیستم یک هفته سالم بود و هفته بعد خراب می شد! تعمیر و نگهداری آن هم نیازمند علم و البته هزینه بود که در نهایت فدراسیون ترجیح داد بی خیال آن شود!

در بسیاری از هفته های لیگ برتر فوتبال این را شاهد هستیم که مربیان، بازیکنان و مدیران تیم ها حتی کارشناسی بعد از مسابقه را هم قبول ندارند و عقیده دارند کارشناسان هم به مانند داور اشتباه می کنند و نظر درست همان چیزی است که آن ها می گویند. بنابراین اگر از VAR هم استفاده شود این رویه و سنت موجود در فوتبال ایران ادامه دار خواهد بود، همان طور که سرمربی تیم ملی هنوز هم معتقد است گل سعید عزت الهی به اسپانیا در جام جهانی درست بوده!

بنابراین حتی استفاده از کمک داور ویدیویی در فوتبال ایران که گاهی با دیدن صحنه های واضح هم افراد درست بودن یا غلط بودن به حق تصمیم را قبول ندارند استفاده از این سیستم یک مشکل دیگر را هم اضافه می کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که می توان با توجه به تجربه ویدیو چک در والیبال آن را پیش بینی کرد عدم برقراری عدالت در استفاده از این سیستم است. ویدیو چک ابتدا تنها در خانه والیبال و در تهران استفاده می شدو همین موضوع باعث اعتراض تیم های دیگر شده بود. آن ها معتقد بودند که چرا تیم های تهرانی که در خانه  والیبال میزبان هستند تنها حق برخورداری از آن را دارند. قطعا فدراسیون فوتبال هم به مانند فدراسیون والیبال نمی تواند به یک باره VAR را در تمام ورزشگاه های بدون زیرساخت لازم اجرا کند به همین دلیل این مشکل ایجاد می شود.

قطعا استفاده از این سیستم مشکلات زیادی را در فوتبال ایران به وجود خواهد آورد؛ علاوه بر مشکلات مطرح شده اعتراض تیم ها نسبت به اینکه چرا داوران برای یک تیم بیشتر از VAR استفاده می کنند؟ چرا داور در آن صحنه از VAR استفاده نکرد؟ چرا داوران برای ما از VAR استفاده نمی کنند؟ و بسیاری از این مسائل.

به گزارش جی پلاس؛ استفاده از کمک داور ویدیویی در فوتبال برای کاهش خطاهای داوران است و هیچ کسی منکر سودمندی آن نخواهد بود اما شاید به کارگیری این تکنولوژی در ایران نیاز به کارهای پایه بیشتری خواهد بود و راه سخت تری نسبت به دیگر کشورهای پیش رو است. حال باید دید آیا استفاده از سیستم VAR در فوتبال ایران یک جنجال و یک جنگ دیگر میان تیم ها ایجاد می کند و یا می تواند هیاهوی اعتراض ها را بخواباند؛ البته اگر بتوان این سیستم را به شکل کامل در ایران پیاده کرد!

دیدگاه تان را بنویسید