گفت و گوی جی پلاس/حمایت رقیب خادم از ابقای کادرفنی تیم ملی تا المپیک ۲۰۲۰؛

عباس جدیدی: تمرینات کشتی گیران با قوانین جدید هماهنگ نیست/ کارهای علمی زیادی روی دستم مانده و نمی توانم مربی شوم

دارنده مدال طلای جهان و المپیک با انتقاد از عملکرد تیم های ملی کشتی در رقابت های جهانی، بیانیه رسول خادم به رئیس جمهور را فرافکنی دانسته و می گوید نباید اذهان عمومی را از شکست کشتی منحرف کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ نتایج تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی در رقابت های قهرمانی جهان یک شکست بزرگ برای این رشته کهن و ریشه دار در ایران بود.

20 کشتی گیر ایران در آزاد و فرنگی، موفق به صعود به فینال نشدند تا یکی از بزرگترین ناکامی های این رشته ورزشی را در تمام ادوار تاریخ رقم بخورد. رسول خادم رئیس فدراسیون سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواهان کاهش توقعات از کشتی در میان مردم شده و معتقد بود با گرانی ارز و نبود بودجه کافی در فدراسیون کشتی، ورزشکاران ایران نتوانستند به خوبی در تورنمنت های خارجی شرکت کنند و به سطح آمادگی مطلوب برسند.

عباس جدیدی، دارنده مدال طلای جهان و المپیک و رقیب دیرینه رسول خادم روی تشک و همینطور در انتخابات اخیر این فدراسیون، در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس؛ به تشریح عملکرد کشتی گیران ایران در رقابت های جهانی پرداخت.

** عملکرد تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی در رقابت های جهانی یک شکست بزرگ برای این رشته ورزشی بود؛ از دیدگاه شما چه عواملی موجب این ناکامی بزرگ شد؟

کارنامه تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی در این مسابقات قابل قبول نبود. البته به کشتی گیران ایران خسته نباشید می گویم چرا که آن ها با بدن های خسته و مستهلک روی تشک رفتند اما با غیرت کشتی گرفتند و جدیت زیادی برای موفقیت داشتند.

فکر می کنم کشتی ها از دست نمایندگان ایران خارج بود و آن ها از به طور مشخص از نظر انگیزشی و قدرتی، نا و رمقی برای کشتی گرفتن نداشتند. باید امیدوار باشیم با تجدیدنظر روی تمرینات و استفاده از علم روز دنیا که بر اساس قوانین جدید داوری است، در مسابقات پیش رو موفق باشند.

برنامه و تمرینات تیم های ملی کشتی با قوانین جدید هماهنگ نیست

** شرایط نامطوب کشتی گیران را نشأت گرفته از چه چیزی می دانید؟ چرا آن ها از نظر قدرتی کم آوردند؟

معتقدم شیب نزولی عملکرد کشتی ایران رفته رفته از چندین سال قبل شروع شد. نمی توان با باور غلط وارد مسابقات جهانی شد. قوانین کشتی سال به سال در حال تغییر است. باید نحوه تمرینات را با نوع قوانین هماهنگ کنیم. فکر می کنم برنامه مشخصی برای ورود به تمرینات نداریم و البته برنامه طراحی شده برای رقابت های جهانی نداشتیم. این موارد را بزرگترین خلاء تیم کشتی ایران در سال های اخیر می دانم. همینطور مربیان ما در هدایت کشتی گیران، کنار تشک هدایت مساعدی نداشتند و خوب رهبری نکردند. بنابراین بهتر است عملکرد ضعیف تیم را با مسائل دیگر توجیه نکنیم.

نباید اذهان عمومی را به سوی مسائل اقتصادی، ارزی و مساله کشتی نگرفتن با نماینده اسرائیل منحرف کرد

** اشاره شما به نامه رسول خادم است که مسائل اقتصادی را از دلایل آماده نبودن تیم ملی کشتی عنوان کرد و خواستار پایین آمدن توقعات مردم شد؟

اگر بخواهیم شکست را توجیه و واقعیت را کتمان کنیم، صرفا روی شکست ها سرپوش گذاشتیم و در آینده هم موفق نمی شویم. نباید با منحرف کردن اذهان عمومی به سوی مسائل اقتصادی، نوسانات ارزی و مساله کشتی نگرفتن با اسرائیل، اذهان را منحرف کرد.

** با ادامه حضور خادم در راس کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد موافقید یا مخالف؟

این سوالی است که شورای فنی باید در قبال آن پاسخگو باشد چرا که شورای فنی با تصمیماتی که گرفت، به این نتیجه رسید که هیچ فردی شایسته تر از رسول خادم برای هدایت تیم ملی نیست. این نتیجه تصمیمات شورای فنی است. شاید تصمیم بر این است که تا المپیک 2020 تصمیمات پا برجا باشد اما در مجموع آن ها باید به جامعه پاسخگو باشند.

 

حضور همزمان خادم در مدیریت فدراسیون راس تیم ملی کشتی باعث دلسردی مربیان می شود

** رسول خادم پیش از این عملکرد قابل دفاعی در مدیریت فدراسیون و بعضا در راس کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد داشته است اما می توان حضور همزمان او در راس مدیریت فدراسیون کشتی و همینطور هدایت تیم ملی را یکی از مهمترین دلایل شکست اخیر دانست؟

حضور همزمان خادم در مدیریت و سرمربیگری تیم ملی بدعت جدیدی بود. در هیچ کدام از فدراسیون های دنیا چنین پدیده ای را شاهد نبودیم. مسئولیت فدراسیون کشتی در خصوص آماده کردن تجهیزات و تدارکات تیم ها و انجام کارهای اجرایی از جمله برگزاری رقابت ها و تورنمنت ها بسیار مشقت بار است. از طرفی مسئولیت فنی تیم ملی نیز بسیار مشقت بار است. کار فنی 24 ساعته است؛ همانطور که آقای بنا بعضا 24 ساعت از خانه کشتی جدا نمی شد و سایه به سایه بالای سر کشتی گیران بود. کسی که بخواهد به مسائل اجرایی بپردازد، قطعا از اینجا رانده و از آنجا مانده می شود.

من این را یک توهین به بزرگان کشتی مملکت می دانم که باعث دلسردی مربیان سازنده می شود؛ چرا که آنها حس می کنند فضا برای ورود افراد با دانش و جوان تر نیست.

 

تا المپیک 2020 به کادرفنی، مدیریت و شورای فنی کشتی فرصت دهیم

**حاضرید به عنوان مربی با فدراسیون کشتی همکاری کنید؟

الان درگیر برخی مشکلات و کارهای آکادمیک و دانشگاهی هستم و سرم شلوغ است. در چند سالی که در شورای شهر بودم، کارهای علمی زیادی روی دستم مانده اما جلوتر، پیشکسوت تر و صاحب نظرتر از من وجود دارد. امیدوارم این عزیزان به کشتی کمک کنند. ما هم که بیرون کار هستیم، کمکی را دریغ نمی کنیم. همه با هم باید با وحدت علمی به این موضوع نگاه کنیم. باید تا المپیک 2020 به کادر فنی، شورای فنی و کادر اجرایی فرصت بدهیم. با ترمیم می توان آب رفته را به جوی برگرداند.

از طرفی کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد از 6، 7 سال قبل تغییر نکرده که این موضوع موجب دلسردی و ناامیدی مربیان با دانش و جوان شده است.

سلطانی فر جَنَم جواب گرفتن از فدراسیون کشتی  را داشته باشد

از آقای سلطانی فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان و یک فرد دلسوز و آشنا به امور ورزش که سابقه زیادی در این حیطه دارد، می خواهم به وضعیت کشتی ورود کنند. زنگ خطر برای ما به صدا در آمده است. سلطانی فر باید جنم جواب گرفتن از فدراسیون کشتی را داشته باشد. نباید فدراسیون کشتی درخواست وزارت ورزش برای ارائه گزارش را بی پاسخ بگذارد.

دیدگاه تان را بنویسید