داریوش ارجمند: فکر می‌کنم در دهه آخر عمرم هستم

آیین پاسداشت و تکریم هنرمندان پیشکسوت متولد اسفند ماه در حالی برگزار شد که حدود دو هفته به پایان سال باقی مانده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، صبح امروز ـ دوشنبه ـ ١۵ اسفند ماه مراسم تولد هنرمندان پیشکسوت اسفندماهی با حضور سید عزت الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در مجموعه باغ زیبا برگزار شد.

در این مراسم، سالروز تولد برخی هنرمندان پیشکسوت متولد بهمن ماه همچون علیرضا خمسه و محمدرضا شیری که در مراسم ماه قبل نیز حضور نداشتند جشن گرفته شد.

در این مراسم محمد حسن داورزنی مجسمه‌ساز، حسین اسرافیلی شاعر، منصور تام سن طراح فرش، سیاوش طهمورث کارگردان و بازیگر، رشید وطن دوست خواننده، رحیمعلی زریان شاعر، علی فریدونی عکاس، زهرا سعیدی بازیگر، کریم بهمنی نورپرداز، ذبیح الله احمدی زری باف، مهدی شمس نیکنام خواننده کر، نادر رجب پور بازیگر، عزت اله رمضانی فر بازیگر، آلبرت کوچوئی تهیه کننده و کارگردان رادیو و تلویزیون، ابراهیم پورمعمار معمار سنتی، حسین رحیم خانی کاریکاتوریست، سید محمد اسعد نقشبندی عکاس، مهربانو توفیق نوازنده سه‌تار، محمود نادعلی نویسنده، مجتبی احمدخان هنرمند تزیینات شیشه، احمد عزیز هنرمند تعزیه و خواننده کر، مهوش نیکخو، مهین نویدی یکتا، نظام الدین کیانی، مسعود لقا، علیرضا خمسه، مهدی طوسی، داریوش ارجمند و ... نیز حضور داشتند.

در ابتدای مراسم ویدیویی از هنرمندان پیشکسوت محمد سعید شریفیان، زهرا سعیدی، مهدی شمس نیکنام، علی فرامرزی، احمد عربانی که متولد اسفند ماه هستند به نمایش درآمد.

پخش این ویدیو البته با مشکلات فنی مواجه شد که در ادامه عباس عظیمی، مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در این زمینه گفت: به افتخار خودتان دست بزنید؛ ان‌شاءالله روزی جایی برای خودمان باشد که سیستمش هم جواب دهد.

عظیمی سپس با یادآوری خاطراتی از سال‌های گذشته، به ضایعه درگذشت فرزند یکی از هنرمندان پیشکسوت اشاره کرد و گفت: خداوند فرزند استاد رمضانی‌فر را رحمت کند. 

او با اشاره به عضویت جمعی از هنرمندان هنرهای سنتی و صنایع دستی در موسسه هنرمندان پیشکسوت، گفت: بیش از ۱۳۰ هنرمند صنایع دستی و سنتی را در عضویت موسسه داریم که با افتخار در خدمتشان هستیم و امیدواریم از حمایت‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برخوردار باشیم.

مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ادامه داد: با توجه به اینکه هرم سنی جمعیت ایران رو به پیشکسوت شدن می رود ضرورت دارد برای مراکز تفریحی و گردشگری امکاناتی ایجاد شود تا پیشکسوتان ما راحت‌تر بتوانند از این امکانات استفاده کنند. خوب است که در مجوزها، طرح و ایده مواردی مانند تعداد پله‌ها و ... لحاظ شود تا برای اقشار و به‌خصوص هنرمندان پیشکسوت کاربرد بیشتری داشته باشد. 

مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با اشاره به ویژگی‌هایی از سیدعزت الله ضرغامی در مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تصریح کرد: انتظار ما این است که شخصیتی چون ایشان، با ارزشی که برای هنرمندان قایل است، به احترام هنرمندان هنرهای سنتی و صنایع دستی گوشه چشمی به این موسسه داشته باشد.

او گفت: می‌خواستم برای ایشان خاطره هم تعریف کنم و به توجهمان به هنرمندان هنرهای سنتی اشاره کنم. ما برای دیدار با هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی، به دورترین نقطه سیستان و بلوچستان رفته‌ایم. ما به روستایی در ایرانشهر رفتیم که آن جا خودرو حین حرکت به کف رودخانه گیر می‌کرد؛ می‌خواستیم خانم خاتون عظیمی ایرندکانی را ببینیم. چشمان ایشان سویی نداشت و آن جا حتی آب خوردن نداشتند؛ نشستیم و گفتیم خواسته‌های ایشان را برآورده کنیم. اما وقتی از آن خانه آمدیم بیرون فهمیدیم اشتباه داخل این خانه آمدیم، با این حال هنرمند سوزن دوز قهاری را پیدا کردیم و از طریق میراث فرهنگی برایش درجه یک هنری گرفتیم. ایشان پیش از فوت درجه یک را دریافت کرد. این خاطره را گفتم که بگویم ممکن است خانه استاد ارجمند نرفته باشیم اما تا سیستان و بلوچستان می‌رویم که یک هنرمند را ببینیم. 

عظیمی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی، به حضور جمعی از هنرمندان برای رای‌دهی در تالار وحدت اشاره کرد و گفت: این مملکت برای ماست و هر یک از ما عضوی از آن هستیم. موسسه‌ای به این کوچکی دارد خدمت می‌کند؛ در چنین شرایطی چطور می توان گفت در این مملکت خدمتی نمی شود. هر کسی در جای خودش خدمت می کند. این مملکت مشکلاتی دارد اما چرا اخبار مثبت این کشور دنبال نمی‌شود؟ چرا وقتی به مدار ۵۰۰ درجه فضا ماهواره می فرستیم کسی خوشحال نمی‌شود؟ بیش از ۲۰۰ شبکه فارسی زبان تلاش می‌کنند شما چیزی از اخبار خوشحال‌کننده نبینید.

او ادامه داد: خدا نکند به آن‌ور آبی‌ها امید ببندیم که می‌آیند و برای ما کار می‌کنند؛ آن‌ها حقوق می‌گیرند که ذهن ما را تخریب کنند. سن شما از نظر شناسنامه‌ای بالاست و دیدن این اخبار برای شما ناامیدی ایجاد می‌کند. بحث من سیاسی نیست، بحث من امید به آینده این نظام است. روزی چند پروژه در حال افتتاح است. ابر پروژه‌هایی افتتاح می شود، اصلا کسی می‌فهمد و خوشحال می‌شود؟  

او گفت: فضای مجازی پر از پیام‌های سیاه است. من آدمِ سیاسی نیستم و ۳۰ سال خدمت کرده‌ام. با این حال دلم می سوزد از اینکه دوست دارند ذهن شما را سیاه کنند و سیاه ببینید.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت گفت: در غزه یک جغرافیای زندان ایجاد شده است و حالا کار به جایی رسیده است که بمب می‌اندازند وسط کسانی که برای دریافت غذا تجمع کرده‌اند. در این شرایط هنرمندان پیشکسوت حداقل باید بگویند کشتن زن و بچه مردم بد است.

او با اشاره به ارایه بسته‌های نوروزی به هنرمندان پیشکسوت نیز گفت: بسته‌هایی برای نوروز تقدیم شما خواهد شد. یک هفته می‌خواستیم برنج را از جنوب به سمت تهران بیاوریم به دلیل بارش‌ها با چالش مواجه شده بودیم. تلاش بسیاری صورت گرفت و از همکارانم متشکرم که خدمتگزاران خوبی در کنار شما هستند. این برنامه برای هنرمندان پیشکسوت سراسر کشور است. البته هدیه هنرمندان پیشکسوت شهرستان‌ها را به صورت نقدی واریز می‌کنیم. تلاش ما این است که رضایتمندی همه عزیزان را به دست بیاوریم.

داریوش ارجمند، بازیگر دیگر سخنران این مراسم بود که اظهار کرد: آنچه که باقی می‌ماند همین سخن‌گفتن‌ها، محبت‌ها و … است. در سنی نیستیم که بخواهیم سیاسی‌بازی یا خودنمایی کنیم. برای ما ذات خدمت بدون چشم‌داشت مطرح است.

ارجمند افزود: من که فکر می‌کنم در دهه آخر عمرم هستم و اگر بتوانم کاری بکنم ارزشمند است. برای ما در این سن و سال تحت تاثیر آدم ۲۵ ساله و ۳۰ ساله مقیم کانادا قرار گرفتن بچگانه است. گنده لات‌هایش نتوانستند وای به حال این‌هایی که می‌دانیم دنبال چه چیزی هستند. 

او گفت: امید داشتن بسیار مهم است و به‌خصوص برای ما که فکر می‌کنیم همه چیز تمام شده؛ تا آخرین لحظه‌ای که زندگی می‌کنیم مسئولیم و در روزگاری که انسانیت وجود ندارد، باید کاری برای همدیگر انجام دهیم.

او نیز با اشاره به شرایط فعلی غزه گفت: دنیایی عجیب و غریبی است و فکر نمی‌کنم در تاریخ بشری روزگاری مثل امروز بوده باشد. هنرمندان شاخک‌های حساسی دارند. ما همچنان امیدواریم و بزرگ‌ترین امید در تشیع ظهور امام زمان (عج) است. می دانید که همه امیدهای پراکنده را در یک امید متعالی جمع کردند. این انتظار مفید و امیدبخش است. 

او با اشاره به جایزه هادی چوپان در بدنسازی گفت گچ کاری دیروز در کالیفرنیا جایزه بدنسازی‌ گرفت و آرنولد به او جایزه داد؛ ببینید امید چه می کند. او می گفت کیسه های گچ را برای تمرین‌های بدنسازی حمل می کرد.

ارجمند ادامه داد: امروز ما صاحب جسم خود نیستیم. بسیاری هستند که پس از مرگ جسم خود را وقف می‌کنند. این نشان می‌دهد آنچه که در اختیار ما قرار داده شده همه نعمت است.

عظیمی به کمک رییس جمهور به این موسسه نیز اشاره کرد و گفت: برای موسسه ای که با ۵،۶ میلیارد تومان روزگار می‌گذراند، ٢٠ میلیارد عدد خوبی است. 

وزیر ما درباره دستشویی حساسیت نشان می‌دهد و نا آگاهان مسخره‌ می‌کنند

او با اشاره به عملکرد سیدعزت الله ضرغامی اظهار کرد: من اعتقاد دارم ایشان واقعا می‌خواهد کاری کند. وزیر حوزه میراث فرهنگی درباره دستشویی مراکز حساسیت نشان می‌دهد و نا آگاهان مسخره‌ می‌کنند. من به عنوان یک گردشگر داخلی و خارجی می‌گویم وقتی وزیری درد گردشگری ما را می‌فهمد باید تشویقش کنیم نه اینکه تمسخر کنیم. در ترکیه رقابت بر سر اینکه در سرویس بهداشتی از همدیگر بهتر باشند مهم است. این نقطه مثبت وزیر است اما برخی شبکه‌های فارسی‌زبان، وزیر مملکت ما را تمسخر می‌کنند و ما ناآگاهانه به این مطلب می‌خندیم. 

بعد از انقلاب در زیبایی‌شناسی کم گذاشتیم

در ادامه سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی نیز دقایقی سخنرانی کرد. او گفت: حضور من ادای احترامی به همه شماست و باعث افتخار است که همکاران خوبمان را رودررو می‌بینم. هنر در یک جمله حرف حق، حقیقت و راه درستی است. زمانی که حرفی به زبان هنر گفته می‌شود کار، تاثیرگذار می‌شود چون اوج زیبایی در هنر است. پروردگار که ستاره‌ها را خلق کرد گفت برای این است که شما هدایت شوید؛ همین ستاره‌ها که باید راه را نشان دهند زیبا آفریده شده‌اند. کارکردِ اول آنها زیبایی نیست اما خداوند آنقدر زیبا آفریده که در چشم آدم‌ها زینت به نظر برسند.

او گفت: ما بعد از انقلاب در زیبایی‌شناسی کم گذاشتیم؛ اول انقلاب خیال کردیم اگر زیبایی مطرح شود لاکچری و اشرافی است. معماری خوب خواستیم خیال کردیم درست نیست و سادگی را بد معنا کردیم. حالا باید کمی جبران کنیم. 

باید بزنیم زیر میز و خط را عوض کنیم

ضرغامی اظهار کرد: صنایع دستی آن چیزی بوده که برای اداره زندگی به شکلی زیبا ایجاد می‌شد؛ امروز در ٢٩٩ رشته برجسته صنایع دستی را با دنیا رقابت داریم و هنرهای‌مان در بالاترین سطح برای ما ایرانیان است.

او با اشاره پیشینه ایرانیان و تاریخ ایران به سخنانی از شهید مطهری اشاره و اظهار کرد: آقای مطهری می‌گوید خدمتی که ما به اسلام کردیم یک صدمش را عرب‌ها به اسلام نکردند. پدران ما آدم‌های خوبی بودند و با آغوش باز اسلام را پذیرفتند. عده‌ای این میان دوقطبی درست کردند. ما عقبه خوب و قابل افتخاری داریم لذا هنر نزد ایرانیان است. 

ضرغامی سپس خطاب به هنرمندان حاضر در مراسم گفت: شما همگی موجب افتخار هستید.

او ادامه داد: کارهای سوداگرانه در حوزه هنر دست‌انداز ایجاد کرد. باید بزنیم زیر میز و خط را عوض کنیم. الحمدالله استعداد فراوان است و وجود شما در خیر و برکت است. 

در ادامه مراسم تولد هنرمندان هنرهای سنتی متولد اسفند از جمله منصور تامسن طراح فرش، ذبیح الله احمدی زری باف و ابراهیم پور معمار، هنرمند معمار سنتی تبریک گفته شد. 
همچنین اعلام شد که سالروز تولد ضرغامی هم ششم اسفند است و به همین مناسبت لوحی هم به او اهدا کردند.  

در این مراسم از هنرمندان متولد بهمن نیز از جمله علیرضا خمسه، مجید مظفری، محمد شیری، نویدی یکتا، نظام‌الدین کیایی و ...  تقدیر شد.

از پیشکسوتان محمد سعید شریفیان، زهرا سعیدی، مهدی شمس نیکنام، علی فرامرزی و احمد عربانی که متولد اسفند ماه هستند نیز تقدیر و به آنان تبریک گفته شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید