ریخت وپاش بیهوده در جشنواره تئاتر فجر نداریم

رونمایی از پوستر جشنواره‌ تئاتر فجر + عکس

دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر یک هفته پیش از آغاز به کار بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره، مقابل خبرنگاران نشست تا پاسخگوی سوالات آنها باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، در نشست خبری این رویداد هنری که صبح امروز، یکشنبه ۲۴ دی ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر در حال برگزاری شد، حامد سقایان، دبیر جشنواره و کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی پاسخگوی خبرنگاران تئاتر هستند.

در ابتدا پوستر جشنواره چهل و دوم با طراحی حامد مغروری و با حضور کاظم نظری، مهدی حامد سقایان دبیر جشنواره رونمایی شد.

در نشست چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر که یک هفته پیش از آغاز به کار بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره برگزار شد، تاکید شد که «صرفه‌جویی‌هایی که در این رویداد دارند، درباره هنرمندان اعمال نمی‌شود بلکه به معنای پرهیز از هزینه‌ها و ریخت وپاش‌های بیهوده است.»

در این نشست،  مدیران حاضر، ضمن پذیرش برخی از اشکال‌ها، توضیحاتی درباره بودجه جشنواره چهل و دوم ارایه و یاداوری کردند که صرفه‌جویی‌هایی که در این جشنواره دارند، درباره هنرمندان اعمال نمی‌شود بلکه به معنای پرهیز از هزینه‌ها و ریخت وپاش‌های بیهوده است. همچنین با حضور نماینده وزارت علوم تاکید شد که بخش مسابقه دانشجویی در این دوره از جشنواره، هرگز به عنوان آلترناتیو جشنواره تئاتر دانشگاهی نیست.

در بخش آغازین جلسه که با اجرای علیرضا سعیدی برگزار شد، مهدی حامد سقایان، دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر که حکم دبیری خود را نیمه مرداد ماه دریافت کرده است، گزارشی از فعالیت خود در برگزاری این دوره از جشنواره ارایه کرد.

او سیاست این دوره از جشنواره را تثبیت ارزش‌های اسلامی ملی و تاریخی و شعار آن را امید، نشاط و همدلی دانست.

سقایان با تشریح ۱۲ بخش این دوره از جشنواره افزود: ۵ بخش برای اولین بار در جشنواره امسال برگزار می‌شود.

سقایان با ارایه توضیحاتی درباره بخش‌های مرور و تازه‌های تئاتر ایران خبر داد که در بخش مسابقه ایران، ۳۴ نمایش حضور دارند.

به گفته او، در بخش بین‌الملل ۸ نمایش از ۵ کشور عراق، یونان، ایتالیا، ارمنسنان حضور دارند که ارمنستان با داشتن ۳ اثر در جشنواره امسال، حضور ویژه‌ای دارد.

دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر همچنین خبر داد که در این دوره از جشنوار ه ۵ نمایش درباره سردار سلیمانی، ۸ نمایش درباره غزه و یک اثر هم درباره حکیم نظامی خواهیم داشت و نمایشی هم ویژه حادثه کرمان اجرا خواهد شد.

به گفته او در بخش نمایشنامه‌نویسی بیش از ۳۷۰ اثر رسید که ۵ اثر به عنوان برگزیده معرفی خواهند شد.

سقایان با تاکید بر ضرورت توجه به مباحث آموزشی، از برپایی کارگاه‌های آموزشی با حضور چند استاد خارجی خبر داد.

در این نشست کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی از خبرنگاران حاضر در جلسه خواست تا صدای هنرمندان را به گوش مسئولان کشور برسانند.

                                   در این ۳۴ سال فقط سالن سخنرانی ساخته شده است / ما نیازمند سالن تئاتر هستیم

او با اشاره به مشکلات گوناگون تئاتر ابراز تاسف کرد: تئاتر از نظر بودجه و زیرساخت با مشکلات جدی رو به رو است و در این ۴۳ سال فقط سالن سخنرانی ساخته شده در حالیکه ما نیازمند سالن تئاتر هستیم.

نظری ادامه داد: یک اداره کل نمی‌تواند پاسخگوی همه مشکلات تئاتر باشد و ما نیازمند تاسیس سازمان تئاتر هستیم تا بتواند به امور هنرمندان این رشته در سراسر کشور بپردازد.

در این نشست همچنین اعلام شد که افتتاحیه جشنواره چهل و دوم روز اول بهمن ماه با معرفی برگزیدگان بخش‌های رادیو تلویزیون و نمایشنامه‌نویسی و با تجلیل از یکی از هنرمندان فعال تهیه‌کننده در تماشاخانه ایرانشهر برپا می‌شود.

در ادامه و در بخش پرسش و پاسخ، سقایان در پاسخ به پرسشی که «اثر انگشت شما» در این جشنواره چه خواهد بود، توضیح داد: اثر انگشت من همان شعار جشنواره است.اگر فرصتی داشتم، جشنواره فجر را از مهدکودک تا دانشگاه و کارخانجات و ... فراگیر می کردم ولی کمبود بودجه داریم. 

او تاکید کرد: حضور اقشار مختلف در جشنواره خوب است. ضمن اینکه باید نسبت به مسائل اطراف‌مان  واکنش داشته باشیم. با همین نگاه، نمایشی درباره کرمان هم داریم.

سپس نظری با تاکید بر توجه به کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره افزود: برایمان مهم بود که جشنواره در حد استاندارد جهانی باشد و البته بحث محتوا هم خیلی مهم است.

مدیر کل هنرهای نمایشی درباره بودجه جشنواره و مشکلاتی که بابت کمبود بودجه سال گذشته ایجاد شد، گفت: سال گذشته همه هزینه‌های جشنواره را تامین کردیم . آنچه باقی ماند، هزینه هتل و برخی ریخت و پاش‌های اضافی بود. در حالیکه درست نیست که به اسم جشنواره انقلاب، جاهای دیگر هزینه کنیم. به همین دلیل امسال هزینه اضافی نداریم و حتی اعضای ستاد جشنواره از خانه غذا می‌آورند.

سقایان نیز در تکمیل این توضیحات افزود: جشنواره تئاتر فجر باید ردیف بودجه مستقل داشته باشد. مثل سینما که ‌دیگر، نگرانی نداشته باشیم. البته در جهت کم کردن هزینه‌ها، تغذیه هنرمندان با کارت هدیه خواهد بود، زیرا غذای هتل خیلی گران است.

وی خاطرنشان کرد: اگر فرصت داشتیم، می‌شد راه‌های دیگری هم برای کاهش هزینه‌ها در نظر گرفت. ما در رابطه با هنرمندان صرفه‌جویی نمی‌کنیم و چیزی کم نمی‌گذاریم و صرفه‌جویی‌های ما درباره هزینه‌های غیرضروری، ریخت و پاش‌ها اعمال می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید