واکنش کاخ «کرملین» به یک جایزه اسکار

کاخ «کرملین» نسبت به اعطای جایزه اسکار به مستندی درباره «الکسی ناوالنی» چهره مخالف دولت روسیه واکنش نشان داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از آناتولی، کاخ «کرملین» اعلام کرد که اعطای جایزه اسکار به مستندی درباره «الکسی ناوالنی» سیاستمدار مخالف روسی، نشان از سیاسی‌کاری هالیوود دارد.

«دمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «نمی‌توانم کیفیت مستند را قضاوت کنم، زیرا آن را تماشا نکرده ام... بنابراین، احتمالاً گفتن چیزی غیرمنطقی خواهد بود. اگرچه فیلم را تماشا نکرده‌ام، به جرات می‌توانم بگویم که عنصر خاصی از سیاسی شدن موضوع در اینجا وجود دارد. هالیوود گاهی از سیاسی کردن کار خود دریغ نمی‌کند، بنابراین چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد».  

این مستند با نام «ناوالنی» به کارگردانی «دنیل روهر» که حول محور «الکسی ناوالنی» و وقایع مربوط به مسمومیت او در آگوست 2020 می‌چرخد، اسکار بهترین فیلم مستند بلند را به خانه برد. 

این مستند بلند به دنبال تحقیقاتی توسط تیم ناوالنی به همراه گروه بلینگکت است که آنها نقاب مامورانی که برای مسموم کردن ناوالنی در سال 2020 فرستاده شده بودند را آشکار می‌کنند.

«الکسی ناوالنی» چهره مخالف دولت روسیه در ژانویه 2021 پس از بستری در بیمارستان در آلمان دستگیر شد و در آنجا به دلیل مسمومیت تحت درمان قرار گرفت. کشورهای غربی و خود ناوالنی روسیه را مسئول این مسمومیت می دانند، ادعایی که کرملین آن را رد می‌کند.

«دنیل روهر» کارگردان این مستند پس از کسب اسکار، جایزه خود را به ناوالنی و به تمام زندانیان سیاسی در سراسر جهان تقدیم کرد و گفت: «الکسی، جهان پیام حیاتی شما را برای همه ما فراموش نکرده است: ما نباید از مخالفت با دیکتاتورها و اقتدارگرایی در هر جای دنیا، هراس داشته باشیم». 

اعطای جایزه اسکار بهترین مستند به «ناوالتی» با استقبال گروه‌های اپوزوسیون و مخالف دولت روسیه نیز همراه شده است. «میخائیل خودورکوفسکی»، سرمایه دار سابق نفت که با کرملین رو در رو شده، در توییتی نوشت: «به همکاران برای اسکار فیلم ناوالنی تبریک می گویم! امیدوارم این به الکسی کمک کند که زنده بماند». 

«میخائیل فیشمن»، روزنامه نگار و فیلمساز لیبرال محبوب روسی، ناوالنی را یک قهرمان توصیف کرد و خواستار آزادی او شد و گفت: «ناوالنی به این دلیل که یک قهرمان است و به این دلیل که هنوز روزی که از زندان آزاد می‌شود فرا نرسیده اسکار دریافت کرد. اما آن روز قطعا فرا خواهد رسید. آزادی برای ناوالنی! آزادی برای همه ما!».

 

دیدگاه تان را بنویسید