موقعیت مناسبِ «موقعیت مهدی» برای تلویزیون چه زمان است؟

تلویزیون این روزها به دنبال موقعیت مناسب برای پخش مینی سریال «عاشورا» به کارگردانی هادی حجازی فر است؛ پروژه ای که اکران نسخه سینمایی آن با عنوان «موقعیت مهدی» انجام شده است و حالا سازندگان در حال انجام مراحل پس از تولید برای رساندن نسخه سریال به آنتن هستند. با این همه در شرایطی که از مجموعه تلویزیونی «عاشورا» به عنوان گزینه ای جدی برای پخش در رمضان یاد می شد اما روند انجام مراحل کار، عملی کردن این تصمیم را تا حدودی دشوار می نمایاند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، درباره زمان پخش نسخه سریالی «موقعیت مهدی» گُمانه‌های بسیاری مطرح و آخرین اظهارات جبلی بر این بنا استوار شده بود که شاید این سریال اسفند ماه به پخش برسد. جبلی آذر ماه اعلام کرده بود نسخه سریالی این کار مراحل پس‌تولید را سپری می کند و مخاطبان به زودی منتظر «عاشورا» باشند. و البته این اظهارات شاید پاسخ به حرف و حدیث هایی بود که درباره توقف سریال در شرایط پس‌تولید عنوان می شد.

ایسنا نوشت؛ با این همه طبق پیگیری ها به رغم تلاش های سازندگان برای رساندن مینی سریال «عاشورا» به پخش در دو مناسبت مهم پیش رو یعنی نوروز و رمضان که اتفاقا امسال با هم همزمان شده اند، اما بعید به نظر می رسد که این مجموعه بتواند حداقل در نیمه نخست رمضان به آنتن برسد، مگر اینکه اتفاق غیر پیش بینی رخ دهد.

سریال «عاشورا» این روزها در مرحله پس تولید، اواخر تدوین، صداگذاری و موسیقی قرار دارد.

ابوالفضل صفری ـ تهیه کننده این سریال ـ که از زمان دقیق پخش اظهار بی اطلاعی می کند، چنین بیان کرده است که تصویربرداری این کار دو سال قبل انجام شده و کار تحویل داده شده است. آخرین پروژه این تهیه کننده در تلویزیون «تمام رخ» بود که به گفته او آن هم به دو سال قبل برمی گردد و بدین ترتیب او در حال حاضر همکاری جدیدی با صداوسیما ندارد.

خوش شانسی هادی حجازی فر چه بود؟

بخشی از زندگی شهید مهدی باکری، در قاب سینما با عنوان «موقعیت مهدی» و در سریالی با نام «عاشورا» روایت می‌شود. اثری به کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری که سه سال پیش، تولیدش در سیما فیلم کلید خورد و نسخه سینمایی‌اش با تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد سال گذشته راهی جشنواره فجر شد.

با توجه به اینکه بیشتر رزمندگانی که در لشکر عاشورا حضور داشتند، آذری زبان بودند به همین سبب بیشتر بازیگران به زبان آذری صحبت کرده و برخی که نقش کوتاه‌تری دارند در این فیلم فارسی صحبت می‌کنند.

حجازی فر درباره ساخت این پروژه گفته بود: احساس می‌کردم باید فیلمی بسازم که برخی مسائل را به مسئولان یادآوری کند. هدف از ساخت این فیلم تنها آگاه کردن مردم یا اینکه یادآوری «شهدا ما شرمنده‌ایم»، نبوده است بلکه هدف اصلی آن تلنگری برای مسئولان بود.

به گفته وی همراهی خانواده‌ شهید باکری در ساخت این کار، شانس او بوده است.

حجازی فر گفته بود برای ساخت این فیلم ـ سریال خانواده‌ شهید باکری،  بسیار کمکشان کرده اند. او معتقد است باید نوعی اعتمادسازی بین خانواده‌ شهدا برای ساخت چنین آثاری به وجود بیاید که این اتفاق برای ساخت این سریال افتاده و این از شانس او بوده است.

قدردانی جبلی و قسم هایی که حجازی فر خورد

این مجموعه در میان سریال‌هایی قرار می گیرد که پیمان جبلی در بدو حضورش در سازمان صداوسیما، به پشت صحنه آن رفت.

همچنین رئیس سازمان صداوسیما بهمن ماه سال گذشته (۱۴۰۰) بود که با عوامل و بازیگران فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» در مرکز بین المللی همایش‌های صداوسیما دیدار و گفت‌وگو کرد و کسب جوایز در جشنواره فیلم فجر مهمترین دلیل برای قدردانی و دیدار رئیس رسانه ملی با عوامل فیلم «موقعیت مهدی» اعلام شد.

ساخت سریال شهید باکری با سختی های بسیار برای سازندگان همراه بود؛ به نوعی که هادی حجازی‌فر چند باری گله‌ها و ناراحتی‌هایش را از فراهم نبودن شرایط برای ساخت آثار دفاع‌مقدس مطرح و نسبت به بی‌توجهی های مسئولان فرهنگی انتقاد کرده بود. او گفته بود، «عاشورا» آخرین کارش به عنوان کارگردان و بازیگر در حوزه دفاع مقدس است و دیگر از ۱۰ کیلومتری آثاری با این موضوعات رد نمی‌شود.

وی گفته بود که دو سال تمام از جنگ واقعی برای در اختیار گرفتن امکانات بودجه، قانع‌ کردن و قسم‌خوردن و ... می گذرد اما چون او و گروه تولید به آنچه ساخته اند، باور داشتند، کار را ادامه دادند.

حجازی فر پس از فراهم شدن امکانات ساخت فیلم موقعیت مهدی از جبلی قدردانی کرده و گفته بود: «مهم نیست دیگران چه می‌گویند اما باید از دکتر جبلی تشکر کنم که به محض ورودش به سازمان راه را برای ما هموار کرد. مانند بچه حزب‌الهی‌های قدیمی انگار می‌دانست که ما چه می‌خواهیم و نیازمان چیست. همین که پول بیت‌المال را به ما سپرد و باور کرد که ما چه کاری را تولید می‌کنیم و به ما اعتماد کرد از ایشان تشکر می‌کنیم.»

سریالی که تا الان هفت قسمتی است

سریال «عاشورا» تا الان هفت قسمتی است و داستانش در رابطه با زندگی شهید باکری در دوران نوجوانی و بزرگسالی بوده و به ویژه بخش عمده فیلم در دو عملیات بدر و خیبر سپری می‌شود.

ضبط این فیلم و سریال در چندین استان کشور اتفاق افتاده است. شهرهایی همچون تهران، آبادان، اهواز، زنجان، هشتگرد و ... . یکی از نکاتی که قابل توجه است، بازسازی دهه  ۱۳۳۰ تا سال ۱۳۶۲ برای ساخت این مجموعه تلویزیونی است. در کنار هادی‌حجازی‌فر که نقش شهید مهدی باکری را بازی می‌کند، بازیگرانی همچون وحید آقاپور و روح‌الله زمانی و بسیاری دیگر از بازیگران جوان در فهرست عوامل سریال «عاشورا» دیده می‌شوند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید