افشاکننده فساد موزه‌ها از دنیا رفت

اسکار وایت ماسکارلا، باستان‌شناس آمریکایی و افشاکننده فساد موزه‌ها در خرید و فروش اشیاء عتیقه و آثار جعلی، درگذشت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، جامعه باستان‌شناسی ایران به نقل از الیزابت سیمپسون، باستان‌شناس آمریکایی خبر درگذشت اسکار وایت ماسکارلا (Oscar White Muscarella) را در تاریخ ۲۷ نوامبر ۲۰۲۲ (ششم آذرماه ۱۴۰۱) تایید کرده است.

ماسکارلا باستان‌شناس شناخته شده آمریکایی در سن ۹۱ سالگی در خانه‌اش در پنسیلوانیا درگذشت. او زاده ۲۶ مارس ۱۹۳۱ میلادی بود و از دانشگاه پنسیلوانیا در رشته باستان‌شناسی کلاسیک، دکتری گرفته بود و در زمینه هنر باستانی خاور نزدیک نیز تخصص داشت. ماسکارلا پژوهشگر ارشد سابق موزه هنر متروپولیتن در نیویورک بود که تا پیش از بازنشستگی در سال ۲۰۰۹، بیش از ۴۰ سال (۱۹۶۴ تا ۲۰۰۹) در آنجا کار کرد.  

بیشترین شهرت اسکار وایت ماسکارلا برای تلاش علیه خرید و فروش اشیاء عتیقه بود. او به خاطر نامه‌نگاری‌ها و افشاگری‌هایش علیه فساد موزه‌ها در خرید و فروش اشیاء عتیقه، سه بار از موزه متروپولیتن نیویورک اخراج شد، اما هر بار در دعوی حقوقی برنده می‌شد و دوباره در موزه مشغول به کار می‌شد.

ماسکارلا را مخالف خستگی‌ناپذیر غارت مکان‌های باستانی و جعل اشیاء تاریخی می‌دانند. او نتیجه پژوهش‌ها و نظریات خود در این باره را در کتابی با عنوان «دروغی که بزرگ شد: جعل فرهنگ باستانی شرق (خاور) نزدیک» منتشر کرده است.

 ماسکارلا در ایران هم به فعالیت‌های میدانی پرداخته بود، او از سال ۱۹۶۰ به بعد در حفاری‌های چندین محوطه باستانی در شمال غرب و غرب ایران شرکت داشت، از جمله حفاری‌های تپه حسنلو، عقرب تپه، تپه زیویه، دینخواه تپه، نوشیجان تپه، سه گردان و تپه قلاتگاه و در این‌باره ده‌ها مقاله و هفت کتاب منتشر کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید