در جشن کانون کارگردانان سینما چه گذشت؟

در جشن کانون کارگردانان سینما، اصغر فرهادی برای فیلم «قهرمان»، بهمن و بهرام ارک برای فیلم «پوست» و تینا پاکروان برای سریال «خاتون»، جایزه گرفتند. این آیین، فرصتی بود تا برخی از مهمانان، از نگرانی‌های خود درباره سینمای ایران بگویند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، عصر امروز (یکشنبه ۱۸ اسفند)، جشن کانون کارگردانان سینما در هتل استقلال تهران برای اعلام برگزیدگان در بخش‌های بهترین کارگردانی فیلم سینمایی، بهترین فیلم اول و سریال شبکه نمایش خانگی برگزار شد.

ایسنا نوشت؛ در این مراسم که با اجرای منصور ضابطیان همراه بود، مصطفی کیایی (دبیر جشن) و محسن امیریوسفی (رییس کانون کارگردانان)، در سخنانی از اهداف برگزاری این جشن و چگونگی داوری آثاری که در دو سال قبل روی پرده رفته بودند، صحبت کردند.

کیایی گفت: «اهدای جوایز تخصصی کارگردانی با هدف پاسداشت زحمات خلاقانه همکاران‌مان و در جهت ارتقا کیفی آثار در زمینه کارگردانی، قطعا اصلی‌ترین هدف این تغییر چهره جشن بوده و خواهد بود و یقین داریم علیرغم تلاشهای‌مان در اولین دوره، دچار کاستی‌هایی هم بوده است.»

دلیل داوری نشدن آثار برخی از فیلمسازان

امیریوسفی هم تاکید کرد، فیلمسازانی همچون کیانوش عیاری، محمد رسول‌اف، عبدالرضا کاهانی، حمید نعمت‌الله از جمله کارگردان‌هایی هستند که به دلیل نمایش داده نشدن و مجوز نگرفتن آثارشان، در این داوری نیستند.

در بخشی از این برنامه اعلام شد که کتاب ۳۰ سال تاریخچه کانون کارگردانان که توسط احمد طالبی‌نژاد آماده شده، در دست چاپ است و نسخه‌ای از آن رونمایی شد.

احمد امینی در این مورد بیان کرد: «در اسفند ۹۶ در شورای مرکزی کانون متوجه شدیم شاید یکی از کسری‌های کانون سابقه و تاریخچه آن است و برهمین اساس با همت احمد طالبی‌نژاد، کار دشوار و ضروری تهیه این کتاب به سرانجام رسید.»

هوتن شکیبا بازیگر فیلم «تی‌تی» در بخشی از این مراسم در تقدیر از آیدا پناهنده گفت: «این کارگردان باعث شد که دیگر مرزی بین فیلمساز زن و مرد وجود نداشته باشد. خوشحالم که با او کار کردم. او گروهی سخت‌گیر و وسواس خودش را دارد.»

پناهنده هم با بیان این‌که هنوز شایسته این تندیس نیست گفت: «امیدوارم روزی بتوانم شایسته آن شوم.»

غلت نزدن در پول‌های آلوده

نیکی کریمی دیگر فیلمسازی بود که در این جشن تقدیر شد ولی به دلیل این‌که در ایران حضور ندارد، یک پیام ویدیویی ارسال کرده بود.

منیژه حکمت، کارگردان دیگری بود که از او تقدیر شد. او با نام بردن از بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، عبدالرضا کاهانی، قبادی و دیگر فیلمسازان غایب گفت: «در این برنامه‌ها که دور هم می‌نشینیم، مراقب باشیم و فراموش نکنیم که ما متعهد به هنر، سینما و مردم هستیم و خواهش می‌کنم درون پول‌های آلوده غلت نزنیم.»

او همچنین گفت: «امیدوارم حال و روز سرزمین ما بهتر شود چون روزهای خوبی را پشت‌سر نمی‌گذاریم. از همه کارگران‌های خوبی هم یاد کنیم که در این سال‌ها نتوانستند فیلم بسازند.»

حضور یک گروه موسیقی و نواختن موسیقی فیلم‌های قدیمی سینما از جمله «کندو» ساخته فریدون گله و «شیر سنگی» ساخته مسعود جعفری جوزانی از بخش‌های جنبی برنامه بود.

پیام طبرسی، پزشک، که در دوران کرونا برای بسیاری از مردم به چهره‌ای آشنا بدل شد یکی از مهمان‌های ویژه این جشن بود که برای هنرمندان مبتلا به کرونا نیز همراهی زیادی کرد و با اهدای تندیس جشن تقدیر شد.

منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، پس از تقدیر از طبرسی، درباره جشن کارگردانان با بیان این‌که سینمای ایران در صدر هنر ایران می‌درخشد، گفت: «دلیل اصلی درخشش سینما، خلاقیت هنرمندان و بعد همراهی آن‌ها با هم است. اما به جز این درخشش، این روزها یک نگرانی بزرگ وجود دارد و آن هم رواج بی‌اخلاقی است که باعث نگرانی شده.»

پس از پایان بخش تقدیرها، نوبت به اهدای جوایز اصلی رسید و ابوالحسن داودی ابتدا بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

در بخشی از این بیانیه پیشنهاد شد که در دوره‌های بعدی صرفا فیلم‌های اکران شده داوری نشوند. همچنین کمیته‌ای برای انتخاب اولیه آثار مسئول شود، به‌ویژه آن‌که بازار نمایش آنلاین هم رونق دارد.

بهترین کارگردانی فیلم سینمایی: اصغر فرهادی برای «قهرمان»

در بخش بهترین کارگردانی، جایزه به اصغر فرهادی به خاطر فیلم «قهرمان» رسید.

شهرام مکری برای فیلم «جنایت بی‌دقت»، محسن قرائی برای فیلم «بی همه‌چیز»، مرتضی فرشباف برای فیلم «تومان» و نیکی کریمی برای فیلم «آتابای»، دیگر نامزدهای این بخش بودند.

فرهادی در یک تماس تصویری زنده گفت: «از همه همکارانم تشکر می‌کنم و امشب، شب خوبی برای من است. از کسانی که در این سال‌ها با فیلم‌های‌ شان به سینما علاقه‌مند شدم و سنگ بنای سینمای ایران را گذاشتند، قدردانی می‌کنم، از بین آن‌ها از پرویز کیمیاوی نام می‌برم و از آقای علیرضا داودنژاد و نیز کیومرث پوراحمد از نمونه‌های کسانی هستند که خیلی بیش از این‌ها شایسته قدردانی‌اند. همچنین از آن‌هایی که در خارج یا داخل کشور امکان فیلمسازی ندارند، یاد و تقدیر می کنم.»

بهترین کارگردان فیلم اولی: بهمن و بهرام ارک برای «پوست»

جایزه بخش بهترین کارگردانی فیلم اول، به بهمن و بهرام ارک برای «پوست» اهدا شد.

احمد بهرامی برای «دشت خاموش»، سروش صحت برای «جهان با من برقص»، کاوه مظاهری برای «بوتاکس» و محمد کارت برای «شنای پروانه»، دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین کارگردانی سریال نمایش خانگی: تینا پاکروان برای «خاتون»

در بخش بهترین کارگردانی سریال نمایش خانگی، جایزه به تینا پاکروان برای «خاتون» تعلق گرفت.

هومن سیدی برای «قورباغه»، محمدحسین مهدویان برای «زخم کاری»، شهرام شاه‌حسینی برای «می‌خواهم زنده بمانم» و کیارش اسدی‌زاده برای سریال «کرگدن»، دیگر نامزدهای این بخش بودند.

پاکروان دریافت این جایزه را از کانون کارگردانان برای خود معتبر و با ارزش دانست.

در پایان این مراسم محمد خزاعی (رییس سازمان سینمایی) نیز با ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم گفت: «امیدوارم این نشست‌ها و گفتمان‌ها، اتفاق‌های بهتری رخ دهد، چون سینما روزهای سختی دارد.»

ابوالحسن داودی، علیرضا داودنژاد، همایون اسعدیان، احمد امینی، منوچهر شاهسواری، محسن امیریوسفی، منیژه حکمت، علی شاه‌حاتمی، محمد احمدی، قربان محمدپور، شفیع آقامحمدیان، وحید موساییان، حمید نعمت‌الله ، فاطمه معتمدآریا، سیروس الوند، مازیار میری، پانته‌آ پناهی‌ها، کاوه مظاهری، محسن تنابنده، هوتن شکیبا، تینا پاکروان، محمد متوسلانی، آیدا پناهنده، شهرام شاه حسینی ، کیارش اسدی‌زاده، مجید برزگر، محمد مهدی عسگرپور، محسن قرایی، محمد کارت و مرتضی فرشباف جمعی از حاضران این مراسم بودند.

جشن کانون کارگردانان سینما

جشن کانون کارگردانان سینما

جشن کانون کارگردانان سینما

 

دیدگاه تان را بنویسید