رمان حباب سیاه با ترجمه کریم اسدی اصل منتشر شد

رمان «حباب سیاه» اثر «حجی جابر» نویسنده ی اریتره ای با ترجمه ی «کریم اسدی اصل» توسط انتشارات «مروارید» منتشر و روانه بازار شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، رمان حباب سیاه اثر حجی جابر نویسنده ی اریتره ای با ترجمه کریم اسدی اصل مترجم توانمند و پر کار ادبیات داستانی جهان عرب به فارسی، توسط انتشارات مروارید منتشر و روانه بازار کتاب شد.

حباب سیاه که برنده ی جایزه ی ادبی«کتارا» در سال 2019 و نامزد جایزه ادبی بوکر عربی در همین سال شده بود، درد و رنج انسان هایی را به تصویر می کشد که از جنگ و خشونت و مرگ فرار کرده و در جستجوی مکان و پناهی امن، آواره ی کشورهای مختلف می شوند. داستان انسانی است که در جهان سرگردان و آواره است. انسانی که برای فرار از جنگ، فقر وحشتناک، مرگ، سربازی اجباری فاجعه بار و شکنجه در زندگی ای که شبیه بردگی است، از کشورش فرار می کند. فرار برای او به مثابه نجات است. او همیشه در حال فرار و به دنبال نجات است.

حباب سیاه که عنوان اصلی آن«رغوه سوداء» است، جدای از زیبایی، ساختار قوی، روان بودن و عمق فرهنگی اش باعث می شود که خواننده با خواندن آن با پناهندگان احساس همدردی و همدلی عمیقی بکند و حتی انگیزه ها و کارهای غیرقانونی شان برای نجات را درک کند. 

قهرمان رمان حباب سیاه مجبور است برای نجات خود، مدام هویت اش به ویژه نامش و حتی دین خود را تغییر دهد تا شاید بتواند به ساحل آرامش و امن برسد.

این رمان حکایت غم انگیز آوارگان و پناهندگان جهان است که مجبور می شوند بنابر هر دلیلی از جمله جنگ، فقر و فشار کشور خود را ترک کرده و آواره ی کوه و بیابان شوند.

حجی جابر در رمان حباب سیاه با مهارت زیاد بین مکان ها و زمان ها جا به جا می شود و خواننده را در حالت انتظار لذتبخشی قرار می دهد.او به مصیبت های  جوانان و کودکان و به طور کلی هموطنان اریتره ای خود پرداخته است. جابر تلاش می کند تا به یاری آنها بشتابد و حتی تبدیل شدن آنها به اشغالگر در سرزمینی دوردست، چه با آگاهی چه از روی ناآگاهی را توجیه کند و نشان دهد که چگونه مردم کشورش برای نجات از یک واقعیت بسیار خشن و وحشتناک به یک واقعیت خشن تر و وحشتناک تر پناه می برند.

جابر در این کتاب برای ما روایت می کند که چگونه جوانان کشورهای فقیر برای فرار از فقر و بدبختی به امید رسیدن به زندگی بهتر، حاضر می شوند دست به هر کاری بزنند: دزدی می کنند، دست به خطر می زنند، دروغ می گویند و برای خود زندگی ای غیر از آن چه داشتند بسازند.

تبعیض و نژادپرستی که پناهندگان و به طور کلی آوارگان در جهان با آن رو به رو هستند و در جریان جنگ روسیه و اوکراین به وضوح آن را می بینیم (پذیرش بدون مانع و با آغوش باز آوارگان و پناهندگان اوکراینی توسط اروپایی ها و اذیت و آزار آوارگان و پناهندگان کشورهای دیگر جهان به ویژه آفریقایی ها چه در جریان جنگ اوکراین و چه پیش از آن) در این رمان نیز دیده می شود.

«حجی جابر»نویسنده و روزنامه نگار اریتره ای سال 1976 در شهر ساحلی «مصوع» به دنیا آمد.او به همراه خانواده اش به دلیل حملات نظامی شدید اتیوپی به اریتره در آن زمان، به شهر «جده» در عربستان مهاجرت کرد. جابر پس از گرفتن لیسانس علوم ارتباطات به عنوان روزنامه نگار در چندین روزنامه عربستانی فعالیت کرد و خبرنگار برخی از شبکه های ماهواره ای اروپایی از جمله «دویچه وله» درعربستان شد. پس از آن به قطر رفت و در شبکه ماهواره ای الجزیره قطر شروع به فعالیت کرد.

جابر نویسندگی را زمانی شروع کرد که بعد از 30 سال زندگی در غربت به کشورش اریتره برگشت و در آن جا بود که به شدت احساس کرد باید بنویسد و نویسندگی را تنها راه بیان مشکلات، شکایت و پاسخ به پرسش هایی درباره ی هویتش دید. نخستین رمانش «سمراویت» در سال 2012 منتشر شد و در همان سال این رمان جایزه ی خلاقیت عربی شارجه را از آن خود کرد. یک سال بعد دومین رمانش «مرسی فاطمه»(لنگرگاه فاطمه)  را منتشر کرد. این رمان اولین تجربه اش درباره مکان هایی بود که از قبل نمی شناخت. حرفه روزنامه نگاری به وی در نوشتن این کتاب کمک شایانی کرد.این رمان درباره ی تجارت انسان و باندهای تجارت انسان است.

در سال 2015 سومین رمانش به نام«لعبه المغزل»(بازی دوک)منتشر شد. این کتاب در سال 2016 نامزد جایزه ی کتاب شیخ زاید در امارات شد.

حجی جابر رمان دیگری به نام«رمبوی حبشی»  دارد که نامزد جایزه ی بوکر عربی در سال 2022 شده است.

حجی جابر به همراه دیگر ادیبان تلاش می کند که اریتره کشورش را از انزوای تمدنی و فرهنگی خارج کند و جایگاهش در پیرامون عربی و آفریقایی به آن بازگرداند.

رمان حباب سیاه با اجازه و موافقت حجی جابر نویسنده ی کتاب به فارسی ترجمه و منتشر شده است. وی در یادداشتی که در ابتدای کتاب منتشر شده است نوشت:

«بسیار خوشبختم که برای نخستین بار با خواننده ی ایرانی دیدار می کنم؛ خواننده ای که احترام زیادی برای او قائل هستم و از سلیقه اش خبر دارم.»

این کتاب جذاب در تیراژ 550 نسخه و با قیمت 80هزار تومان توسط انتشارات مروارید منتشر و روانه بازار کتاب شده است.                                                      

 

دیدگاه تان را بنویسید