سومین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر؛

امین حیایی: برای حضور در این فیلم پیشنهادات زیادی را رد کردم / واکنش یک تهیه کننده به اختلافش با احسان علیخانی

در سومین روز از برگزاری جشنواره و در اولین سانس، نشست رسانه‌ای فیلم «برف آخر» با حضور عوامل این فیلم و اهالی رسانه و با اجرای حامد مهربانی در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، حسن مصطفوی تهیه کننده فیلم سینمایی «برف آخر» در ابتدا درباره حضور احسان علیخانی به عنوان مشاور فیلم، عنوان کرد: در ابتدا پروانه ساخت به نام احسان علیخانی بود و حتی پیش‌تولید هم رفتند اما به دلیل مشغله کاری ایشان برای ساخت برنامه تلویزیونی «عصر جدید»، نام پروانه ساخت تغییر کرد.

امیرحسین عسگری کارگردان فیلم سینمایی «برف آخر» در ادامه صحبت های مصطفوی، عنوان کرد: علیخانی به ما گفت با این حجم از دغدغه اگر قرار باشد سر صحنه حاضر نباشم عنوان تهیه‌کننده را هم نمی‌خواهم. احسان علیخانی مشاور پروژه بود و باقی پروژه را آقای مصطفوی پیش برد.

لادن مستوفی بازیگر فیلم درباره علت کم‌کار بودن خود و پذیرش نقش در فیلم سینمایی «برف آخر» بیان کرد: درباره کم‌کار بودنم باید بگویم شاید آثاری که در آن‌ها حضور داشتم کمتر دیده شده‌اند و بعضی از آن‌ها حتی توقیف شدند؛ اما قطعا وسواسی نیز به هنگام انتخاب نقش داشتم و این رویکرد اشتیاق من را برای حضور در فیلم «برف آخر» دوچندان می‌کرد.

امین حیایی بازیگر نقش اول مرد «برف آخر» گفت: من پنج ماه فرصت داشتم تا به شمایل این نقش نزدیک شوم. برای حضور در این فیلم پیشنهادات بسیاری را رد کردم تا در این اثر که به اعتقاد من هر بازیگری دوست دارد در کارنامه کاری خود چنین عنوانی را داشته باشد، حضور داشته باشم. همانطور که شاهد بودید فیلمبرداری این اثر بسیار سخت بود و ماحصل کار نتیجه کار گروهی همدل است که در دل برف کار می‌کردند.

او ادامه داد: در چنین شرایطی اقلیم و شرایط آب و هوایی نیز کار را سخت می‌کند. مثلا برای پلان دفن کردن دختر که آخرین پلان ما بود مدت‌ها منتظر ماندیم تا هوا ابری شود. نقدها قطعا درنظر ما نقطه تاملی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود هر روز جهت رشد و اعتلای سطح کیفی کارمان کوشا باشیم.

آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری این فیلم بیان کرد: اکسپوز در برف کمی کار ما را سخت می‌کرد چون نور مدام کم و زیاد می‌شد. ضمن این که کار فیلمبرداری در شب‌ها نیز بسیار سخت می‌شد. ما هم باید بر این مشکلات فائق می‌آمدیم و هم این که آن را باید تبدیل به هنر می‌کردیم. باید بگویم این پروژه بسیار جذاب بود.

عسگری کارگردان فیلم در ادامه گفت: این فیلم هیچ ارتباطی با کتاب «زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند» ندارند اما من داستانی از محمد صالح علا خوانده بودم که ماجرای آن از ذهن من بیرون نمی‌رفت و ما تصمیم گرفتیم که آن داستان را تبدیل به سینما کنیم. در ابتدا طرحی اولیه را نگارش کردیم و بعد شروع به نوشتن فیلمنامه کردیم.

امیرمحمد عبدی یکی از نویسندگان این فیلم گفت: سینما هنر نمادها است و ما نیز از چنین المان‌هایی بهره بردیم و برای ما جایگاه مهمی داشت اما به این گونه نبود که فکر کنیم که در هر پلان برای مثال حضور گرگ چه معنایی دارد.

عسگری کارگردان فیلم در ادامه گفت: ما با تامل در این حیوانات می‌خواستیم تداخل شخصیت‌ها را به ترسیم بکشیم و از دل آن‌ها معانی پنهان در فیلمنامه‌ها را بیرون بکشیم.

عسگری ادامه داد: این فیلمنامه به 3 سال پیش بر می‌گردد و برای پیدا کردن لوکیشن از کوهپایه‌های زاگرس شروع به جست‌و‌جو کردم و به کوهپایه‌های البرز رسیدم. درنهایت به شهر کیاسر رسیدیم که به‌ جنگل و دریا دسترسی دارد را انتخاب کردیم. با این حال همه صحنه های فیلم آن‌جا فیلمبرداری نشد و از آن‌جا به شهر رینه کوچ کردیم که دشت لار پشت آن قرار دارد و واقعا هوا بسیار سرد بود.

عسگری درباره همکاری با بازیگران چهره در فیلمش گفت: برای ساخته شدن یک فیلم سخت به مردان و چریکان بسیاری وجود دارد. من خیلی علاقه‌ای به حضور بازیگران چهره در کارم نداشتم اما امین حیایی به من ثابت کرد که چه‌قدر می‌توان متخصص بود. همه سختی‌ها با حضور چنین بازیگرانی روند کار را تسهیل می‌کرد. 

او ادامه داد: بعد از 6 یا 7 ماه جست‌و‌جو فرشاد رضایی را در شهر کیاسر پیدا کردیم که تحت نظارت محیط زیست از گُرگی نگهداری می‌کرد و ما با کمک او شروع به کار کردیم و از جلوه‌های ویژه نیز کمک گرفتیم.

مصطفوی تهیه کننده فیلم «برف آخر» درباره اختلافش با احسان علیخانی مشاور این فیلم بیان کرد: امین حیایی از ابتدا قرار بود به عنوان بازیگر حضور داشته باشد و هیچ یک از عوامل هیچ اختلافی با هم نداشتند و هر زمزمه‌ای که در این باره به گوش می‌رسد چیزی جز حادثه نیست. به زودی عکسی با هم به اشتراک می‌گذاریم تا به این شایعه خاتمه دهیم.

عسگری کارگردان فیلم گفت: من خودم را سینماگر حرفه‌ای به این معنی که امرار معاش من از طریق سینما باشد، نمی‌دانم. چون این مسیر باعث می‌شود صرفا به‌خاطر پول کارهایی را انجام داد. البته قرار بود کاری تپلید مشترک داشته باشم که نشد و بعد به سراغ «برف‌آخر» آمدم. از روزی که فیلمساز شدم تصمیم گرفتم با تعداد کمتر اما کیفیت بهتر فیلم بسازم.

مجید صالحی بازیگر فیلم درباره حضور در «برف آخر» گفت: چند سالی هست که در آثار جدی نیز ایفای نقش می‌کنم. این فیلم برای من تجربه‌ای دوست داشتنی بود که گروهی همدل پشت آن قرار گرفته بودند.

عسگری درباره تدوین دوباره فیلم سینمایی «برف آخر» اظهار کرد: این فیلم برای من است و به تدوین مجدد آن فکر نمی‌کنم. فعلا همین فیلم را در اکران می‌بینیم و برنامه‌ای نداریم. من با ترس وارد سالن شدم اما خوشبختانه با رضایت در سالن میلاد به تماشای اثر نشستیم.

عسگری ادامه داد: وقتی برای شخصیت پایه‌ای را در نظر نمی‌گیرید در هر بار پروراندن شخصیت اتفاقا شکل می‌گیرد و امین حیایی نیز تلاشی بی‌بدیل برای رسیدن به نقش داشت.

مصطفوی تهیه کننده فیلم در پایان از زحمات اهالی‌ سانه و عوامل اجرایی جشنواره تشکر کردند.

مجید سعیدی : کمتر بازیگری است که حضور در ژانر اکشن را بپذیرد

نشست رسانه‌ای فیلم «لایه‌های دروغ» با حضور عوامل این فیلم و اهالی رسانه و با اجرای حامد مهربانی در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد. 
به گزارش مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر، رامین سهراب (بازیگر و کارگردان)، محسن صرافی (تهیه کننده)، شیوا اکبری (طراح صحنه)، تینا سهیلی (طراح لباس)، مهیاد میمی (طراح گریم)، علی کیان ارثی و بابک اردلان (صدابرداران)، جسیکا ولف، مجید سعیدی، علیرضا خارکن، ونوس کاملی، نادر فلاح و علی میرعلم‌زاده (بازیگران) از جمله عوامل حاضر در نشست بودند.
رامین سهراب کارگردان فیلم در خصوص ورود به سینمای اکشن، گفت: من از پنج سالگی دوست داشتم به ایران بازگردم و ژانر اکشن را زنده کنم چون متاسفانه با گذر سال‌ها ژانر اکشن کنار گذاشته شده بود و امیدوارم موفق شده باشم. 
او درباره دلیل اینکه بادیگاردهای فیلم به زبان انگلیسی صحبت کرده اند، اظهار کرد: دلیل انگلیسی صحبت کردن بادیگاردها این بود که بتوانیم فیلم را به شیوه بین‌المللی نشان دهیم ضمن این که چون قرار است فیلم نمایش‌های بین‌المللی داشته باشد بهتر این بود که درصد زبان انگلیسی بیشتر باشد.
جسیکا ولف بازیگر فیلم «لایه‌های دروغ»، گفت: خیلی خوشحالم که در ایران حضور دارم و ایران و ایرانی‌ها در قلب من هستند. 
محسن صرافی تهیه کننده فیلم سینمایی «لایه‌های دروغ» اظهار کرد: بابت ارائه نظرات اهالی رسانه تشکر می‌کنم اما ترجیحم این است که پاسخی به نظراتی که در آن‌ها توهین است، نداشته باشم. 
او ادامه داد: رامین سهراب با ادبیات ایران به خوبی آشنا نیست و 5 سالگی ایران را ترک کرده است. اما فکر می‌کنم این فیلم محترم است و 10 سال از عمر بعضی از عوامل برای ساخت این فیلم صرف شده است و تجربه‌ای اتفاق افتاد که در آینده پخته‌تر می‌شود.
سهراب درباره ژانر اکشن فیلمش گفت: ژانر اکشن، ژانر و نحوه ساخت مخصوص خود را دارد و خیلی نمی‌توان آن را با دیگر آثار ایرانی مقایسه کرد. خیلی دوست داشتم وقتی فیلم من خارج از ایران نمایش پیدا می‌کند پلیس ایران را کاریزماتیک و جذاب نشان دهم.
سهراب درباره اکران خارجی این فیلم بیان کرد: من نگرانی بابت برگشت مالی کار ندارم چون فیلم بین‌المللی است و اکران خارجی هم خواهد داشت. من این اثر را با قلبم ساختم حتی اگر بازگشت مالی هم نداشته باشد.
صرافی تهیه کننده فیلم در مورد بحث اکران فیلم در مناطق مختلف، عنوان کرد: دوست داریم این فیلم را در شهرستان‌های دورافتاده هم اکران کنیم و امیدوار هستم که مخاطبان جوان و نوجوان از تماشای این اثر استقبال کنند.
او درباره تعامل با بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: در کار تولید مشترک نیاز است که میان 2 کشور همکاری و تعامل شکل بگیرد و با هم هماهنگ شوند. این تعامل حتی در بعضی از موارد شامل تعامل سفرای دو کشور نیز می‌شود. بنیاد سینمایی فارابی نیز در وجه تسهیل‌گر امور برای ما وارد شد و‌ جدا از بحث مالی تعامل خوبی با ما داشت.
این تهیه‌کننده گفت: هیات انتخاب نیز بابت پذیرش این اثر در جشنواره از خود جسارت نشان داد و تشخیص داد این اثر برای بسیاری از مخاطبان جذاب خواهد بود.
فلاح گفت: من از منتقدان تشکر می‌کنم چراکه کارشان جهت اعتلای کیفی آثار کمک‌کننده است. من خودم را کارگر سینما می‌دانم و سینما ترکیبی از ژانرها است و زمانی که صحنه‌هایی از کار اکشن سهراب را دیدم به این موضوع فکر کردم که تماشای این صحنه‌ها روی پرده جذاب است و با ایشان همکاری کردم. من قبول دارم که این فیلمنامه ضعف‌هایی دارد اما فراموش نکنیم این ژانر سینما بسیار محروم است و تازه قرار است که قد بکشد و من تمام قد از این اثر سینمایی دفاع می‌کنم.
سهراب گفت: ما در ایران خیلی فیلمی نداریم که جاذبه‌های شهری را نشان دهد. به یاد داشته باشیم که ژانر اکشن دیالوگ محور نیست و نباید آن را با فیلمی درام اشتباه گرفت. من می‌دانم که ژانر کمدی در ایران بسیار پرطرفدار است و دوست دارم که فیلمی کمدی اکشن بسازم.
مجید سعیدی بازیگر این فیلم در ادامه درباره چالش در این فیلم، گفت: به نظر من کمتر بازیگری است که حضور در ژانر اکشن را بپذیرد اما من ایفای نقش در آن را پذیرفتم. من همواره ایفاگر نقش‌های منفی بوده‌ام و این که آدم‌بدی باشید کار سختی است. درباره زبان انگلیسی هم باید بگویم که من ایرانی هستم و باید جوری انگلیسی صحبت کنم که مشخص شود کاراکتر به سختی انگلیسی صحبت می‌کند.
صرافی تهیه کننده این فیلم درباره همکاری با سازمان سینمایی گفت: رامین سهراب به واسطه فعالیت‌هایی که داشت توانست مجوز فیلمسازی‌اش را دریافت کند و سازمان سینمایی بسیار همراهی کرد. 
سهراب درباره علاقه به ژانر اکشن، گفت: قبل از این که به کشور فنلاند بروم با جمشید هاشم‌پور در کودکی کار کرده بودم و این حس قهرمان‌پروری در ذهن من مانده بود و برایم جذاب بود.
صرافی در مورد فیلمسازی سهراب در ایران، اظهار کرد: رامین سهراب به‌واسطه اصالت ایرانی‌اش تلاش کرد که اینجا فیلمسازی کند و این اثر لوکیشن‌های متعددی هم دارد و هدف این بود که فضای فیلم با معماری‌های ایرانی جلوه کند. ایران به‌واسطه این فیلم و پخش‌کننده خارجی به خوبی تصویر می‌شود و این‌گونه نیست که بهشت تبهکاران باشد.

دیدگاه تان را بنویسید