سرنوشت تلخ کارگردان افغان؛ از فرش قرمز جشنواره کن تا خانه‌نشینی از ترس طالبان

سلیم شاهین، کارگردان مشهور افغانستان که با روی کار آمدن طالبان خانه‌نشین شده می‌گوید بدون زنان نمی‌توان فیلم ساخت و سینما در افغانستان مُرد و سلیم شاهین هم با آن مُرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، در سال ۲۰۱۷، سلیم شاهین روی فرش قرمز جشنواره فیلم کن ظاهر شد اما چهار سال بعد، این کارگردان افغان مجبور شده از ترس طالبان وحشت‌زده در خانه خود در کابل بماند.

فرارو نوشت؛ سلیم شاهین در شخصیت خود دارای بسیاری از ویژگی‌های مردی است که عاشق ظاهرشدن است. این فیلمساز ۵۶ ساله در حین گفت‌وگو می‌خندد، با صدای بلند صحبت می‌کند و دستانش را حرکت می‌دهد. او درباره حضورش در جشنواره کن می‌گوید: «زیباترین روز زندگی من بود. همه فرانسوی‌ها مرا می‌شناسند، شعار می‌دادند «شاهین! شاهین!» از این که مرا می‌شناسند تعجب کردم، بعد فهمیدم فیلمم در سینماهای فرانسه اکران شده است.» 

همان‌طور که خبرگزاری فرانسه در آن زمان گزارش داد، کارگردان و هنرپیشه افغان پس از نمایش فیلمش برای دقایق طولانی با تشویق تماشاگران روبه‌رو شد اما این صحنه‌ها مربوط به دوران گذشته است. اگرچه سلیم شاهین، فیلمساز مشهور افغانستان، هیچ تهدید مستقیمی از سوی طالبان دریافت نکرد اما او در وحشت از جانب طالبانی که پس از دو دهه شورش در اواسط ماه اوت دوباره کنترل افغانستان را به دست گرفتند، زندگی می‌کند.

این کارگردان می‌گوید: «من می‌ترسم، در خانه می‌مانم من یک آدم معمولی نیستم که بروم بیرون و در خیابان راه بروم، من سلیم شاهین هستم و ۱۲۵ فیلم در اعتبارم است.» زمانی که طالبان در ۱۵ اوت به قدرت رسیدند، سلیم ده‌ها پوستر از فیلم‌های خود را سوزاند.

او می‌گوید که در ماه اوت قصد خروج از افغانستان را داشت و نامش در لیست‌های خروج توسط فرانسه قرار داشت. کارگردان افغان توضیح می‌دهد: «روزی که انفجار در فرودگاه کابل اتفاق افتاد قرار بود من کشور را ترک کنم. ما چهارمین وسیله نقلیه‌ای بودیم که وارد فرودگاه شدیم که انفجار رخ داد. پیامی دریافت کردیم که از ما خواسته شده بود منطقه را ترک کنیم.»

این حمله که مسئولیت آن را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفت، در ۲۶ اوت بیش از ۱۰۰ نفر را کشت.

سلیم شاهین گفت که «از آن زمان، من این‌جا گیر کرده‌ام با ۱۲ عضو خانواده‌ام.» 

او می‌گوید: «همه بازیگران فیلم‌های من اکنون در فرانسه هستند. می‌خواهم به جایی بروم که به من اجازه دهد کار سینمایی‌ام را از سر بگیرم.»

سلیم شاهین آثاری سینمایی ارائه می‌دهد که مطابقت با خواسته‌های طالبان برای افغانستان ندارد. او ایده‌های خود را از بالیوود می‌گیرد و آثاری خلق می‌کند که موضوعات و سبک‌های متفاوتی را از اکشن گرفته تا درام، از طریق فیلم‌های کمدی و پلیسی دربرمی‌گیرد. آثار او همچنین غنی از آواز خواندن و رقص هستند.

شاهین توضیح می‌دهد: «بیشتر فیلم‌های من به مسائل اجتماعی مانند خشونت علیه زنان و مواد مخدر می‌پردازند، بدون این که وارد سیاست شوند.»

در کابل، ذکر نام سلیم شاهین اغلب باعث لبخند می‌شود. او به گرایش به اغراق معروف است. همچنین فیلم‌هایی که او ارائه می‌کند برای قشر تحصیلکرده جامعه افغانستان جذابیتی ندارد اما در محافل مردمی مخاطبی پیدا کرده است و مردم عباراتی را که در این آثار پخش می‌شود تکرار می‌کنند.

این کارگردان توضیح می‌دهد: «بدون زنان نمی‌توان فیلم ساخت و سینما در افغانستان مرد و سلیم شاهین هم با آن مرد.»

 

دیدگاه تان را بنویسید