برگزیدگان جایزه کتاب سال جوانان ایران معرفی شدند

مراسم معرفی برگزیدگان جایزه کتاب سال جوانان ایران عصر امروز در تالار وحدت معرفی شدند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، برگزیدگان جایزه کتاب سال جوانان ایران عصر امروز در تالار وحدت معرفی شدند. در ابتدای این مراسم مرشد متولی، به اجرای منقبت خوانی پرداخت.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه ان شاءالله همه توفیق داشته باشیم عامل به سیره حضرت محمد (ص) باشیم، اظهار کرد: آیین گرامیداشت کتاب سال جوانان مراسم برازنده و پراتفاقی است. هر آیینی که برای گرامیداشت کتاب برگزار شود، برازنده است. هر آیینی که برای گرامیداشت دانشمند باشد، برازنده است. در این برنامه سه محور جوانی، کتاب و دانش با هم جمع می‌شود. امیدوارم با بهتر شدن شرایط، شاهد برگزاری محافلی از این دست باشیم. همچنین امیدواریم در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی از مشکلات جامعه فرهنگی مرتفع شود و اوضاع نشر و کتاب به سامان نیست.

وی ادامه داد: اوضاع نشر متأثر از مسائل اقتصادی و ترس از فراگیری کرونا آسیب زیادی دید. بخشی از این مشکلات در مدت کوتاه و برخی در مدت بلندتری حل می‌شوند. غیر از مصادیق اقتصادی، گروه‌های مدیریتی در حوزه فرهنگ وجود دارند. تکریم موثر اهل علم و فرهنگ در دستور کار وزارت ارشاد قرار دارد. اگر از اهالی فرهنگ تقدیر نکنیم، سبب می‌شود یک تولیدکننده محصولات بهداشتی از نام آن‌ها استفاده کند!

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با لزوم اخذ مجوز چاپ و بسته بندی و هرنوع چاپ دیگری از وزارت ارشاد ابراز کرد: این کار می‌تواند سبب شود به چهره‌ها و مفاخر ملی توجه داشته باشند. علاوه بر اینکه پاسداشت زبان فارسی مورد توجه است به دنبال این هستیم که اهل علم و ادب جایگاه واقعی شان را به دست بیاورند.

احمدوند تصریح کرد: کتاب مظهر و مصداق مانایی است. شما که کتاب می‌نویسید ماندگار می‌شوید. کسی که کتاب می‌نویسد می‌تواند ماندگار باشد. پادتن جوانی ماندگاری است. کتاب می‌تواند به جوانی استمرار دهد و اگر نویسنده کتاب باشید مانا خواهید بود.

در این مراسم میثم موحدفرد دبیر دومین دوره جایزه کتاب سال، درباره این رویداد فرهنگی گفت: حقیقتاً دوستانی که می‌بینم فرهنگی هستند و می‌دانند کار فرهنگی کردن سخت است. کار در شرایط کرونایی کمر شکن است. بهتر از من می‌دانید در کشور جوایز فرهنگی فراوان داشتیم و برخی از آن‌ها کتاب سال بودند. ما جایزه پروین را داشتیم که چند سالی است، برگزار نشد. پس از چند سال توانستیم کتاب سال جوانان را برگزار کنیم و امیدواریم این اتفاق بیفتد. جایره کتاب سال جوانان هم از امتیازات جوایز دیگر بهره‌مند می شوند. از جذب در هیئت علمی، کسر خدمت سربازی گرفته تا حضور در مجامع بین المللی و استخدامی بهره‌مند شوند.

دبیر جشنواره کتاب سال جوانان ابراز کرد: با صندوق اعتباری هنر صحبت کردیم تا همه کسانی که به دور پایانی جایزه کتاب سال راه یافتند عضو صندوق اعتباری آن شوند. کمترین بهره آن استفاده از بیمه مادام العمر است.

در این مراسم سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه امیدوارم هرساله جایره کتاب سال جوانان با شکوه بیشتری برگزار شود، بیان کرد: امیدوارم در دولت سیزدهم اهتمام بیشتری به حوزه فرهنگ شود. ضمن تبریک هفته فرهنگ باید بگویم امیدوارم ما به قرآن، نهج البلاغه، کتاب های امامان و متفکران توجه کنیم. خیلی وقت ها به متفکران دسترسی نداریم اما به کتاب هایشان دسترسی داریم.

وی ادامه داد: درست است مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد باید به فرهنگ توجه شود. یکی از اقایان در شیراز به من گفت چرا برای حافظ مراسم برگزار می کنید حافظ برای ما آب و نان نمی شود به وی گفتم این چه فکری است که شما دارید نمی توان گفت به فرهنگ بی اهتمام باشیم انتظار داریم در دولت جدید گام های بلندی برداشته شود. شاهد تحرک و پویایی در زمینه فرهنگ باشیم این مسئله به اهتمام مدیران نیاز دارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه درست است با نمایندگان مجلس در زمینه لایحه ها در ارتباط هستیم، اما برای هر حمایتی نیاز باشد در کنار دوستان فرهنگ هستیم، ابراز کرد: خیلی ها به این باورند کتاب می تواند از معلم و استاد نقش آفرین تر باشد. بسیاری از کسانی که به جایی رسیدند، از مطالعه بوده است. هرکس اهل مطالعه باشد زایش ها و تراوش های فکری دارد و می تواند پاسخ بسیاری از ابهامات را مطرح کند. باید از دوران کودکی و نوجوانی آنها را تربیت کنیم.

از شایستگان تقدیر جایره کتاب سال جوانان می توان به زهرا آتشی، محمد باقری، محیا شعیبی عمرانی در زمینه تالیف، سید مسعود آذر فام، امیررضا صادقی در زمینه ترجمه، نسترن عطارد، پانته‌آ احدیان فرد، حمیدرضا تمدن، ندا جمشیدی، علی منصف زاده اصل، محمد صادق ذوقی و امیر محمد اسماعیلی اشاره کرد.

از دیگر شایستگان تقدیر جایزه کتاب سال جوانان می‌توان از حامد خوش اخلاق، سجاد قانع عز آبادی، رضا کریمی، محمد حسن یادگاری، علی محمدیان اصل، علی یوسف، حمید دشتی و سید ابوالفضل حسینی، سمانه رنجبر، سید امیر اجاق، جعفر کتابچی خوانساری، نگار محقر مقدم، حسن خلجی، خدیجه نصیری، فرشاد رضایی، عیسی اصغری ممقانی، سیده نرگس میرفیضی، محمد صادق فلاح پور، امیر محمد اسلامی و علیرضا خزایی نام برد.

 

دیدگاه تان را بنویسید