به گزارش ایرنا، حسن بلخاری روز شنبه در آیین ادای احترام به مقام شامخ بوعلی سینا اظهار داشت: ابن سینا در عصر خود و در مسیر تکامل علم همان جایگاه انیشتن در علم فیزیک را دارد و همه ما موظف به محترم شمردن نقش دانشمندان هستیم.
وی به بررسی جایگاه ابن سینا در نزد فلاسفه و دیگر دانشمندان پرداخت و افزود: قطب الدین از بقراط به عنوان ایجاد کننده علم پزشکی، جالینوس زنده کننده، زکریا جمع آوری کننده و از بوعلی سینا به عنوان تکمیل کننده علم پزشکی یاد کرده است.
بلخاری خاطر نشان کرد: قطب الدین آخرین فیلسوف از سلسله فلاسفه جامع ایرانی است که به علوم موسیقی، ریاضی، پزشکی، هندسه، فلسفه و نجوم مسلط بود.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور افزود: ابن سینا علاوه بر نقش علمی دارای جایگاه رفیع در تمدنی ایرانی است به طوریکه با گرایش به عقلانیت و به دور از تعصب های بی جا، تمدن ایران را از افراط و تفریط نجات داد.
وی همچنین به تعبیر امام خمینی (ره) از بوعلی سینا اشاره کرد و گفت: امام راحل، بوعلی سینا را نابغه معرفی می کردند و به حق این لقب شایسته این فیلسوف و حکیم عالی قدر است.
بلخاری ایران را مهد بزرگان و مشاهیر دانست و شیخ الرئیس بوعلی سینا را نشان عقلانیت و مولانا را نشانه عاشقی و عارفی ایرانیان دانست.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور همچچنین تصحیح قانون را کاری ارزشمند دانست و افزود: کتاب قانون، انجیل پزشکی قرن های پس از 14 و 15میلادی در اروپاست و نزدیک به 600 سال مرجع رسمی پزشکی در این قاره بود.
وی تاکید کرد: کتاب قانون بعد از انجیل بیشترین فراوانی چاپ را در اروپا داشت و این مهم نشان از نقش مهم بوعلی سینا در پزشکی دارد.
بلخاری خطاب به مردم همدان گفت: ابن سینا نه تنها در خاک همدان مدفون شده، بلکه در قلب و جان مردم این دیار نهفته است و با گرمی و افتخار پذیرای این حکیم فرزانه هستند.
7527/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.