آتش سوزی همچنان در صدر اجرای عملیات های آتش نشانان همدانی است و ایستگاه های آتش نشانی بیشتر ساعات خود را صرف اطفای حریق به ویژه حاشیه و حومه شهر می کنند تا جایی که در یک هفته اخیر آتش نشانان همدانی بیش از یکصد مورد آتش سوزی ناشی از بی توجهی مردم را در نقاط مختلف شهر خاموش کردند.
شهر همدان هم اکنون دارای سه هزار هکتار باغ است که خطر آتش سوزی هر لحظه نقاط مختلف آن را تهدید می کند.
با توجه به کمبود بارش ها، اغلب علف های هرز در سطح باغات و مسیرهای کوه پایه و مزارع خشک در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند و چه بسا سهل انگاری عوامل انسانی سبب بروز آتش و افزایش گستره آن در پهنای جغرافیایی طبیعت این شهر به ویژه در رینگ سوم شود.
تداوم خشکسالی نیز هر لحظه بر آمار آتش‌ سوزی جنگل و مرتع و مناطق زیست محیطی می افزاید و این معضل سبب شده تا بار مسئولیت آتش نشانان برای خاموشی آن دوچندان شود.
از سوی دیگر هر چند اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده برای جلوگیری از آتش سوزی در این مناطق طبیعی لازم است اما همچنان فقر فرهنگی ناشی از سهل انگاری و بی توجهی مردم به این معضل اساسی وجود دارد.
رئیس سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی همدان با تاکید بر حجم پرکار ایستگاه های آتش نشانی گفت: خاموشی حریق مراتع و پوشش گیاهی بیشترین درصد آتش سوزی ها در همدان را طی این ایام تشکیل می دهد.
محمدرضا بیاناتی افزود: پوشش مراتع خشک در حاشیه شهر همدان بسیار است ضمن اینکه در دامنه کوه ها به دلیل خشکسالی شاهد پوشش خشک علف ها هستیم که در معرض آتش سوزی قرار دارند.
وی از شهروندان همدانی و مسافران تابستانی درخواست کرد:نسبت به حفظ طبیعت تلاش کنند و اجازه ندهند بی توجهی و سهل نگاری ها منجر به وقوع آتش سوزی شود.
بیاناتی خاطرنشان کرد: این روزها با توجه به افزایش دمای هوا و کمبود بارش ها، خطر آتش سوزی در مراتع و باغات همدان کمین کرده است و هرگونه سهل انگاری باعث اتفاقات ناخوشایند خواهد شد.
وی بیان کرد: روزانه به طور میانگین 15 عملیات اطفای حریق در مراتع و باغات توسط آتش نشانان زحمت کش همدانی انجام می شود.
وی یادآور شد: خوشبختانه عملیات های صورت گرفته در سریع ترین زمان ممکن و با موفقیت انجام شده و امیدواریم مردم با انجام اقدام های پیشگیرانه ، در کاهش آمار آتش سوزی ها کمک کنند.
بیاناتی افزود: اقدامات پیشگیرانه و مدیریت چنین حوادثی نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مردم، همکاری و تعامل میان بخشی، جلب مشارکت و بهره گیری از توان و ظرفیت جوامع محلی، تشکل های مردم نهاد و همه دستگاه های دولتی و موسسه های غیر دولتی خواهد بود.
هم اکنون 261 آتشنشان در سطح ایستگاه های شهر همدان فعالیت می کنند.
7520/1181
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.