روح الله زال پور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: عشایر بر این باورند که خاکستر ناشی از سوختن طبیعت برای دام های آنها مفید است.
وی توضیح داد: آنها معتقدند خوردن خاکستر باقی مانده از آتش سوزی بوته ها و مراتع موجب پیشگیری از بروز بیماری، مقاوم شدن و ضدعفونی بدن احشام می شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسدآباد ادامه داد: عشایر هنگام خروج از عرصه های طبیعی اقدام به آتش زدن این مناطق کرده تا دیگر افراد در این مناطق حضور نیافته و این منطقه را برای خود تا سال آینده حفظ کنند.
زال پور بیان کرد: فردی از عشایر مستقر در منطقه حفاظت شده آلموبلاغ اسدآباد در حین آتش زدن پوشش های گیاهی منطقه توسط محیط بانان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسدآباد گفت: این فرد با انجام این تخلف حدود یک هکتار از پوشش گیاهی منطقه آلمابلاغ را طعمه آتش کرد.
زال پور افزود: این متخلف هم اینک متواری شده با این وجود اگر در زمان تعیین شده در مرجع قضایی حضور نیابد حکم جلب او صادر می شود.
وی اظهار داشت: طبق قانون برای آتش زدن مناطق حفاظت شده محیط زیست تا 20 میلیون ریال جریمه نقدی و زندان پیش بینی شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسدآباد ادامه داد: علاوه بر این میزان خسارت ناشی از تخریب محیط زیست توسط دایره حقوقی این اداره بررسی شده و متهم مکلف به پرداخت خسارت برای مختومه شدن پرونده است.
زال پور گفت: چهار هکتار از پوشش گیاهی اسدآباد نیز در 2 شب پیاپی دچار حریق شد که بررسی ها گویای عمدی بودن این آتش سوزی است.
وی اضافه کرد: 500 تن از عشایر 2 ایل جمور و عبدلی کرمانشاه در قالب 170 خانوار در هشت پلاک اسدآباد مستقر هستند.
بر اساس ماده 13 قانون شکار و صید، ایجاد یا فراهم کردن مقدمات آتش‌ سوزی در پارک های ملی، آثار طبیعی ملی، مناطق حفاظت ‌شده و پناهگاه های حیات وحش براثر بی مبالاتی یا رعایت نکردن مقررات محیط زیست و یا تخلف ‌از نظامات دولتی مجازات حبس از 91 روز تا سه سال یا جزای نقدی از یک میلیون و 800 هزار ریال تا 20 میلیون ریال را در پی دارد.
وسعت منطقه حفاظت شده آلمابلاغ اسدآباد 9 هزار هکتار است.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.