عباسعلی دامنگیر روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : نیمی از منابع آبی منطقه حفاظت شده پرور واقع در
شهرستان مهدیشهر دچار خشکسالی است.
وی خاطرنشان کرد : به دلیل حساسیت موقعیت حیات وحش مهم این منطقه حفاظت شده ، آبرسانی و علوفه رسانی به حیات وحش منطقه پرور از سوی حفاظت محیط زیست انجام می شود.
وی با اشاره به قرارگرفتن منطقه صیدوا در زیستگاه حفاظت شده پرور در مهدیشهر استان سمنان، تصریح کرد :
زیستگاه پرور دارای سه منطقه حفاظت شده است که منطقه صیدوا با مصوبه ملی از منطقه حفاظت شده به پارک ملی تبدیل شده که نیاز به حفاظت و رسیدگی در سطح بالاتری دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان، پرور، صیدوا و رودبارک را سه بخش زیستگاه پرور برشمرد و افزود : هر کدام از این مناطق یک منطقه امن که حفاظت و مراقبت ویژه مربوط به حیات وحش خود را دارد.
دامنگیر با اشاره به 2 منطقه آزاد چاشم و خطیرکوه در مجاورت منطقه پرور، بیان کرد : رودخانه تلار در این ناحیه در اثر خشکسالی های چند ساله در استان سمنان به خشکسالی دچار شده است.
وی با بیان این که جنگل رودبارک در شمال منطقه حفاظت شده پرور اکنون از نظر آبی در بدترین شرایط ممکن قرار دارد، تاکید کرد : درختان این جنگل اکنون در اثر خشکسالی فقط 20 درصد میوه آوری دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به نزدیک شدن و ورود حیات وحش به روستاهای جوار مناطق جنگلی رودبارک برای تامین غذا، یادآور شد : علت اصلی این حرکت حیوانات خشکسالی منطقه جنگلی است.
وی با بیان این که فاصله خرداد تا شهریور به دلیل بی مهری طبیعت در اثر خشکسالی بیشترین ورود حیات وحش به حریم روستاها اتفاق می افتد، تاکید کرد: روستاییان طبق قانون باید با هدف حفاظت از ورود حیوانات، باغ های خود را حصارکشی کنند و در صورت نبود آن، پرداخت خسارت به آنان میسر نیست.
دامنگیر با اشاره به زیاده خواهی برخی شهروندان در بهره کشی از مناطق جنگلی و برداشت از مراتع، بیان داشت :
ورود دام به مراتع باید طبق قانون و بر اساس ظرفیت مراتع تعریف شود.
وی تاکید کرد: ممیزی پروانه مراتع برای بهره برداری دام ها چند ساله انجام می شود و اثرات خشکسالی بر مراتع باید در این ممیزی ها لحاظ شود تا دام مازاد وارد مراتع نشود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان، کمبود نیروی حفاظتی را از مشکلات مراقبت از زیستگاه های استان برشمرد و
گفت : امیدواریم از 300 نیرویی که مقرر است وارد این سازمان شود، سهم قابل توجه و مناسبی به استان اختصاص یابد تا نیازهای حفاظتی زیستگاه های حساس سمنان برطرف شود.
منطقه حفاظت شده پرور در 50 کیلومتری شمال شرقی سمنان و دارای اقلیم معتدل و جنگلی است و از شمال، سمنان را به استان مازندران متصل می کند.
25 درصد وسعت استان سمنان مناطق تحت حفاظت محیط زیست است که با 131 محیط بان از آن مراقبت می شود، 16 درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و این استان میزبان 30 درصد از تنوع گیاهی و جانوری شناسایی شده در کشور است.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.