به گزارش ایرنا، سعید نمکی روز شنبه در جلسه روسای دانشگاه ها و مراکز آموزشی علمی استان همدان با بیان اینکه کاستی هایی در بخش آموزش عالی کشور داریم، افزود: در این حوزه هنوز هم افزایی نداریم و اولویت آموزشی و پژوهشی در دانشگاه ها مشخص نیست.
وی با بیان اینکه دانشگاه های پیشرو جهان برای حل معضل منطقه خود تلاش می کنند، اظهار داشت: دانشگاه پیشرفته دانشگاهی است که مشکل منطقه خود را حل کند.
نمکی بیان کرد: ما نمی توانیم از تهران برنامه توسعه به استان بدهیم، بلکه این وظیفه دانشگاه هاست و نباید جزیره ای کار کنیم.
وی با بیان اینکه پیشرفت های کشور در عرصه فناوری تحسین برانگیز است، افزود: اما از امکانات کشور در تحقیقات درست استفاده نکرده ایم.
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه عرصه آموزش عالی از آموزش ابتدایی و آموزش و پرورش منفک نیست، افزود: سرمایه یک مملکت بچه هایی است که روی نیمکت ها نشسته اند.
وی اظهار داشت: سال گذشته 100 درصد بودجه دانشگاه ها تخصیص یافت و امسال نیز با وجود همه مشکلات اصرار داریم 100 درصد بودجه دانشگاه ها پرداخت شود.
نمکی اضافه کرد: سیاست رئیس جمهوری توسعه زیرساخت های آموزشی و انسانی از طریق آموزش است.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اظهار داشت: امروز اگر بخواهیم در برابر لجام گسیختگی رفتارهای ترامپ بایستیم، دانشگاه و شرکت های دانش بنیان بزرگترین نقش را می توانند داشته باشند.
نمکی با بیان اینکه اگر 6 ماه اساتید، معلمان و پژوهشگران در کنار مردم عمل کنند در عرصه بین المللی خواهیم درخشید، افزود: یکی از اقدامات طلایی دولت تدبیر و امید کاهش هزینه کمر شکن از جیب خانوارها با اجرای طرح تحول نظام سلامت بود.
وی ادامه داد: امروز دولت درصدد است این طرح را با شدت و قدرت ادامه دهد و در همین ارتباط بازنگری هایی انجام می شود.
نمکی گفت: دولت مصمم است هیچ دارویی برای بیماران گرانتر از قبل نباشد و یارانه دارو پرداخت می شود.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی بیان کرد: ضرورت های نظام سلامت را باید جدی گرفت و در بیماری های غیر واگیر نقش دانشگاه ها و آموزش عالی و ابتدایی بزرگترین نقش را دارد.
وی با بیان اینکه شادمان کردن مردم در کاهش اعتیاد، خشونت و رفتارهای خشونت آمیز نقش دارد، افزود: امروز سلامت مردان موضوع جدی است و سلامت مردان به عنوان قشر نان آور خانواده ها فراموش شده است.
استاندار همدان نیز در این جلسه گفت: این استان در بخش های دانشگاهی تلاش های خوبی داشته و 300 طرح بهداشتی را دانشگاه علوم پزشکی آغاز کرده و تعداد زیادی از آنها به بهره برداری رسیده است.
محمدناصر نیکبخت اضافه کرد: این طرح ها که به برکت اجرای طرح تحول نظام سلامت و سفر رئیس جمهوری به استان همدان حاصل شد، شامل نوسازی، بازسازی و احداث بوده است.
وی اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید یکهزار تخت بیمارستانی به ظرفیت بیمارستان های همدان اضافه شد که از دستاوردهای سفر رئیس جمهوری بوده و بیمارستان بهار و تویسرکان نیز به زودی بهره برداری می رسد.
نیکبخت با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت کار اساسی است، افزود: هفت هزار میلیارد ریال در استان به جای جیب مردم پرداخت شده و اینها اموری است که دولت شروع کرده و هماهنگی بین نظام پزشکی و سازمان برنامه و بودجه وجود دارد.
وی ادامه داد: دانشگاه دی 8 نیز در استان همدان راه اندازی شده است که برای توسعه نیاز به بودجه و کمک های بیشتری دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همدان نیز در این جلسه گفت: در این استان 13 دانشگاه و مرکز آموزشی بزرگ فعالیت دارند که بر اساس آخرین آمار 81 هزار دانشجو در دانشگاه های استان مشغول تحصیل هستند.
اسکندر صیدایی افزود: 7.1 درصد دانشجویان در گروه علوم پزشکی، 43.6 درصد در گروه علوم انسانی، 7.2 درصد در گروه علوم پایه و 27.3 درصد در گروه فنی مهندسی تحصیل می کنند.
وی اظهار داشت: همچنین 6.7 درصد در رشته های کشاوری و 8.1 درصد در گروه هنر مشغول به تحصیل هستند.
نیکبخت با بیان اینکه 15 هزار تن دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند، افزود: 60 درصد دانشجویان در شهر همدان، 20 درصد در شهر ملایر و مابقی در سایر شهرستان ها تحصیل می کنند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همدان ادامه داد: این استان در حوزه اقتصاد مقاومتی جزو استان های سطح اول کشور ارزیابی می شود.
صیدایی اضافه کرد: در سال 96 پیش بینی ایجاد 19 هزار و 980 شغل شده بود که بیش از 24 هزار شغل تاکنون محقق شده و تا پایان تیرماه این رقم به 30 هزار شغل می رسد.
وی درباره واگذاری طرح ها به بخش خصوصی نیز گفت: هدف از این واگذاری ها، کوچک و چابک سازی دولت است و در سال های 95 و 96 باید 140 طرح به بخش خصوصی واگذار می شد که این عدد به 546 طرح رسید.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان اظهار داشت: در انرژی خورشیدی نیز ایجاد 500 مگاوات ظرفیت سنجی شده است که تاکنون 75 مگاوات بهره برداری شده و تا 200 مگا وات توسط سرمایه گذاران در حال اجراست.
7523/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.