به گزارش ایرنا، اوقات فراغت دانش آموزان بخش مهمی از عمر و اوقات زندگی آنها را تشکیل می دهد که باید در راستای رشد فردی و اجتماعی آنان سپری شود؛ اما آنچه گاه در اذهان عامه مردم شکل می گیرد این است که اوقات فراغت زمانی برای آسودگی و فراغت دانش آموزان از هر کاری است و به نوعی از آن به عنوان دوران بی مسئولیتی و بی برنامه بودن تعبیر می شود.
با این نوع تفکر است که فرصت های ناب تعطیلات تابستانی در سایه بی توجهی و بی برنامگی، به تهدیدی جدی برای آن دسته از خانواده هایی بدل می شود که برنامه ریزی اصولی و دقیقی برای غنی سازی اوقات فراغت سه ماهه فرزندانشان نداشته اند.
در حالی که کارشناسان علوم تربیتی معتقدند، اوقات فراغت بهترین فرصت برای کسب مهارت هایی است که در دوران مدرسه به دلیل مشغولیت به تحصیل، فرصت فراگرفتن آن برای دانش آموزان وجود ندارد و برنامه ریزی اصولی این ایام و توجه به علایق و استعدادهای دانش آموزان می تواند زمینه ساز بیشترین بهره‏ وری و بازدهی مثبت از تعطیلات تابستانی باشد.
با این حال بی توجهی خانواده ها به غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و رها کردن دانش آموز به حال خود، نه تنها به از دست رفتن فرصت های طلایی این ایام می انجامد بلکه می تواند دانش آموزان را در ورطه مشکلات و بزهکاری های فردی و اجتماعی گرفتار کند.
در شرایط کنونی جامعه نیز که فضای مجازی مورد اقبال گسترده کودکان و نوجوانان قرار گرفته است شاید بتوان ادعا کرد که دیگر پرکردن اوقات فراغت فرزندان مطرح نیست چرا که دانش آموزان با فضای مجازی خود را سرگرم کرده اند و بهره وری حداکثری آنها از این تعطیلات و آموختن یک فن، حرفه یا هنر اهمیت غنی سازی اوقات فراغت را دوچندان می کند.
در این شرایط خانواده ها می توانند برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان خود از امکاناتی که توسط ارگان های مرتبط با حوزه کودکان و نوجوانان ایجاد شده استفاده کرده و با نظارت بر حسن اجرای برنامه ها، تعطیلات سه ماهه تابستان را به فرصتی طلایی برای رشد و بالندگی و حرفه آموزی دانش آموزان خود قرار دهند.

***آموزش مهارت های اجتماعی در 38 پایگاه تابستانی
سرپرست سازمان دانش آموزی استان همدان در این خصوص گفت: 38 پایگاه اوقات فراغت با رویکرد تشکیلاتی توسط سازمان دانش آموزی استان در تابستان امسال راه اندازی می شود که 19 پایگاه مربوط به دانش آموزان دختر و 19 پایگاه هم مختص پسران است.
محسن عسگری افزود: یکی از مهمترین دغدغه های خانواده ها و متولیان امر تعلیم و تربیت، دور شدن دانش آموزان از فضای آموزشی و ایجاد وقفه در امر تعلیم و تربیت به ویژه در ایام تعطیلات تابستانی مدارس بشمار می رود.
وی به اهمیت استمرار تعلیم و تربیت در طول ایام تابستان اشاره کرد و گفت: بسط و گسترش تربیت اجتماعی با رویکرد آموزش مهارت های تشکیلاتی و اجتماعی، انتقال مهارت های تشکیلاتی به دانش آموزان و گسترش اثرگذاری این آموزش ها در بطن جامعه، آموزش حفظ محیط زیست، کاهش آسیب های اجتماعی و فضای مجازی از اهداف مهم این برنامه هاست.
سرپرست سازمان دانش آموزی استان همدان افزود: این سازمان در خصوص مهارت آموزی و اهمیت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان تلاش می کند در این پایگاه ها، علاوه بر آموزش مهارت های عمومی و پرکردن بهینه اوقات فراغت دانش آموزان مانند دیگر پایگاه های تابستانی اوقات فراغت آموزش و پرورش، با یاری گرفتن از مربیان آموزش دیده تشکیلاتی و بهره گیری از فضاهای تربیتی در مناطق، نسبت به آموزش مهارت های تخصصی تشکیلات و مهارت های اجتماعی به دانش آموزان اهتمام ورزد.
عسگری تاکید کرد: انتقال مهارت های تشکیلاتی به دانش آموزان، نقش به سزایی در تربیت اجتماعی، شکوفایی خلاقیت ها و استعدادها و پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان داشته و اثرگذاری بالایی در کاهش ناهنجاری های اجتماعی در جامعه خواهد داشت.
وی بیان کرد: تاریخ برگزاری این کلاس از اول تیرماه تا 31 مرداد است و علاقمندان به شرکت در این کلاس ها می توانند برای ثبت نام و آگاهی از نوع کلاس ها به سازمان دانش آموزی ناحیه، شهرستان و منطقه محل سکونت خود مراجعه کنند.

*** ایجاد241 پایگاه غنی سازی اوقات فراغت
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت: امسال آموزش و پرورش استان با پیش بینی 241 پایگاه به استقبال غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان می رود.
محمد پورداود افزود: برای هم افزایی هر چه بیشتر در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان، همکاری دستگاه های های فرهنگی استان بسیار مهم است و جذب 38 درصد از دانش‌آموزان در این پایگاه‌ها پیش ‌بینی شده است.
وی با تاکید بر اینکه توجه ویژه به اردوهای دانش آموزی از برنامه‌ های مهم تابستان امسال است، بیان کرد: اجرای طرح‌ های هجرت از دیگر برنامه‌ های تابستان برای دانش آموزان است و در این طرح ‌ها نوجوانان در عرصه سازندگی، تعمیر، نقاشی و بازسازی مدارس فعالیت می ‌کنند.

*** تدوین 365 برنامه برای اوقات فراغت کودکان همدانی
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان نیز گفت: 365 عنوان برنامه امسال در قالب کلاس های فرهنگی، هنری، دینی، ادبی و علمی برای غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان این استان تدوین شده و در طول تابستان برگزار می شود.
محمدرضا جوادی افزود: برنامه های غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، امسال با عنوان 'تابستان گرم سلام' و با شعار 'شادی، بالندگی و خلاقیت' با حضور 180 مربی در سطح مراکز کانون برگزار می شود‌.
وی ادامه داد: کارگاه های ویژه تابستانی از 27 خرداد آغاز شده و تا هفتم شهریور در قالب 2 ترم برای کودکان و نوجوانان 6 تا 17 ساله ادامه می یابد.
جوادی اظهار داشت: سال گذشته 320 عنوان برنامه تابستانی برای 400 هزار کودک و نوجوان همدانی برگزار شد و امسال پیش بینی می شود تعداد شرکت کنندگان در این برنامه ها 10 درصد رشد یابد.
1181/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.