به گزارش روابط عمومی فرمانداری همدان، علی تعالی روز سه شنبه در آیین آغاز هفته جهاد کشاورزی افزود: 70 درصد از اراضی آبی این شهرستان زیر پوشش اجرای سیستم آبیاری های نوین است.
وی با بیان اینکه کاهش منابع آب یکی از اساسی ترین مشکلات امروز در بخش های مختلف است گفت: در صورت مدیریت نادرست و نبود فرهنگ سازی متناسب با این وضعیت، شرایط بحرانی و تنش های اجتماعی ناشی از آن بروز می کند.
فرماندار همدان اظهار کرد: توسعه سیستم های نوین آبیاری ، تغییر و مدیریت مطلوب الگوی کشت از جمله سیاست هایی است که در چنین شرایطی باید بیشتر مورد توجه و پیگیری جهاد کشاورزی قرار گیرد تا وضعیت موجود شهرستان را به سطح مطلوبتری برسد.
تعالی تاکید کرد: جهاد کشاورزی باید برای جلوگیری از کشت محصولات پر آب بر و جایگزین کردن آن برنامه مشخص و اقدام عملی داشته باشد و در چنین شرایط اقلیمی کشت محصولاتی مانند هندوانه و سیب زمینی با توجه به میزان آب مصرفی مقرون به صرفه نیست.
وی با اشاره به نزولات جوی مناسب در یک ماه گذشته افزود: فروردین ماه سال جاری، فقط یک سوم ظرفیت سد اکباتان همدان ذخیره آب داشت و برای تامین آب شرب نیز مشکلاتی وجود داشت اما باغداران و مصرف کنندگان بخش کشاورزی همچنان خواستار حق آبه خود از این سد مانند سنوات گذشته بودند که امکان پذیر نیست.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان نیز گفت: در این شهرستان حدود 90 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که میزان تولیدات بخش های مختلف آن بالغ بر 500هزار تن است.
حسین فضلی اظهار داشت: مهمترین مشکلات بخش کشاورزی در شهرستان همدان کاهش چشمگیر منابع آب، خشک شدن دشتها، خرد بودن و قطعه بندی اراضی زراعی و باغ ها و اهداف اصلی ما استفاده بهینه از منابع آب و توسعه مکانیزاسیون و سیستم های نوین آبیاری است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان ادامه داد: بحث کشاورزی حفاظتی را باید تقویت کرد که در این راستا گسترش فعالیتهای آموزشی و ترویجی و ارتباط مستمر با جامعه کشاورزی شهرستان را مد نظر قرار داد.
وی افزود : 70 درصد اراضی مستعد بخش کشاورزی شهرستان همدان زیر پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گرفته اما همچنان در بخشهایی شیوه های سنتی انتقال آب و آبیاری به شدت منابع آبی ما را تهدید می کند.
فضلی اضافه کرد: مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی، جلوگیری از مصرف بی رویه کودها و سموم و پیشگیری از آلودگی محیط زیست نیز در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان قرار دارد که در این راستا نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده است.
گفتنی است استان همدان با مساحت یک‌ میلیون و 949 هزار هکتار دارای 39 تا 40 درصد کاربری بخش کشاورزی است که با یک‌ میلیون و 758 هزار نفر جمعیت در بخش زراعی سه میلیون و 551 هزار تن محصول دارد.
در مجموع کل تولیدات محصولات زراعی، باغی و دامی در استان همدان چهار میلیون و 759 هزار تن در سال است که در بخش باغی 736 هزارتن و در بخش دام 470 هزار تن محصولات دامی تولید می‌شود.
ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان همدان معادل 66 هزار و 300 میلیارد ریال است.
هفته جهاد کشاورزی در کشور از 21 تا 27 خرداد نامگذاری شده و شعار این هفته در سال جاری ' مدیریت جهادی، خدمت مضاعف و تامین امنیت غذایی ' است.
7523/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.