به گزارش ایرنا، ایرانی ها در روزهایی که برای شروع سال نو مهیا می شوند، یاد اموات و درگذشتگان را فراموش نمی کنند و فرصت آخرین پنجشنبه سال را برای این مهم غنیمت می شمارند.
ایرانیان در پنجشنبه آخر سال در بسیاری از شهرها با حضور در بقاع متبرکه و آرامستان ها و خواندن فاتحه، یاد درگذشتگان و اموات خود را گرامی میدارند.
اما این رسم شایسته در همدان قدیم با شکل و شمایلی دیگر اجرا می شده است و هم اکنون هم در بسیاری از نقاط این استان این آیین ها دیده می شود.
نویسنده و پژوهشگر برجسته همدانی در خصوص آداب و رسوم کهن مردم همدان در آخرین پنجشبه سال گفت: پیشترها یکی دو روز مانده به آخرین جمعه سال، خانواده ها به خرید موادی همچون آرد گندم، شیره انگور، گلاب و روغن حیوانی می پرداختند و صبح پنجشنبه بانوی خانه با این مواد حلوا می پخت.
هادی گروسین ادامه داد: همچنین بانوی خانه در صبح پنجشنبه تعدادی نان تهیه می کرد و آنها را در قطعات ۱۰ در ۲۰ سانتی متری می برید سپس نیم ملاقه از آن حلوا داخل هر قطعه نان می گذاشت و روی آن دارچین می پاشید و نان را از نیمه تا می کرد.
وی اضافه کرد: بعد از اتمام کار تقسیم حلوا به این طریق، تعدادی از آنها را داخل توی سینی می گذاشت و به دختر کوچک خانواده می داد تا به در خانه همسایه ها ببرد.
وی بیان کرد: تعدادی از این حلواها هم نگهداری می شد تا بعدازظهر پنجشنبه آخر سال برای فاتحه اموات به گورستان که در همدان به 'باغ بهشت' معروف است برده و در آنجا بین رهگذران تقدیم شود.
این پژوهشگر همدانی اضافه می کند: در این شهر به این شکل حلوا و یا هر خوراکی که برای خیرات می دادند، 'تیکه فاتحه' می گفتند و هنوز هم در میان واژگان مردم همدان متداول است.
وی ادامه می دهد: این رسم برای تمام خانواده ها معمول بود و موجب می شد در آخرین پنجشنبه سال، هر خانواده همدانی صاحب مقداری حلوا بشود که مقداری از آنها خورده می شد و مابقی را در جای خنکی نگه می داشتند و در فرصت های بعدی می خوردند.
گروسین اضافه کرد: در بعدازظهر پنجشنبه همه افراد خانواده به اتفاق بر سر مزار درگذشتگان خود می رفتند و بعد از زیارت اهل قبور و آب ریختن بر سر مزار، به قرائت سوره ای از قرآن کریم و توزیع حلوا، خرما و نقل به عنوان خیرات در بین رهگذران می پرداختند.
وی ادامه داد: پس از آن به تماشای نمایش معرکه گیری همچون پهلوانی، مارگیری، چشم بندی یا شامورتی بازی و پرده خوانی مشغول می شدند و عصر زودتر به خانه ها باز می گشتند و چراغ خانه را زودتر از همیشه روشن می کردند.
وی بیان کرد: مردم همدان معتقد بودند که در این شب ارواح مردگان به خانه اقوام سرکشی می کنند و به همین اساس حیاط را آب پاشی و جارو می کردند و گلاب به خانه می پاشیدند تا ارواح مردگان را خوشحال کنند.
اهمیت بسزای زیارت قبور در پنجشنبه آخر سال در نزد مردم همدان در زمان کنونی نیز به حدی است که در این روز، محدوده باغ بهشت همدان با مشکلات ترافیکی روبرو می شود و پلیس راهور را به اعمال طرح ترافیکی در آن محدوده وا می دارد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان در این خصوص به ایرنا گفت: طرح پلیس راهور برای امروز (پنجشنبه آخر سال) از ساعت هشت صبح آغاز شده است.
سرهنگ علی فکری با بیان اینکه خیابان های منتهی به باغ بهشت ظرفیت پذیرش شمار زیادی از مراجعه کنندگان را ندارد از شهروندان خواست که برای آسان سازی روند آمد و شد و گرفتار نشدن در گره های ترافیکی، از خودروهای عمومی نظیر تاکسی و اتوبوس استفاده کنند.
وی بیان کرد: خودروها فقط می توانند از سمت بلوار آیت الله موسوی وارد باغ بهشت شده و از سمت میدان امام حسن(ع) خارج شوند.
1181/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.