سرهنگ فیروز سرخوش روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کلاهبرداران اموال سرقتی، کهنه و دست دوم، قاچاق و بی کیفیت را با استفاده از شبکه های اجتماعی از جمله حراج آنلاین به فروش می رسانند.
وی یادآوری کرد: برخی از کلاهبرداری های اینترنتی در حوزه انجام معاملات در سایت ها و شبکه های اجتماعی حراج آنلاین صورت می گیرد.
رئیس پلیس فتا استان همدان اضافه کرد: در حوزه خرید های آنلاین متقاضیان کالا با چند نوع تهدید مواجه هستند که آگاهی از این موارد موجب تشکیل پرونده هایی شده است.
سرهنگ سرخوش ادامه داد: یکی از شایع ترین تخلفات در این بخش این است که جنس انتخاب و خریداری شده از طریق حراج آنلاین، با کالایی که به مشتری ارسال می شود متفاوت است.
وی اظهار کرد: کلاهبرداران برای جذب مشتری اقدام به استفاده از روش هایی نظیر ارزان فروشی کرده تا جایی که مشتری را مجاب به واریز ودیعه می کنند.
رئیس پلیس فتا استان همدان ادامه داد: پس از واریز ودیعه یا بیعانه از سوی مشتری، فرد کلاهبردار اقدام به خاموش کردن تلفن همراه کرده و دسترسی به آن دشوار و ناممکن می شود.
وی مثال زد: یک دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد ریال در حرج آنلاین به قیمت 450 میلیون ریال به فروش گذاشته می شود و افراد به طمع خرید این وسیله نقلیه زیر قیمت با فروشنده تماس برقرار کرده و فرد کلاهبردار انجام معامله را منوط به پرداخت ودیعه می کند و پس از واریز ودیعه از سوی مشتری، فروشنده شماره گوشی تلفن همراه را خاموش می کند.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی همدان افزود: در پرونده ای فردی اقدام به فروش چوب به ارزش 2 میلیارد و 700 میلون ریال کرده بود که خریدار 600 میلیون ریال واریز می کند، پس از بررسی مشخص می شود این فرد معتاد و در استان دیگری ساکن است.
سرهنگ سرخوش اضافه کرد: بهترین راهکار برای گرفتار نشدن در دام کلاهبرداران حراج آنلاین این است که هیچگونه وجهی تا زمان تحویل و رصد کالا پرداخت نشود.
وی ادامه داد: در این معامله فرد هنگام دریافت کالای مورد نیاز و رویت آن، اطمینان از اصالت کالا، نو بودن، غیر سرقتی و قاچاق بودن آن نسبت به پرداخت وجه نقد اقدام کند.
امسال 300 پرونده مربوط به جرائم فضای مجازی در این استان تشکیل شده که بخش بالایی از این پرونده ها در حوزه برداشت های اینترنتی غیرمجاز و اخاذی بوده است.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.