به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی علوم پزشکی همدان رشید حیدری مقدم اظهار کرد: با شروع فصل سرما و بارش های اخیر برف ممکن است این سوال برای برخی ورزشکاران پیش بیاید که نحوه ورزش کردن در این سرما چگونه باید باشد.
وی ادامه داد: ورزش کردن در هوای خیلی سرد به خصوص در صورت نداشتن لباس مناسب می‌تواند مخاطراتی از قبیل سرمازدگی و آسیب به اعضای مختلف بدن را به دنبال داشته باشد.
رئیس هیات پزشکی ورزشی همدان بیان کرد: اما برای ورزش کردن در هوای سرد راهبرد های پیشگیرانه خاصی وجود دارد که در صورت رعایت آنها می‌توان از بیشتر آسیب های ناشی از سرمای شدید جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه برای ورزش باید به شدت سرمای محیط توجه داشت افزود: بر اساس توصیه‌ های کالج پزشکی ورزشی آمریکا و فدراسیون بین‌المللی اسکی، برگزاری مسابقات ورزشی در دمای زیر منفی 20 درجه بهتر است لغو شود.
حیدری مقدم اضافه کرد: تمرین ورزشی مداوم نیز در چنین سرمایی توصیه نمی شود و بهتر است تیم های ورزشی به خصوص فعالان در رشته فوتبال، تمرین های خود را در این شرایط به داخل سالن های سرپوشیده ببرند.
وی درباره نوع پوشش و لباس ورزشکاران در هوای سرد گفت: بهتر است به جای پوشیدن یک لباس ضخیم تک لایه از چند لایه برای پوشش بدن استفاده شود.
رئیس هیات پزشکی ورزشی همدان اضافه کرد: ورزشکار موقع افزایش حرارت بدن می‌تواند یک یا دو لایه از لباس‌هایش را خارج کند تا از تعریق بیش از حد جلوگیری کرده و در صورت افت بیشتر دمای بدن یا کاهش سطح فعالیت دوباره لباس‌های اضافی را بپوشد.
حیدری مقدم مناسب بودن جنس لباس را هم مهم دانست و گفت: لباس جنس نخی برای ورزش در هوای سرد توصیه نمی‌شود بلکه لباسی مناسب است که قابلیت عایق کنندگی حرارتی به مانند پشم، کرک مصنوعی و پلی‌پروپیلن را داشته باشد.
وی تاکید کرد: با پوشیدن این لباس ها یک لایه از هوای گرم اطراف بدن باقی می‌ماند که آن را از سرما محافظت می‌کند.
رئیس هیات پزشکی ورزشی همدان اضافه کرد: برای پوشاندن دست‌ها استفاده از دستکش نخی مناسب نیست و در عوض دستکش‌های پشمی یا الیاف مصنوعی توصیه می‌شود.
حیدری مقدم افزود: علاوه بر رعایت این موارد باید فعالیت ورزشی بر اساس یک برنامه تنظیم شده انجام شود زیرا شدت فعالیت نباید خیلی شدید باشد یا فراتر از حد آمادگی بدنی فرد انجام شود.
وی با بیان اینکه پیش از شروع انجام حرکات ورزشی باید گرم کردن بدن به خوبی انجام شود به ورزشکاران توصیه کرد: مایعات کافی مصرف کنند و مقداری مواد غذایی به همراه داشته باشند.
7526/2087
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.