منصور ستوده شامگاه چهارشنبه در آیین افتتاحیه نمایشگاه صنعت آب و آبیاری کشاورزی و تاسیسات آب و فاضلاب در استان همدان افزود: ایران در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و میانگین بارندگی در ایران یک ‌سوم میانگین جهانی و میزان تبخیر سه برابر میانگین جهانی است.
وی اضافه کرد: تاکنون 24 فروچاله در دشت های همدان شناسایی شده که مهمترین آنها در دشت کبودرآهنگ و اطراف نیروگاه شهید مفتح، دشت قهاوند، همه کسی و رزن قرار دارد.
وی با بیان اینکه بخش عمده ای از فروچاله های دشت های همدان به علت حفر چاه های غیر مجاز است افزود: میانگین بارندگی در استان همدان به 330 میلی متر می‌رسد که از متوسط کشوری بیشتر بوده اما میزان تبخیر در استان 55 درصد است و این میزان تبخیر موجب می‌شود از 6 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب نزولات جوی، تنها 2 میلیارد و 112 میلیون مترمکعب در استان برای استفاده باقی بماند.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه کشاورزی بیشترین بخش مصرف‌کننده آب است،افزود: باید منابع آبی را به سمت صنایعی ببریم که مصرف آب کمتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه 100 درصد منابع آبی کشور مصرف می‌ شود افزود: بر اساس استانداردهای جهانی اگر بیش از 40 درصد منابع آبی مصرف شود با مشکلات آب و تنش آبی مواجه می شویم.
ستوده خاطرنشان کرد: رشد جمعیت که در پی آن تغییر الگوی مصرف، بهداشت جامعه و تامین مایحتاج مردم را در برداشت به این مشکل افزود و باعث برداشت بیش از حد مجاز آب شد به طوریکه این میزان برداشت با ظرفیت دشت‌ها منطبق نبود و افت شدید ذخایر سفره‌های آب زیر زمینی را به دنبال داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان اظهار کرد: مصرف بهینه و مطابق با شرایط جوی و منابع زیرزمینی را در همه بخش‌ها از جمله شرب، صنعت و کشاورزی باید در پیش گرفت.
وی با اشاره به اینکه سالانه با توجه به رویه مصرف آب شاهد کاهش یک متری عمق منابع زیرزمینی هستیم افزود: با 230 میلیون مترمکعب کسری آب منابع زیرزمینی مواجه هستیم.
وی یادآور شد: تمام مخازن دشت های استان همدان روبه کاهش است و تنها دشت نهاوند به لحاظ وجود سراب های موجود وضعیت بهتری دارد.
ستوده، کاهش 61 درصدی بارندگی امسال همدان نسبت به سال قبل را دلیل محکمی بر قرار گرفتن این منطقه در شرایط خشکسالی دانست.
نمایشگاه صنعت آب وکشاورزی و آبیاری کشاورزی با حضور 40 واحدبه مدت 4 روز در محل دائمی شرکت نمایشگاه های بین المللی همدان در حال برگزاری است.
7523/2087
خبرنگار: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.