احمد توصیفیان روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به آغاز پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در استان همدان همزمان با چهار استان دیگر، افزود: متقاضیان دریافت این تسهیلات می توانند از طریق سامانه کارا تقاضای خود را ثبت کنند.
وی با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی، فقط توسعه بنگاه‌های اقتصادی نیست، گفت: برای توسعه روستاها می‌توان به ظرفیت‌های بخش خدمات از قبیل حوزه گردشگری و بوم گردی توجه و اشتغال و درآمدزایی لازم را ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: روستاهای استان همدان قابلیت و سرمایه‌هایی نظیر صنایع دستی، فرش، سفال، مبل و منبت و طیفی از تولیدات باغی، کشاورزی و دامی دارد که می‌تواند در یک زنجیره هدفمند اقتصادی، معیشت و ارزش‌افزوده لازم برای روستاییان را تامین کند.
وی با بیان اینکه تسهیلات روستایی با توجه به رسته های الویت دار و منابع، استعداد و ظرفیت هر روستا پرداخت می شود. ادامه داد: بنا به تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، باید روستاها به کانون‌های رشد صنایع خرد و کوچک تبدیل شوند تا زندگی مردم این مناطق شاهد تغییرات اساسی و مثبت باشد.
وی بیان کرد: استان همدان با اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همزمان با چهار استان گیلان، زنجان، اصفهان و اردبیل پرداخت تسهیلات روستایی را آغاز کرده است.
توصیفیان یادآوری کرد: تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید و اشتغال و نیز پیاده سازی برنامه های اشتغال، اقتصاد مقاومتی و توسعه روستاها، پرداخت می شود.
وی توسعه اشتغال روستایی، بهبود وضعیت زندگی، پیشگیری از مهاجرت، هدایت سرمایه ها به سمت اشتغال مولد، استفاده بهینه از منابع و مزیت هایی روستایی، افزایش بهره وری، کاهش هزینه و هم افزایی در افزایش تولیدات بازار محور را از دیگر اهداف پرداخت تسهیلات اشتغال روسایی برشمرد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان با بیان اینکه روستاهای این استان از نظر تنوع فرهنگی و اقلیمی با دیگر روستاهای کشور تفاوت دارند، اظهار کرد: از این رو باید از ظرفیت روستاهای استان استفاده کرد و در اجرای این راهبرد به منابع آبی و شرایط سکونتگاهای هر روستا توجه کرد.
وی با بیان اینکه توسعه کشاورزی باید سازگار با اقلیم روستاها و در مسیر کاهش مشکلات آب کشور به سمت کشاورزی مدرن حرکت کند، گفت: باید مزیت تولیدی، اشتغالی و اجتماعی در روستاها ایجاد کرد تا شرایط بهبود زندگی در این مناطق فراهم و از مهاجرت روستاییان جلوگیری شود.
توصیفیان رسته های اولویت دار دریافت تسهیلات اشتغال روستایی را در بخش های صنعت کشاورزی و خدمات برشمرد و افزود: سهمیه تسهیلات روستایی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی 45 درصد، در بخش صنایع و معادن کوچک 10درصد، در بخش صنایع دستی و فرش دستباف 10 درصد، در بخش گردشگری 10 درصد، در بخش خدماتی و فناوری های اطلاعات 15 درصد و در گردش نواحی صنعتی روستایی نیز 10 درصد است.
وی با بیان اینکه در این بخش ها 314 طرح با اعتبار یک هزار و 324 میلیارد ریال به بانک های عامل معرفی می شود، افزود: مبلغ اعتبار تسهیلات روستایی استان یک هزار و 360 میلیارد ریال است.
وی با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی و شعار 'اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال' از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: دولت تدبیر و امید در راستای اشتغالزایی و تقویت تولیدات داخلی، طرح حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی را با اعطای تسهیلات در دستور کار قرار داده است.
وی با بیان اینکه طرح های سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی شامل دریافت این تسهیلات می شوند، افزود: این تسهیلات با سه نرخ بهره شامل چهار درصد برای روستاها و عشایر مرزی، 6درصد برای روستاها و عشایر غیر مرزی و 10 درصد برای تامین سرمایه کارگاه های تولیدی در شهرک های صنعتی روستایی و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر جمعیت، پرداخت می شود.
توصیفیان با بیان اینکه همدان نخستین استانی بود که طرح اشتغال روستایی را اطلاع رسانی و کار را آغاز کرد، گفت: پنج جلسه کمیته فنی اشتغال روستایی تاکنون برگزار و طرح های مصوب به بانک های عامل معرفی شده است.
وی یادآوری کرد: همچنین همدان نخستین استانی بود که پیشنهاد آغاز پرداخت تسهیلات روستایی را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داد و با توجه به سفر اخیر وزیر به همدان به صورت ویدئو کنفرانس این طرح اجرا شد.
به گزارش ایرنا، پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی کشور پنجشنبه گذشته با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طور همزمان در استان های گیلان، زنجان، همدان، اصفهان و اردبیل آغاز شد.
7523/2090
خبرنگار: مرضیه بختیاری**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.