به گزارش خبرنگار ایرنا، پوشش بیمه اجتماعی کولبران یکی از وعده های دولت تدبیر و امید برای تغییر وضعیت و ساماندهی این قشر تلاشگر بود، کولبران کردستانی که تعدادشان در حدود 15 هزار خانوار ساکن در مناطق مرزی است به سبب نقش آفرینی در مبادله کالاها در معابر مرزی تاثیر بسزایی در اقتصاد این استان ایفا می کنند.
طبق تفاهم نامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استانداری کردستان تمامی کولبران مرزی این استان که دارای مجوز فعالیت در مرزها هستند، باید بیمه اجتماعی شوند.
در حالیکه 10 ماه از امضای این تفاهم نامه (اسفند ماه سال گذشته 1395) در حاشیه سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کردستان سپری می شود اما این موضوع تحت شعاع مصوبات دیگری قرار گرفت و هنوز عملیاتی نشده است.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کردستان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قرار بود طبق این تفاهم نامه 40 درصد از میزان پرداختی بیمه کولبران مرزی توسط این صندوق و استانداری کردستان پرداخت شود و 60 درصد باقی مانده حق بیمه نیز توسط خود کولبر پرداخت شود.
جبار احمدپور گفت: با در نظر گرفتن بالاترین سطح بیمه این صندوق، هزینه بیمه هر کولبر در سال چهار میلیون و 800 هزار ریال بود که 2 میلیون و 880 هزار آن توسط کولبر و سهم صندوق بیمه و استانداری نیز در مجموع یک میلیون و 920 هزار ریال (960 + 960 هزار ریال) است.
وی یادآور شد: با همکاری فرمانداران و بخشداران بانک اطلاعاتی کولبران استان کردستان تشکیل شد و تمام اطلاعات مربوط به کولبران و کارگزارن نیز در این سامانه تعریف شد.
به گفته وی، در مرحله نخست قرار بود 15 هزار نفر بیمه اجتماعی شوند که این تعداد، با توافق طرفین قابلیت افزایش داشت.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کردستان افزود: این صندوق برای 20 درصد سهم خود بعنوان حق بیمه کولبران تعیین اعتبار کرده و اکنون در انتظار تامین و پرداخت سهم 20 درصدی استانداری کردستان است.
وی با اشاره به مصوبه هیات وزیران در خصوص تغییر کولبر به پیله ور تاکید کرد: این تغییر نام در صورتی که این افراد همچنان در مناطق مرزی اشتغال داشته باشند، از تعهد این صندوق در خصوص بیمه کولبران نمی کاهد.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کردستان نیز معتقد است: با توجه به مصوبه هیات وزیران در تغییر فعالیت کولبران از شیوه قدیمی به صدور کارت پیله وری، طرح ساماندهی مبادلات در بازارچه های غیررسمی و موقت مرزی در دستور کار قرار دارد.
رضا میرزایی افزود: در قالب این طرح فعالیت روستاییان مرزی از شعاع 15 کیلومتری به 20 کیلومتری افزایش یافته و به همین دلیل طرح بیمه کولبران نیازمند بازنگری دوباره است.
وی اضافه کرد: افزایش شعاع روستاهای مرزی به 20 کیلومتر باعث اضافه شدن جمعیت مشمول این طرح شده و لازم است برای این منظور ضمن آماده سازی زیرساخت ها، مشخصات سرپرستان خانوارهای جدید نیز در سامانه مورد نیاز ثبت شود.
میرزایی گفت: تغییر وضعیت کولبران به پیله ور در قالب طرح ساماندهی مبادلات در بازارچه های غیررسمی و موقت مرزی می تواند سود بیشتری برای آنها داشته باشد و کولبری را به یک شغل کم رنج تر و آبرومندانه تر تبدیل می کند.
اجماع کلی در مورد تحت تاثیر قرار گرفتن وضعیت زندگی و معیشت روستاییان ساکن در حاشیه مرزهای غربی کشور وجود دارد و لازم است برای ممانعت از مهاجرت روستاییان مرزنشین و اضافه شدن بر جمعیت حاشیه نشینان شهری در اجرای طرح های مانند ساماندهی مبادلات بازارچه های غیررسمی و موقت مرزی و بیمه اجتماعی کولبران (پیله وران) تسریع شود.
استان کردستان 227 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد که در امتداد این مرز پنج معبر پیله وری ایجاد شده بود که در طرح آیین نامه ساماندهی مبادلات در بازارچه های غیررسمی و موقت مرزی چهار مورد از این معابر شامل معابر گله سور و هنگ ژال بانه، معابر خانم شیخان و پیران مریوان و مله خورد سروآباد مورد توجه قرار گرفته است.
در این طرح معابر پیله وری کردستان برای ارائه خدمت به 23 هزار و 392 خانواده مرزنشین در سه شهرستان بانه، مریوان و سرآوباد پیش بینی شده است.
صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال 84 تاسیس شد، این صندوق هم اکنون دارای 12 هزار باجه روستایی در کشور است و 38 هزار پرونده بیمه نیز در این مدت برای متقاضیان تشکیل داده است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.