به گزارش ایرنا، هفته سوادآموزی یادمان فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی در هفتم دیماه سال 1358 و فرصتی ارزشمند برای بررسی جهد و جد مسئولان نظام جمهوری اسلامی برای ریشه کنی بی سوادی است.
سوادآموزی از معیارهایی است که کشورها را از نظر شاخص توسعه انسانی مورد سنجش قرار می دهد؛ معیاری که در کشورمان برگرفته از سیره معصومان و پیامبر اکرم(ص) است.
در همین ارتباط اصل 30 قانون اساسی و بندهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به فرصت های یادگیری برابر برای همه اقشار مردم اهتمام دارد؛ اما تحولات سریع و شتابنده فناوری اطلاعات ما را ناگزیر می کند بیش از پیش به ابعاد سواد آموزی بپردازیم تا با سوادآموزی نحوه زندگی و رفتار بهتر را به سوادآموز آموزش دهیم.
رشد سریع دانش و فناوری، معیار باسوادی را نیز متاثر از خود کرده است و در جهان امروز دیگر بی‌سواد به فردی اطلاق نمی شود که توانایی خواندن و نوشتن نداشته باشد؛ بلکه بی سواد فردی است که شاید بتواند، بنویسد و بخواند اما توانایی استفاده از کارت بانکی، اینترنت، رایانه و گوشی تلفن همراه را نداشته باشد و یا نتواند خانواده‌اش را در فضای مجازی کنترل کند.
به اذعان کارشناسان، ماموریت نهضت سوادآموزی با سال های گذشته متفاوت است و اگر بر مسیرهایی سنتی اصرار کنیم و محتواهای آموزشی را با نیازهای جامعه منطبق نکنیم به نتیجه نخواهیم رسید.

***سواد دیجیتالی مفهوم سواد در ایران 1400
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان همدان در این خصوص با اشاره به گذار سوادآموزی از حالت سنتی به حالت مدرن و متناسب با نیازهای روز گفت: تعریفی که امروز از سواددار شدن وجود دارد، شامل مهارت های خواندن، نوشتن، حساب کردن (چهار عمل اصلی ریاضی) و روخوانی قرآن کریم است؛ اما مفهوم سواد در ایران 1400 فراتر از این خواهد بود.
محمد پورداوود افزود: سوادآموزی در ایران 1400 به سمت و سوی سواد دیجیتال پیش می رود؛ لذا باید تلاش کنیم تا قبل از سال 1400 از مرحله کنونی سوادآموزی با موفقیت عبور کنیم.
وی با بیان اینکه باسواد کردن افراد با گذراندن سه دوره سواد آموزی، انتقال و تحکیم میسر می شود، گفت: دوره سوادآموزی، دوره ای است که برای دست یابی به حداقل میزان سواد برگزار و در آن با حداقل 400 ساعت آموزش، مدرکی معادل سوم ابتدایی ارایه می شود.
پورداوود اضافه کرد: دوره انتقال نیز دوره ای بین 6 تا هشت ماه است که مهارت هایی فراتر از خواندن و نوشتن و حساب کردن را به سوادآموز ارایه می کند و مدرک آن معادل ششم ابتدایی است.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان همدان ادامه داد: دوره تحکیم نیز با 130 ساعت آموزش حضوری و 70 ساعت آموزش غیر حضوری، برگزار می شود تا افراد دوباره به بی سوادی بازنگردند.
پورداوود اظهار کرد: در دوره انتقال مهارت خواندن، نوشتن، درک مطلب، گسترش فرهنگ و معارف اسلامی، توانمندسازی افراد در به کار بردن دستورات دینی، زندگی فردی و اجتماعی، آشنایی با مفاهیم ریاضی و آشنایی با مسایل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آموزش داده می شود.

*** فعالیت 400 آموزش دهنده به بیسوادان همدان
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان همدان اظهار کرد: هم اکنون 400 نفر آموزش دهنده در قالب 12 موسسه غیردولتی در راستای آموزش بی سوادان در استان همدان فعالیت می کنند.
پورداوود ادامه داد: در دوره سوادآموزی، هفت میلیون و 600 هزار ریال به آموزش دهنده و در صورت قبولی در دوره، یک میلیون و 440 هزار ریال به سوادآموز پرداخت می شود و در کنار آن نوشت افزار و تجهیزات رایگان در اختیار سوادآموز قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: در دوره انتقال نیز هشت میلیون و 400 هزار ریال و در دوره تحکیم یک میلیون و 300 هزار ریال به آموزش دهنده پرداخت می شود.

***فعالیت چهار مرکز یادگیری محلی
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه 2 مرکز یادگیری محلی برای جذب بی سوادان، همزمان با هفته سوادآموزی در این استان راه اندازی شد، گفت: با افتتاح این مراکز، تعداد مراکز یادگیری محلی فعال در استان به چهار مرکز رسید.
وی با بیان اینکه در این مراکز حرفه آموزی به سوادآموزان آموزش داده می شود، افزود: علاوه بر آن، مهارت های زندگی، همسرداری، مشاوره ای و کسب و کار نیز به سوادآموزان آموزش داده می شود.
وی با اشاره به اینکه پایدارکردن یادگیری، آموزش مهارت‌های اساسی زندگی و حرفه‌ آموزی از جمله اهداف راه ‌اندازی مراکز یادگیری محلی است، اظهار کرد: این مراکز به صورت عمده در نقاط حاشیه ای شهر که حداقل 75 بی سواد در آن منطقه شناسایی شده باشند، راه اندازی می شود.

***نرخ باسوادی همدانی ها بالاتر از میانگین کشوری
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه بر اساس نتایج حاصل از سرشماری نفوس و مسکن سال 95، جمعیت استان همدان یک میلیون و 738 هزار و 234 نفر است، اظهار کرد: طبق اعلام سازمان نهضت سوادآموزی، جامعه هدف نهضت سوادآموزی شامل افراد 10 تا 49 سال است که از جمعیت استان یک میلیون و 108 هزارو 462 نفر در این رده سنی در استان همدان باسواد هستند.
پورداوود ادامه داد: نرخ باسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال در استان همدان بیش از 95 درصد است که این رقم از میانگین کشوری که 94.7 اعلام می شود، بالاتر است.

***بی سوادی حدود 49 هزار نفر در همدان
وی با بیان اینکه هم اکنون 48 هزار و 916 نفر در استان همدان بی سواد هستند، اظهار کرد: سهمیه استان همدان سواد آموزی پنج هزار و 800 تن در سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم است.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان همدان اضافه کرد: تاکنون افزون بر پنج هزار و 988 بی سواد در این سه دوره زیر پوشش قرار گرفته اند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز در این خصوص گفت: ایران اسلامی مفتخر است که بر اساس آموزه‌های وحیانی، سیره نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) گام های بزرگی در ریشه کنی بی سوادی برداشته است.
مصطفی خزاعی ادامه داد: با توجه به تحولات سریع و فزاینده فن آوری های اطلاعات، باید علاوه بر اهتمام به دوره های سوادآموزی، انتقال و تحکیم، سایر طرح های مکمل سوادآموزی نظیر خواندن با خانواده، حلقه های کتابخوانی و آموزش رایانه را به سوادآموزان آموزش دهیم تا بتوانیم مقدمات تحولات شتابان ایران 1400 را فراهم کنیم.
وی اظهار کرد: مفهوم سواد دیجیتالی در سال 1400 نباید با عقب ماندن از موضوعات اولویت دار جهانی و شاخص های انسانی، مانع توسعه یافتگی ایران اسلامی شود.

***تاکید امام جمعه همدان بر اهتمام والدین نسبت به سواد آموزی فرزندان
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان نیز به مناسبت هفته سوادآموزی در جمع کارکنان آموزش و پرورش همدان با تاکید بر اهتمام والدین بر سواد آموزی فرزندانشان، گفت: در گذشته مردم برای باسواد شدن فرزندانشان با هزینه های شخصی خود معلم را در روستاها به کار می گرفتند، اما امروزه زمانی که آموزش و پرورش تقاضای هزینه های آموزشی می کند والدین نسبت به این امر معترض می شوند که این نوعی ناسپاسی است.
آیت الله غیاث الدین طه محمدی، با اشاره به اینکه باید والدین نسبت به سواد آموزی فرزندان خود اهتمام ورزند، اضافه کرد: والدین موظف هستند عشق به تحصیل علم و دانش و سوادآموزی را در دل کودکان خود روشن کنند و در این راه اجازه ندهند فرهنگ بزرگداشت مقام معلم در جامعه کمرنگ شود.
وی با اشاره به اینکه حداقل سطح باسوادی در حد خواندن و نوشتن برای همگان لازم است، گفت: مردم باید به خاطر نعمت سوادآموزی و علم‌آموزی در کشور شکرگزار باشند.
به گزارش ایرنا، دوم تا هشتم دی ماه به عنوان هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.
1181/2090
گزارش از: الهام تدین ** انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.