سیدهادی حسینی بیدار روز یکشنبه در نشست بررسی مشکلات آب و فاضلاب شهرستان ملایر اظهار کرد: علاوه بر این چهار قرارداد اصلاح و توسعه شبکه آب به متراژ هفت کیلومتر با اعتبار هشت میلیارد ریال در این شهر اجرا شده است.
وی حفاری و تجهیز سه حلقه چاه به مبلغ 6 میلیارد ریال را از دیگر اقدامات به منظور تامین آب شرب ملایر اشاره کرد و افزود: هم اکنون چهار قرارداد اجرای فاضلاب در سطح شهر ملایر به طول 18 کیلومتر در حال اجرا است.
حسینی بیدار ادامه داد: در حال حاضر ساختمان اداری جوکار با اعتبار 2 میلیارد و 200 میلیون ریال و 70 درصد پیشرفت فیزیکی و ساختمان اداری شهر زنگنه با یک میلیارد و 500 میلیون ریال و 95 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.
وی همچنین به تجهیز یک حلقه چاه در شهر جوکار با اعتبار یک میلیارد ریال اشاره کرد و یادآور شد: حفاری و تجهیز یک حلقه چاه برای تأمین آب شرب شهر ازندریان با چهار میلیارد و 500 میلیون ریال نیز انجام شده است.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، میزان بهره مندی ملایر از آب شرب روستایی را 2.5 درصد پایین تر از میانگین کشوری عنوان کرد و گفت: در همین راستا سه مجتمع آبرسانی روستایی در این شهرستان در دست مطالعه است که 32 روستا را زیر پوشش قرار می دهد.
حجت الاسلام احد آزادی خواه با تاکید بر اینکه باید از سد کلان ملایر با ذخیره 45 میلیون مترمکعبی بهترین بهره برداری را داشته باشیم، افزود: هم اکنون خط انتقال آب از سد کلان به شهر ملایر به طول 38 کیلومتر توسط شرکت آب منطقه ای انجام شده و تنها سه کیلومتر لوله گذاری داخل شهر باقی مانده است.
وی بیان کرد: امسال 56 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح خط انتقال آب از سد کلان به شهر ملایر اختصاص یافت که تاکنون از این مبلغ 22 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
وی ابراز امیدواری کرد: در صورت تامین صد درصدی اعتبار طرح خط انتقال آب شرب ملایر و بهره برداری از این طرح، آب سد کلان بزودی به خانه های شهروندان ملایری می رسد.
حجت الاسلام آزادی خواه همچنین به وجود برخی اراضی کشاورزی در مسیر خط انتقال آب از سد کلان اشاره و اظهار کرد: نیاز است با برنامه ریزی مسئولان، مبلغی از مجموع اعتبارات طرح برای پرداخت به معارضان و جلوگیری از تنش و بروز مشکلات اختصاص یابد.
وی خطر نفوذ فاضلاب به شهر زیرزمینی سامن را از دیگر مشکلات عمده این شهرستان برشمرد و خواستار توجه ویژه مسئولان امر به این مشکل جدی و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تخریب این آثر مهم تاریخی ملایر شد.
دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس دهم نیز گفت: هفته های گذشته جلسه ای با مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در راستای تامین منابع مالی آب و فاضلاب این شهرستان داشتیم که قول های خوبی گرفتیم.
محمد کاظمی تخصیص 100 درصدی اعتبارات خط انتقال آب از سد کلان به ملایر، تخصیص مبلغی برای پرداخت به معارضان تملک اراضی در این مسیر، تخصیص اعتباراتی برای ایجاد مجتمع های آبرسانی و رفع مشکل آب شرب روستاهای ملایر را از جمله مطالبات نمایندگان در این جلسه برشمرد.
وی با اشاره به در دست مطالعه بودن مجتمع های آبرسانی سد کلان، ینگی کند و کلیل آباد، خواستار اجرای شبکه آب و فاضلاب اسلامشهر آق گل شد و بیان کرد: ایجاد و تکمیل مجتمع آبرسانی سد کلان 32 روستا با جمعیتی بالغ بر 11 هزار تن را زیر پوشش قرار می دهد.
در این نشست فرماندار ویژه ملایر نیز تامین آب شرب و آب کشاورزی را دغدغه اصلی شهرستان برشمرد و افزود: در جلسه ای که دو هفته پیش با مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور داشتیم، مصوبات خوبی اخذ شد که امیدواریم هر چه سریعتر اجرایی شود.
به گزارش ایرنا، عبدالعظیم رضایی با تاکید بر اینکه باید بهره برداری از منابع آب را به درستی مدیریت کنیم، بیان کرد: پیرو نشست های قبلی و رفع مشکلات حوزه آب شهرستان، اولویت ها و مشکلات شناسایی و در نامه ای به تهران اعلام می شود.
شهرستان ملایر 208 روستای دارای سکنه دارد و با جمعیتی افزون بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/2090
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.