به گزارش ایرنا امسال نیز همچون سال های گذشته با آغاز فصل سرما، وضعیت سیستم گرمایشی مدارس و میزان استاندارد بودن آنها به خصوص در مناطق غیربرخوردار و دور افتاده به دغدغه جدی مسئولان حوزه تعلیم و تربیت و والدین دانش آموزان تبدیل شده است که بی توجهی به آن می تواند سلامت و ایمنی قشر آینده ساز کشور را به خطر اندازد.
اگرچه در چند سال اخیر حادثه ناگواری بر اثر استاندارد نبودن سیستم گرمایشی مدارس همدان رخ نداده است، اما این دلیل موجهی برای بی توجهی به این امر مهم نیست، تا جایی که معاون سیاسی فرماندار همدان در این خصوص تاکید کرد: با توجه به در پیش بودن فصل سرما باید وضعیت استاندارد بودن سیستم گرمایشی مدارس به صورت جدی و کارشناسی رصد شده و مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
علی اصغر ناظری پور با بیان اینکه ساماندهی و بروز کردن این سیستم حتی در دورترین نقاط همدان نیز در اولویت برنامه های مسئولان نوسازی مدارس استان قرار دارد، ادامه داد: طبق آخرین آمار ارائه شده حتی در مدارسی با 20 دانش‌آموز این استان نیز بخاری نفت‌ سوز استفاده نمی‌ شود.
اما استان همدان که یکی از پیشتازترین استان های کشور در تامین و نصب بخاری های گازی هوشمند و استاندارد است، گوی سبقت را در حوزه دیگری نیز از دیگر استان ها ربوده و با خرید 2 هزار و 600 دستگاه بخاری گازی استاندارد هرمتیک تلاش می کند به مرور این بخاری ها را جایگزین بخاری های گازی دودکش دار معمولی در مدارس کند.
به گفته کارشناسان اجرای این طرح نه تنها ایمنی کلاس ها را افزایش می دهد، بلکه با استفاده از هوشمندی و قابلیت تنظیم این بخاری ها، مصرف گاز مدارس به یک سوم مصرف بخاری های معمولی کاهش می یابد و علاوه بر آن، اکسیژن مورد نیاز برای سوخت اینگونه بخاری ها نه از درون کلاس، بلکه از فضای بیرون تامین می شود.
مدیرکل تعمیر، تجهیز و نوسازی مدارس استان همدان در همین ارتباط در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: هم اکنون گرمایش 26 درصد از مدارس استان همدان با بخاری های گازی استاندارد دودکش دار انجام می شود که به مرور این بخاری ها با بخاری های استاندارد هوشمند هرمتیک جایگزین می شوند.
فرزاد تیموری توضیح داد: امسال برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس استان حدود 100 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که تمام آن از منابع ملی است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ گونه بخاری نفتی چکه ای غیر استاندارد در هیچ یک مدارس استان همدان وجود ندارد، ادامه داد: در حال حاضر 73 درصد مدارس استان با سیستم شوفاژ و پکیج در حال گرمایش هستند و تنها حدود یک درصد مدارس استان با بخاری های نفتی استاندارد کاربراتوری گرم می شوند.
وی تاکید کرد: در سال گذشته، گرمایش 2 درصد مدارس استان با بخاری های نفتی استاندارد انجام می شد اما امسال این رقم به یک درصد مدارس رسیده است و این یک درصد نیز به زودی به حداقل کاهش می یابد؛ به طوریکه این بخاری های نفتی تنها به مدارس کانکسی استان و یا مدارس مستقر در روستاهای فاقد شبکه گازرسانی محدود شود.
مدیرکل تعمیر، تجهیز و نوسازی مدارس استان همدان پیش بینی کرد: حداکثر تا سال آینده تمام سیستم گرمایش مدارس استان استاندارد شود و مدارس این استان فاقد هر گونه بخاری نفتی و حتی بخاری گاز سوز استاندارد دودکش دار باشد.
تیموری گفت: دولت تدبیر و امید نظر ویژه ای بر استاندارسازی سیستم گرمایشی مدارس دارد و در چند سال اخیر، مشکلات عدیده سیستم گرامیشی مدارس مرتفع شده و تعمیر و نگهداری موتورخانه ها در تابستان ها انجام شده است.
به گزارش ایرنا، حدود 285 هزار دانش آموز در 2 هزار و 800 مدرسه و مرکز آموزشی استان همدان با بیش از 12 هزار کلاس درس تحصیل می کنند.
1181/2090
گزارش از الهام تدین**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.