علی دولو روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در راستای ترویج پرورش ماهی در استان 20هزار ماهی قزل آلا در بین استخرهای سال اولی پرورش ماهی توزیع شده است.
وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی در راستای ترویج پرورش ماهی در استان اقدام به کمک به استخرهای سال اولی می کند اضافه کرد: در این راستا 40هزار ماهی کپور از استان های شمال کشور وارد و در 75 استخر استان توزیع شده اند.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت پنج میلیون و 300 هزار ماهی قزل آلا در استخرهای استانو 65 هزار قطعه بچه ماهی کپور نیز در استخرهای ویژه پرورش این نوع ماهی رسازی شده است.
وی با بیان اینکه تنوع در آبزی پروری از برنامه های شیلات استان است افزود: در این راستا پرورش زالو طبی در دستور کار قرار گرفته است و در این زمینه 2 مجوز با ظرفیت 500 هزار قطعه نیز صادر شده است.
دولو با بیان اینکه پارسال یک دوره کارگاه ملی پرورش زالو با حضور 200 نفر در استان برگزار شد بیان کرد: یک واحد پرورش زالو طبی استان به زودی با ظرفیت 200هزار قطعه به بهره برداری می رسد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: در 6 ماه نخست امسال 18 مجوز بهره برداری از آبزیان و در سال گذشته نیز مجوز یک واحد پرورش میگو نیز به صورت آزمایشی در استان صادر شده است.
دولو با اشاره به اینکه در زمینه مکانیزاسیون کردن بخش آبزیان 15 میلیارد ریال به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده است افزود: از این میزان تاکنون 20 درصد آن جذب شده است.
وی ادامه داد: همدان در بین استانهای غرب کشور جایگاه خوبی در زمینه پرورش آبزیان دارد و سال گذشته پنج هزار و 370 تن تولید ماهی استان بوده که در 784 واحد استخر پرورش ماهی تولید شده است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 46 واحد ماهی زنیتی در استان فعالیت داشته است گفت: سه میلیون و 980 هزار قطعه انواع ماهی زینتی در سال گذشته در استان تکثیر شده است.
دولو با بیان اینکه استان همدان از قطب های تولید و تکثیر قزل آلا در کشور است بیان کرد: استان 25 تا 30 درصد نیاز کشور به این محصول را تولید می کند.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 20 میلیون و 400 هزار قطعه بچه ماهی در استان تولید شده است اظهار کرد: سال گذشته7میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی قزل آلا در طول سال در استخرهای استان رها شده اند.
دولو با بیان اینکه در بخش آبزیان استان همدان یک هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال دارند گفت: درسال های گذشته این سازمان موفق شد در راستای افزایش مصرف آبزیان بیش از 36 هزار نفر از بانوان را با روش های طبخ آبزیان آشنا کند.
وی با بیان اینکه پرورش ماهی در استان از سال 75 به طور رسمی آغاز شده است گفت: احیا و راه اندازی استخرهای غیرفعال، نگهداری استخرهای موجود و افزایش و بهره وری آنها و ایجاد واحدهای توسعه ای از جمله برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در راستای ترویج مصرف ماهی است.
7523/2087
خبرنگار: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.