به گزارش ایرنا امسال جشنواره ملی خوشه برتر انگور با نخستین جشنواره مبل و منبت ملایر مصادف شده تا این بار محکم تر از همیشه برای جهانی شدن گام بر دارند، آرزویی دیرینه که با همت و همدلی مدیران و مردمانش دست یافتنی شده است.
با توجه به فصل برداشت انگور و همزمانی آن با جشنواره ملایر، شهر ملی مبل و منبت، امسال جشنواره خوشه برتر انگور بسیار متفاوت تر از سال های گذشته و به مدت 2 روز و همراه با هشتمین جشنواره شیره پزی انگور و اختتامیه جشنواره مبل و منبت برگزار می شود.
جشنواره ملی خوشه برتر انگور که به همت بخش خصوصی برای پنجمین سال متوالی با حضور باغداران و استان های مطرح در زمینه کشت انگور برگزار می شود، به گفته دبیر برگزاری این جشنواره با هدف ایجاد شور و نشاط شغلی بین کشاورزان و باغداران، فرهنگ سازی و سوق دادن آنان به سمت افزایش بهره وری، رسیدن به توسعه پایدار و تجلیل از باغداران برگزار می شود.
اکبر رحیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا ایجاد همدلی و برقراری ارتباط بین بخش های مرتبط را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد و افزود: در صدد هستیم با برگزاری این جشنواره پژوهشکده انگور در زمینه تحقیقات علمی، جهاد کشاورزی در حوزه سیاستگذاری و بخش خصوصی در راستای اجرای نتایج تحقیقات در باغ های انگور و انتقال یافته های پژوهشی گام برداریم.
وی با بیان اینکه این جشنواره به همت شرکت تعاونی پیمان گستر و با همکاری فرمانداری ویژه ملایر، جهاد کشاورزی و پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر برگزار می شود افزود: باغدارانی از 10 استان کشور شامل قزوین، کردستان، مرکزی، آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، خراسان شمالی و فارس در این جشنواره حضور دارند.
رحیمی بیان کرد: امسال نیز خوشه های انگور توسط گروه داوری که از شرکت پیمان گستر، جهاد کشاورزی، پژوهشکده انگور و مرکز تحقیقات انگور انتخاب شده با ملاک هایی همچون سلامت خوشه، درصد قند و شیرینی، یکنواختی حبه ها، تراکم و قابلیت حمل و نقل خوشه ها مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی در بخش جنبی جشنواره و استفاده از 2 سخنران علمی ادامه داد: در این کارگاه های آموزشی در خصوص تولید محصول سالم انگور آموزش هایی به باغداران ارایه می شود.
مجری طرح باغدار نمونه در ملایر همچنین اظهار کرد: سال آینده بخش ویژه ای در نظر گرفته شده که با توافق باغداران بخشی از باغ های انگور مشخص و توسط کارشناسان و مرکز تحقیقات انگور بازدیدهایی صورت می گیرد.
رحیمی با بیان اینکه سال آینده مسابقه بین محصولات سالم خواهد بود افزود: این در حالیست که بخش زیادی از محصول تولیدی انگور به دلیل بی اطلاعی کشاورزان، کم توجهی به وجود آفات و بیماری ها و ضعف غذایی از بین می رود که در این زمینه برای آنان برنامه های ویژه داریم.
وی بیان کرد: در راستای اجرای طرح باغدار نمونه همراه کشاورزان هستیم و در طول فصل فارغ التحصیلان کشاورزی و کارشناسان آموزش های لازم را به باغداران در راستای افزایش عملکرد و تولید محصول سالم ارایه می دهند.
رحیمی شعار طرح باغدار نمونه، افزایش و تداوم عملکرد و سلامت و ثبات در کیفیت را عنوان کرد و خواستار حمایت ویژه مسئولان در اجرای موفق این طرح و برگزاری مطلوب جشنواره ملی خوشه برتر شد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه انگور ملایر در آستانه جهانی شدن است، ضرورت دارد مسئولان نسبت به برگزاری جشنواره نگاه ویژه داشته باشند و حتی یک ردیف ملی برای آن در نظر گرفته شود.
وی اضافه کرد: عواید حاصل از فروش خوشه های برتر و یا خود خوشه ها به نیازمندان اعطا می شود.
پنجمین جشنواره ملی خوشه برتر انگور همزمان با هشتمین جشنواره شیره پزی سنتی و اختتامیه جشنواره مبل و منبت ملایر در روزهای 23 و 24 شهریورماه جاری به مدت دو روز برگزار می شود.
حدود 11 هزار هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر پوشش کشت انگور است که با بیش از 300 هزار تن تولید سالیانه در رتبه های نخست کشور است.
این شهرستان با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتر همدان قرار دارد.
7528/1181
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار:الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.