به گزارش ایرنا در روز عید غدیرخم، حضرت علی (ع) به دستور خدا برای ولایت امر مسلمانان توسط پیامبر اسلام (ص) معرفی شد و اگر این رویداد اتفاق نمی افتاد رسالت پیامبر تکمیل نمی شد.
شیعیان در سراسر جهان این روز را جشن گرفته و آیین های مختلفی در گرامیداشت آن برگزار می‌کنند، در همدان نیز مردم استان هم پای دیگر شیعیان جهان این روز و شب عید را جشن گرفتند.
** برگزاری همزمان 110 جشن مردمی عید غدیر در همدان
دبیر ستاد مردمی نکوداشت غدیر در همدان در این باره گفت: این ستاد امسال برای نخستین بار به صورت همزمان 110 جشن مردمی را در سراسر استان همدان به مناسبت عید غدیر خم برگزار می کند.
جلال تلطفی بیان کرد: این اقدام و پویش مردمی در شب و روز عید غدیر خم برگزار و برای ترویج این امر مهم تبلیغات رسانه ای و محیطی هیات ها نیز به صورت یکسان و با محتوای مشترک انجام شد.
** برپایی جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی در 40 بقعه متبرکه و امامزاده استان همدان
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز گفت: ویژه برنامه جشن ولایت علوی در 40 بقعه متبرکه و امامزاده همدان در حال برگزاری است.
حجت الاسلام حسن رضوی افزود: ویژه برنامه های دهه ولایت از عید سعید قربان تا عید سعید غدیر خم با هدف ترویج معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) و فرهنگ غدیر و تعظیم شعائر و اعیاد اسلامی و ایجاد فضای جشن و سرور و شادی در ایام این اعیاد و همچنین تبدیل بقاع متبرکه به عنوان های قطب فرهنگی در این اماکن اجرا شد.
وی افزود: معرفی شخصیت امام علی(ع) به عنوان الگوی حقیقی مسلمانان جهان ، معرفی و تبیین جایگاه والای امامت و ولایت، فراهم کردن بستر مناسب جهت افزایش بصیرت و تفکر ولایی از دیگر اهداف برگزاری این جشن ها در سطح بقاع متبرکه استان است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف استان همدان با اشاره به فعالیت غرفه‌ خیمه های معرفت در سطح بقاع متبرکه در این ایام اشاره کرد و گفت: خیمه های معرفت در قالب غرفه گفتمان دینی، غرفه عفاف و حجاب، غرفه پاسخگویی به مسائل شرعی و شبهات دینی با حضور روحانیان کارشناس و غرفه کودکان در سطح بقاع متبرکه فعالیت می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین رضوی با اشاره به اینکه بصیرت افزایی در بین بانوان یکی از اهداف مهم فرهنگی اداره کل اوقاف استان است بیان کرد: همایش بانوان ولایی در جوار آستان های مقدس امام زادگان در این ایام برگزار می شود.
** کاروان غدیریون با ولایت تا ظهور در همدان به حرکت در آمد
معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان نیز گفت: کاروان غدیریون شامل 110 دستگاه خودرو تزیین شده مردمی همزمان با عیدغدیرخم در همدان به صورت نمادین به راه افتادند.
محمد قدیمی اظهار کرد: معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری همدان برنامه‌های دهه ولایت را در قالب فضاسازی شهر همدان، ویژه برنامه‌های استقبال از دهه ولایت، جشن‌های سراسری و مردمی دهه ولایت، تجلیل و تکریم سادات، برنامه‌های نمایشگاهی و تجسمی، مسابقات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و محصولات فرهنگی ویژه دهه ولایت اجرا می کند.
قدیمی خاطرنشان کرد: کاروان غدیریون با حضور مداحان و اقشار مختلف مردم تشکیل شد و مولودی خوانی ، جشن و سرور برنامه اصلی این کاروان است.
قدیمی با بیان اینکه عید غدیر مصداق بارز شناخت و تداوم سیره و روش پیامبر اسلام است ابراز کرد: این دهه با فضیلت، فرصت بسیار مناسبی برای تبیین اهمیت امامت و ولایت در جامعه است و باید تشریح ابعاد شخصیتی امام علی(ع) محور برنامه‌ها قرار گیرد.
** برگزاری نشست‌های آموزشی غدیر شناسی و خطبه ‌خوانی در همدان
دبیر بنیاد غدیر استان همدان نیز گفت: همزمان با عید غدیرخم و هفته ولایت، نشست‌های آموزشی غدیرشناسی و خطبه‌خوانی در همدان برگزار شد.
حجت الاسلام مرتضی حسنی حلم با اشاره به برگزاری نشست ‌های آموزشی غدیرشناسی خاطرنشان کرد: مسابقه خطبه‌ خوانی و کتابخوانی غدیر نیز ویژه عید غدیر در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام حسنی‌حلم با تاکید بر اینکه مهمترین کار بنیاد غدیر در طول سال کارگاه غدیرشناسی است، اظهار کرد: برای اینکه بتوان فرهنگ و پیام غدیر را به آحاد جامعه برسانیم، کارگاه‌های غدیرشناسی ویژه دانش‌آموزی و حوزه علمیه خواهران برگزار شد.
1181/2087
گزارش از الهام تدین** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.