به گزارش ایرنا ' گل ' یک ماده روانگردان است که در چند سال گذشته بروز و ظهور پیدا کرده و در این بین جوانان که آگاهی کافی در این زمنیه ندارند به مصرف این ماده گرایش پیدا کرده اند.
گیاه خطرناک و توهم زای 'گل' یکی از مخدرهای صنعتی رواج یافته است که این مواد روانگردان صنعتی بسیاری از خانواده ها را نگران کرده است.
به گفته کارشناسان متاسفانه هم‌اکنون در بین جوانان چنین القا می‌شود که این ماده اعتیادآور نیست در صورتی‌ که مصرف این ماده دارای عوارض متعددی است.
فراموشی، اعتیاد شدید، اضطراب، توهم‌زایی عصرگاهی و ضربان بالای قلب به ‌عنوان اصلی‌ترین عوارض این گیاه مخدر توسط کارشناسان اعلام شده است.
با توجه به اهمیت این موضوع شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان همدان با دستور کار جلوگیری از کشت ماده روانگردان گل روز پنجشنبه در فرمانداری تشکیل شد.
رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر شهرستان همدان در این نشست با بیان اینکه بسیاری از خانواده ها ، نهادها و ارگانها برای پی بردن به اثرات مخرب این ماده خطرناک خواستار اطلاع رسانی بیشتر هستند گفت: گیاه گل همان 'گراس '، 'ماریجوانا' و 'شاهدانه' است که با کمی تغییر، نام جدیدی با عنوان 'گل' پیدا کرده است و در بین جوانان مطرح می شود.
سرهنگ هادی نجاریان اظهار کرد: شاهدانه طبیعی یک جنسیتی (نر یا ماده) بوده ولی قاچاقچیان با ایجاد تغییراتی ژنتیکی در آن، این گیاه را به 2 جنسیتی (نر و ماده) تغییر داده و مخدر صنعتی 'گل ' را تولید می کنند.
وی ادامه داد: طبق بررسی های صورت گرفته قدرت توهم زایی مخدر صنعتی گل هفت برابر بیشتر از شاهدانه طبیعی است و برخلاف شاهدانه اعتیاد آور است.
وی اضافه کرد: 9 سال پیش شخصی با نام مستعار 'آرتا ' این ماده را از خارج وارد ایران کرد و این ماده اکنون به صورت باغچه ای و گلخانه ای کشت می شود.
سرهنگ نجاریان با بیان اینکه این ماده قدرت توهم زایی بالایی دارد بیان کرد: القا موضوع اعتیاد آور نبودن مخدر صنعتی 'گل' نادرست است و جوانان تحت تاثیر تبلیغات ناصحیح قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر قرار نگیرند.
وی با بیان اینکه تغییر مصرف جوانان به سمت گل بیشتر شده و این موجب نگرانی است هشدار داد: جوانان حتی برای نخستین بار هم از روی سرگرمی و کنجکاوی این نوع مواد مخدر توهم زا را مصرف نکنند.
سرهنگ نجاریان با بیان اینکه با پیگیری های صورت گرفته مراقبت شده تا این مواد در همدان کشت نشود افزود: در این شهرستان ماده مخدر گل به صورت خیلی کم توسط برخی از افراد در حیاط منزل و گاهی کنار مزارع به صورت بوته ای کشت می شود که نیروی انتظامی پس از اطلاع ورود پیدا کرده و آن را معدوم می کند.
وی با بیان اینکه همدان در این باره مشکل خاصی نداشته و کشت وسیع در این شهرستان وجود ندارد گفت: باید برای جلوگیری از کشت ماده مخدر گل شوراهای روستا را آگاه کرد.
وی با اشاره به کشفیات پنج ماهه امسال در این شهرستان گفت: در این مدت 40 کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 19 درصد افزایش داشته است.
رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر شهرستان همدان ادامه داد: در پنج ماهه امسال هشت کیلو و 617 گرم 'سوخته، شیره و گل' در این شهرستان کشف شده و ضبط شده است.
سرهنگ نجاریان با بیان اینکه تعداد معتادان در تفرجگاه ها و سطح شهر همدان به حداقل رسیده است افزود: در این مدت یک هزار و 153 نفر دستگیر شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد کاهش داشته است.
وی اضافه کرد: اجرای یک هزار و 64 مورد عملیات برای کشف انواع مواد، اجرای 25 مورد طرح پاکسازی و 11 طرح کنترل محورهای ارتباطی و توقیف 32 دستگاه خودرو و 12 دستگاه موتور سیکلت از برنامه های نیروی انتظامی شهرستان در پنج ماهه امسال است.
وی دستگیری خرده فروشان موتور سوار را از برنامه های امسال عنوان کرد و گفت: امسال در این رابطه 12 موتور سوار خرده فروش دستگیر شدند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان نیز گفت: در زمینه شاهدانه و گیاهان مواد مخدر در این شهرستان مشکل خاصی وجود ندارد و قطعات کمتر از 100متر بوده که پس از اطلاع و تصویب در شوای تامین امحا شده است.
جواد رشیدی افزود: در سه تا چهار سال اخیر در باغ ها شاهدانه کاری گزارش شد که با سرکشی از کشت آن جلوگیری شده و تاکنون 10 مورد کلاس ترویجی در مناطقی که احتمال این کشت وجود دارد برگزار و نکات لازم به کشاورزان ارائه شده است.
وی ادامه داد: کشت این ارقام در شهرستان های همجوار با مناطق کوهستانی انجام می شود و در همدان کمتر است و سال گذشته 400 متر مربع کشت شاهدانه در این شهرستان امحا شده است.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری همدان نیز گفت: در زمینه مواد مخدر گل جوانان بیشتر با انگیزه کنجکاوی به این سمت کشیده می شوند و سپس به این سمت گرایش می یابد که در این زمینه باید با فرهنگ سازی جوانان را از خطرات این ماده آگاه کرد.
علی اصغر ناظری پورافزود: در بحث کشت گل در این شهرستان مورد خاصی دیده نشده و اگر هم مواردی بوده بلافاصله امحا شده است.
وی با بیان اینکه همدان در زمینه مواد مخدر از وضعیت قرمز خارج شده است گفت: در سال های اخیر هیچ گونه باند فعال، تیم و کارگاه تولید مواد مخدر و روان گردان وجود نداشته و موارد اندک نیز بلافاصله قبل از رسیدن به تولید معدوم شده است.
وی اقدامات انجام شده توسط دستگاه های متولی در زمینه مبارزه با مواد مخدر در این شهرستان را رضایت بخش دانست و گفت: در سال های بین 85 تا 87 همدان جزو رتبه های اول تا سوم به لحاظ آلودگی به مواد مخدر بود اما با اجرای برنامه ها و طرح های مختلف اکنون همدان وضعیت مناسبی دارد و از رده ای 15 به بعد است.
در پنج ماهه امسال در مجموع 40 کیلوگرم انواع مواد مخدر در شهرستان همدان کشف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 19 درصد رشد دارد.
2087/6993
گزارش:زهرا پیرنیا** انتشاردهنده: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.