کامران اکبری شایگان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از خیران اسدآبادی به نام علی خان بلندی به سفارش امام جمعه اسداباد این قرآن نفیس را به موزه هدیه کرده است.
وی گفت: این مصحف شریف تنها قرآن شناخته شده از عبدالله طباخ هروی است که بزرگترین خطاط سده نهم و سرسلسله خطاطان سبک خراسانی محسوب می شود.
اکبری شایگان تصریح کرد: این قرآن سندی تاریخی از نقش و تأثیر هنرمندان ایرانی در تکامل هنر خوشنویسی و نماینده برجسته و فاخر کتاب آرایی و خوشنویسی در مکتب هرات است .
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری اسدآباد به ویژگی های منحصر به فرد این قرآن اشاره کرد و گفت: شیوه کتابت و صفحه آرایی مرسوم دوره تیموری است که در سه سطر با دانگ درشت به خط محقق و هشت سطر به خط نسخ یاقوتی نوشته شده است.
اکبری شایگان خاطرنشان کرد: این قرآن نفیس به اشاره علاء الدوله پسر بایسنقر میرزا و نوه شاهرخ تیموری در سال 845 هجری قمری کتابت شده و در گنجینه آستان قدس رضوی به شماره 153 به ثبت رسیده است.
وی یادآور شد: یک جزوه ضمیمه به زبانهای فارسی و انگلیسی مشتمل بر مقالاتی از سید محمدصادق خرازی، محسن عبادی، مهدی صحراگرد و مجید فداییان به همراه این قرآن به موزه تاریخ و فرهنگ اسدآباد اهداشده است.
اسدآبادی ها در اهدا میراث خانوادگی به موزه در جایگاه نخست استانی قراردارند و از ابتدای سال 22 شی تاریخی و ارزشمند توسط مردم به موزه هدیه شده است.
400 اثر از دوره معاصر، صفویه و پیش از آن تا دوره اشکانی در موزه فرهنگ و تاریخ اسدآباد نگهداری می‌شود.
شهرستان اسدآباد با 100 هزار جمعیت در 45 کیلومتری همدان واقع شده است.
7527/6993
خبرنگار: زهرا زارعی** انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.