حمید رضا حاجی‌بابایی پنجشنبه شب در همایش بزرگداشت روز ملی اصناف در همدان اظهار کرد: برنامه ششم توسعه 22 اولویت و مشکل را تعیین کرده که در صورت توجه به این اولویت ها جامعه از وضعیت فعلی خارج می شود.
نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید در حوزه اقتصادی رونق ایجاد شود چون شاه بیت حل تمامی مشکلات امروزه اشتغال است.
وی تاکید کرد: همه اجزای نظام از جمله مجلس، دولت و قوه قضائیه باید دست به دست هم دهند تا بتوان با این غول بیکاری که هم اینک جامعه را تهدید می‌کند، مبارزه کرد.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: هم اینک در کشور حدود 25 میلیون نفرشرایط کار دارند که 3 میلیون و 300 هزار نفر معادل 12.6 درصد از این تعداد بیکار هستند.
به گزارش ایرنا حاجی بابایی بیان کرد: حدود دو سوم از افراد بیکار دارای تحصیلات دانشگاهی کارشناسی، فوق لیسانس و دکترا هستند.
وی افزود: در سالجاری به نظر دولت یک میلیون و از نظر کمیسیون تلفیق یک میلیون و 200 هزار جوان جویای شغل جدید به این سه میلیون 300 هزار بیکار موجود در جامعه اضافه می شود.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس اضافه کرد: البته به نظر دولت سال جدید یک میلیون جویای کار جدید وارد جامعه می شود ولی نظر کمیسیون تلفیق یک میلیون و 200 هزار نفر است.
حاجی بابایی خاطرنشان کرد: سالهای 67 تا 72 هر ساله یک میلیون 400 هزار دانش‌آموز سال اول ابتدایی داشته ایم، که این آمار دقیق و خدشه ناپذیر نشان دهنده میزان جویای کار جدیدی که این دهه وارد بازار می شوند است
به گزارش ایرنا وی اظهار کرد: با این اوصاف با احتساب بیش از سه میلیون بیکار موجود امسال حدود 4.5 میلیون نفر بیکار خواهیم داشت.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: طبق برنامه ششم توسعه اگر سالانه یک‌ میلیون و 200 هزار شغل ایجاد شود رشد بیکاری صفر خواهد بود و آمار سه میلیون و 300 هزار بیکار موجود تغییری نمی کند.
حاجی بابایی اضافه کرد: هر چه از این میزان کمتر شغل ایجاد شود به نرخ بیکاری که هم اینک 12.6 درصد است افزوده می شود .
وی بیان کرد: طبق برنامه ششم توسعه که با همکاری دولت مصوب شده باید با ایجاد سالانه یک میلیون و 300 هزار شغل هر ساله هشت دهم معادل 300 هزار شغل از نرخ بیکاری کاهش یابد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: برای تحقق این آمار پیش بینی شده که باید هر ساله 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود که 65 میلیارد دلار معادل 199 هزار میلیارد تومان باید از محل سرمایه گذاری خارجی باشد.
حاجی بابایی افزود: 190 هزار میلیارد تومان از این مبلغ باید از محل بانک ها تامین شود در حالیکه تا پایان اسفند ماه سال گذشته میزان نقدینگی بانک ها یک هزار و 250 هزار میلیارد تومان براورد شده است.
وی خاطر نشان کرد: سال 92 میزان نقدینگی بانک های کشور 494 هزار میلیارد تومان بوده است که تا پایان سال گذشته به یک هزار و 250 هزار میلیارد تومان رسید.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به میزان نقدینگی موجود در بانک ها اختصاص 190 هزار میلیارد به اشتغال، رقم زیادی نیست.
حاجی بابایی با ذکر اینکه 45 درصد کل نقدینگی بانک ها فریز و بلوکه شده است افزود: 55 درصدی مابقی نیز سرعت چرخش اش 60 درصد است.
وی اضافه کرد: 100 هزار میلیارد تومان از محل تملک دارایی‌ها، 100 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی، 70 هزار میلیارد تومان از محل نهادهای عمومی غیردولتی و مابقی حدود 60 تا 70 هزار میلیارد تومان متعلق به مشارکت مردم و بازاریان است.
وی اظهار کرد: این کشور و نظام می تواند یک و نیم میلیون شغل جدید ایجاد کند ولی نیازمند کمک و پشتیبانی دولت از سوی مجلس شورای اسلامی و همه مسئولان است.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس بیان کرد: امروز یک دشمن مشترک برای همه مردم به نام بیکاری وجود دارد که باید همه برای مقابله با آن بسیج شوند در غیر اینصورت خانواده ها با مشکل مواجه می شوند.
نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت اظهار کرد: در استان همدان سال گذشته 555 هزار نفر شرایط کار داشتند که از این تعداد 53 هزار نفر بیکار هستند.
حاجی بابایی افزود: امسال در همدان حدود 27 هزار نیروی بیکار جدید وارد جامعه می شوند که در مجموع می توان عنوان کرد سال 96 از 580 هزار نیروی کار موجود در استان 80 هزار نفر بیکار هستند که با این معادله نرخ بیکاری در همدان معادل 16 درصد می شود .
وی تاکید کرد: قرار است 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با تبدیل شدن به ریال معادل 50 هزار میلیارد ریال بین استان ها برای ایجاد اشتغال توزیع شود.
نماینده همدان در خانه ملت اضافه کرد: هنگام توزیع این اعتبار به درصد بیکاری استانها توجه می شود.
حاجی بابایی با ذکر اینکه امسال باید حدود 30 هزار شغل در استان همدان ایجاد شود بیان کرد: سال گذشته طبق نظر مسئولان استان 15 هزار شغل در همدان ایجاد شده ولی امسال باید 2 برابر این آمار اشتغال ایجاد شود.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی درباره سهم بازار همدان از ایجاد اشتغال توضیح داد: نقش بازار در ایجاد اشتغال باید به صورت منطقه باشد یعنی بازاریان به جای تامین مایحتاج استان برای تامین نیاز کشور و منطقه پیرامونی فعال شوند.
حاجی بابایی افزود: در این صورت یک بازاری نیازمند نیروی کار بیشتری خواهد بود و طبق بررسی ها 60 تا 70 درصد میزان شغل از محل خدمات تامین می شود.
وی اظهارکرد: طبق آمار نفوس مسکن جمعیت استانهای همدان و خراسان شمالی کاهش یافته است بنابراین یکی از علل کاهش نرخ بیکاری را می توان این مساله دانست چون نیمی از جمعیت فامنین به قم مهاجرت کرده اند.
وی تصریح کرد: بر این اساس هنگام تقسیم اعتبار سهم همدان از محل توازن 600 میلیارد ریال و یک استان 6 هزار میلیارد ریال می شود.
نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصناف محور خدمات هستند و اگر 40 هزار واحد موجود در استان هر کدام یک شغل ایجاد کنند بیکاری صفر می شود.
وی با ذکر اینکه این استان باید پشتیبان اقتصادی منطقه و عراق باشد از مسئولان خواست برای این کار، ستادی تشکیل دهند چون همدان ظرفیت اداره منطقه و بیرون از منطقه را دارد
به گزارش ایرنا حاجی بابایی گفت: هر جا اقدام اساسی صورت گرفت در دنیا پیروز شدیم که نمونه بارز آن شلیک موشک های به مواضع داعش بود؛ هر چند پرتاب این موشک جنبه نظامی دارد ولی خروجی این اقدام به طور حتم اقتصادی است.
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در هیچ جای دنیا بدون اقتدار امنیت ایجاد نمی شود و اگر امنیت نباشد به طور حتم اقتصاد رشد نمی کند.
وی بیان کرد: این موشک هدف اش داعش و عربستان نبود چون اینها عددی نیستند بلکه این موشک ها مستقیم به دهان و صورت امریکا برخورد کرد تا ببینیم با این همه رجز خوانی چه غلطی می خواهد بکند.
روز یکم تیرماه مصادف با روز اصناف و آغاز هفته اصناف است.
نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه یکشنبه(28خرداد) با هدف مجازات عاملان جنایت تروریستی اخیر تهران، مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی تروریست های تکفیری داعش را در دیرالزور سوریه هدف حملات موشکی خود قرار داد.
در این حمله موشکی که از استانهای کردستان و کرمانشاه انجام شد، پایگاه‌های فرماندهی، مراکز ساخت و تولید خودروهای انتحاری و مراکز تجمع تروریستها با شلیک 6 موشک زمین به زمین میانبرد سپاه پاسداران هدف قرار گرفت و منهدم شد.
تروریستهای تکفیری روز چهارشنبه 17 خرداد 96 در 2 حمله تروریستی جداگانه به ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) در تهران 17 تن از هموطنان بیگناه و روزه دار را به شهادت رسانده و 56 تن را نیز مجروح کرده بودند.
7526/6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.