به گزارش ایرنا احمد باقری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: مناطق مستعد تولید عسل شهرستان نهاوند از مهمترین مناطق استان همدان است که در فصل گرما پذیرای شمار زیادی کندوی عسل زنبورداران بومی و حتی کندوهای عسل مهمان از استان‌های مختلف کشور است.
وی با بیان اینکه عسل نهاوند به علت تنوع کشت‌های کلزا، گشنیز، آفتابگردان و باغ های بی‌شمار بهترین کیفیت عسل استان همدان را دارد افزود: عسل تولیدی شهرستان نهاوند به علت تنوع گیاهی، وجود گونه‌های گیاهان دارویی، غالب بودن مراتع به اراضی کشاورزی و ارگانیک بودن شهد گیاهان مرتعی به علت عدم استفاده از کود و سم، مرغوب بوده و کیفیت بالایی دارد.
باقری با بیان اینکه در این شهرستان تعداد 200 زنبوردار بومی با 28 هزار کندو فعالیت می کنند افزود: علاوه بر آن به لحاظ شرایط مناسب تعداد زیادی زنبوردار غیربومی نیز از سایر استانهای کشور به نهاوند مهاجرت کرده و به تولید عسل مشغول هستند.
وی تولید سالانه عسل در نهاوند را 25 درصد مجموع تولیدی استان ذکر کرد و افزود: تولید سالانه عسل در شهرستان نهاوند 500 تن است که بیش از 25 درصد تولید عسل استان همدان را شامل می شود و از این لحاظ شهرستان نهاوند رتبه دوم استانی را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه عسل یک دارو و اکسیر است افزود: صنعت زنبور داری یک صنعت سبز است که نه تنها توسعه و گسترش آن هیچ ضرری برای طبیعت و محیط زیست ندارد بلکه باعث توسعه بیشتر برخی محصولات کشاورزی می شود.
باقری به خاصیت گرده افشانی توسط زنبور عسل اشاره کرد و گفت: ارزش گرده افشانی زنبورعسل 143 برابر ارزش عسلی است که برداشت می شود و 50 درصد چربی ها و روغن هایی که مورد مصرف مردم تولید می شود توسط گرده افشانی زنبورها تولید می شود.
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند وجود صنایع بسته بندی عسل در سطح شهرستان را نیازمند گسترش این بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: با توجه به موارد عنوان شده یکی از ضروریات این بخش ایجاد صنایع و کارگاههای بسته بندی مناسب جهت عرضه به بازار است که این مساله می تواند به رونق بازار این محصول و گسترش اشتغال کمک کند.
باقری گفت: بی تردید وجود انواع درختان میوه از قبیل سیب، هلو، شلیل، انواع آلو و سایر درختان میوه همچنین چندین هزار هکتار مزارع گشنیز و کلزا نهاوند را به بهشت زنبورداران تبدیل کرده است.
شهرستان نهاوند به لحاظ داشتن آب فراوان و جغرافیای مناسب کشاورزی یکی از شهرهای مستعد و با ظرفیت استان در زمینه تولیدات کشاورزی و دامپروری است که در سطح استان در برخی از محصولات مقام اول را داد.
این شهرستان با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 190 هزار نفر در 105 کیلومتری جنوب استان همدان واقع شده است.
2087/7525 خبرنگار: وحید سیفی** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.