امیر کوکائیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مشاوره ژنتیک یک طرح جدید است که استمرار آن از سوی سازمان بهزیستی پیگیری می شود تا از تولد فرزندان معلول و به تبع آن تحمیل بار مالی به دولت و ایجاد مشکلات متعدد برای خانواده ها پیشگیری شود.
وی اظهار کرد: در دولت یازدهم برنامه های غربالگرانه ژنتیک گسترش یافت و در برنامه ششم توسعه نیز مصوب شد که زوج های جوان باید قبل از ازدواج ،غربالگری ژنتیک را انجام دهند.
معاون پیشگیری و امور فرهنگی اداره کل بهزیستی استان همدان تصریح کرد: در دولت یازدهم سعی شده مردم به بحث مشاوره های ژنتیک حساس شوند و با ارائه این مشاوره ها به زوج های جوان قبل از ازدواج، حین بارداری و پس از تولد نوزاد بتوان مداخلات بهنگام و موثر را انجام داد.
کوکائیان با بیان اینکه درسال گذشته به 160 نفر کمک هزینه انجام آزمایش های ژنتیک پرداخت شد اضافه کرد: همچنین در دولت تدبیر و امید غربالگری ژنتیک افراد 15 تا 25 سال قبل از ازدواج مصوب شد و با این اقدام افرادی که در سنین پایین ازدواج می کنند باید قبل از ازدواج در آزمایش های ژنتیک شرکت و از مشاوره های ژنتیک استفاده کنند.
وی گفت: هم اکنون طرح غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج افراد 15 تا 25 سال در شهرستان های نهاوند و همدان در استان همدان به صورت نمونه در حال اجرا است و در سال 95 در استان همدان به یک هزار و 500 فرد در رده سنی 15 تا 25 سال قبل از ازدواج، غربالگری ژنتیک شده اند.
استان همدان دارای حدود یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت است که حدود یک سوم جمعیت استان همدان به طور مستقیم و غیرمستقیم از خدمات ارتقایی، پیشگیری، حمایتی و توانبخشی بهزیستی استان بهره مند هستند.
1181/2087
خبرنگار:الهام تدین**انتشار دهنده:زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.