محمدرضا رسولی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اجرای طرح سم پاشی بدن دام و دامداری ها در استان رایگان انجام می شود افزود: 220 هزار راس دام سبک و 22 هزار راس دام سنگین و یک میلیون و 190 هزار متر مربع جایگاه در استان همدان سم پاشی می شود .
وی تصریح کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و ضروری است که شهروندان از ذبح غیر بهداشتی دام پرهیز کنند.
وی با تاکید بر اینکه دامداران در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام آن را با دست له نکنند افزود: شهروندان همچنین نسبت به تهیه گوشت از مراکز معتبر اقدام کنند.
مدیرکل دامپزشکی همدان ادامه داد: 80 درصد گوشت تهیه شده در کشتارگاه های استان همدان به صورت پیش سرد تهیه می شود و شهروندان نگران گوشت مصرفی خود نباشند.
رسولی با بیان اینکه هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در استان مشاهده نشده است افزود: برنامه ریزی های لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری در استان انجام شده است.
به گزارش ایرنا، ویروس CCHF به وسیله کنه هیالوما منتقل می‌شود.
مخزن ویروس در طبیعت کنه‌ها هستند، گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح می شوند.
این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصاب ها و سلاخ ها) موجب ایجاد همه‌ گیری‌های ناگهانی می‌شود.
این بیماری بیشتر در مناطق صحرایی آفریقا، اروپای شرقی، خاور میانه عراق، هند، افغانستان، پاکستان، ایران و غرب چین مشاهده می‌شود.
7523/2087
خبرنگار: مرضیه بختیاری ** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.