به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی دانشگاه صنعتی همدان، مصطفی نیلی در همایش سالیانه ستاد شاهد و ایثارگران دانشگاه صنعتی همدان افزود: معیارهای تعریف شده از سوی مرکز نخبگان شاهد برای گزینش و شناسایی استعدادهای برتر با بخشی از شاخص هایی که بنیاد ملی نخبگان در نظر می گیرد یکسان است.
رئیس دانشگاه صنعتی همدان به افزایش قابل توجه تعداد سازمان های مردم نهاد حامی مرکز نخبگان شاهد در دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: در دولت قبل 35 سازمان مردم نهادی این مرکز را حمایت و پشتیبانی می کردند که هم اکنون به 150 نهاد رسیده و همه آنها نیز به صورت ثبت شده و دارای شناسنامه هستند.
وی افزود: تجاری سازی ایده های نخبگان، حمایت از مخترعان و فراهم نمودن زمینه اشتغال آنها و پشتیبانی از فعالیت های ملی و بین المللی مدال آوران در حوزه های علمی، فرهنگی و ورزشی از عمده ترین فعالیت ها و اقدام های مرکز نخبگان شاهد و ایثارگر کشور در دولت تدبیر و امید بوده است.
نیلی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مابین دانشگاه صنعتی همدان و صندوق کارآفرینی امید گفت: این تفاهم‌نامه به منظور ایجاد اشتغال پایدار از طریق شناسایی و حمایت از ایده‌‌های خلاق و کارآفرینانه، تعامل و هم‌افزایی علمی مابین دانشگاه و صندوق در راستای ایجاد اشتغال پایدار و حمایت مالی از کارآفرینان(دانش آموختگان) و صاحبان ایده‌های خلاق با قابلیت تبدیل به محصول از طریق معرفی دانشگاه منعقد شده است.
اوی ادامه داد: این تفاهم‌نامه با 40 میلیارد ریال اعتبار از محل منابع صندوق و در طی سالهای توافق به تناسب، به افراد معرفی شده از طرف دانشگاه پرداخت می‌شود و تا کنون چهار طرح با مبلغ 4 میلیارد ریال به تصویب رسیده است.

**سه هزار فرزند شهید و ایثارگر در همدان بیکار هستند
مدیر کل بنیاد شهید استان همدان نیز در این مراسم گفت: بعد از دفاع مقدس، کشور در حوزه های علم و فناوری دارای رشد بسیاری خوبی بوده است و تلاش خوبی برای سازندگی صورت گرفته است.
ناصر عارف افزود: ستاد شاهد در دانشگاهها نقطه قوتی برای دانشجویان شاهد و ایثارگر است و همه مدیران مربوط در بنیاد و دانشگاه ها همگی از ایثارگران هستند و دلسوزانه امور مربوط به دانشجویان شاهد و ایثارگر را پیگیری می کنند و نظام در راستای حمایت از ایثارگران فرصتی را فراهم آورده تا دانشجویان تحصیل کنند.
عارف به لزوم زنده نگهداشتن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تاکید کرد و گفت: در صورتی‌که این فرهنگ در جامعه پویا باشد، جامعه از تهدیدات و خطرات مصون خواهد ماند.
وی افزود: ناکارآمد کردن تولید داخلی و ضربه زدن به اقتصاد داخلی از جمله اهداف دشمنان در جنگ اقتصادی است و زمانی که دشمنان در جنگ فرهنگی علیه ایران با توجه به قوی بودن فرهنگ دینی ملت ایران ناامید شدند از راه ناکارآمد کردن اقتصاد داخلی به جنگ ایران آمدند.
عارف با اشاره به اینکه در استان همدان حدود چهار هزار نفر از خانوده‌های ایثارگر در مقاطع مختلف دانشگاهی تحصیل می‌کنند که مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند، گفت: 130 نفر از نخبگان کشوری از خانواده شاهد و ایثارگر همدان هستند.
وی یکی از مشکلاتی را که باعث نگرانی خانواده‌های ایثارگر شده را معضل بیکاری در بین فرزندان آنها دانست و گفت: در استان همدان قریب به 3 هزار نفر از فرزندان ایثارگران و جانبازان بیکار هستند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان با بیان اینکه بر اساس قانون 25 درصد از استخدام‌های دولتی باید از خانواده‌های شهدا و امور ایثارگران باشد، یادآور شد: دولت به سمت کوچک‌سازی پیش می‌رود که این موضوع کار ما را برای استخدام سخت‌تر می‌کند.
ناصر عارف اظهار کرد: با توجه به اینکه سیاست دولت، کوچک‌سازی مجموعه دولت است بنابراین بنیاد شهید و امور ایثارگران متقاضیان جویای شغل را ترغیب به خوداشتغالی و کارآفرینی بر اساس علاقه‌مندی‌ می‌کند.
وی با بیان اینکه تسهیلاتی تا سقف 80 میلیون تومان به این افراد ارائه می‌شود،خاطرنشان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران با توجه به اهمیت موضوع مهم اشتغال ، بسته های تشویقی را در نظر گرفته است که بتواند با مشارکت بخش خصوصی به نتیجه مطلوب که ایجاد شغل برای متقاضیان شاهد و ایثارگر استان همدان است دست یابد.
وی عنوان کرد: استخدام دولتی ،خود اشتغالی و شغل های خانگی از جمله راه های پیشروی ما در بکارگیری متقاضیان شاهد و ایثارگر در عرصه های شغلی است که بخش دولتی با توجه به محدودیت های موجود قادر به پاسخگویی به نیاز بنیاد شهید نیست به همین دلیل بخش خصوصی با ظرفیت موجود می بایست یاری گر بنیاد شهید در بکارگیری فرزندان شاهد و ایثارگر باشد.
گفتنی است تعداد 65 دانشجو با سهمیه ایثارگری در دانشگاه صنعتی همدان حضور دارند، که از این تعداد 56 نفر در مقطع کارشناسی و 9 نفر در مقطع ارشد مشغول به تحصیل هستند.
از این تعداد 9 نفر فرزند آزاده، 48 نفر فرزند جانباز 25 الی 50 درصد،9 نفر فرزند جانباز بالای 50 درصد و 3 نفر فرزند شهید هستند.
7523/6993
خبرنگار: مرضیه بختیاری*انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.